Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
norrjägaren

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inlägg av norrjägaren »

KadaK skrev:Jag har fått nys om en tjt-valp. Dock är fadern okänd, så jag vet inte om valpen är renrasig. Skulle det vara en blandning skulle det inte vara hela världen, bara han fungerar i jakten. Tänkte ha honom till älg, rå och eftersök.

Vad tror ni är det nått att satsa på? Tror ni han är renrasig? Är det värt chansningen med tiden man lägger?

Det är 2 olika valpar från samma kull på bilderna.
Låter som en chansning i mina öron. Personligen skulle jag avstå, vet inte hur det ser ut på tysk sidan nu för tiden men att få tag i en kull med avelsgodkända föräldrar är väl inte allt för svårt?
Terravenator CH Assar

Användarvisningsbild
mackan78
Been thanked: 5 times

Inlägg av mackan78 »

Lite väl grova framben och kort nos? Svårt att säga :roll:

sverob2010

Inlägg av sverob2010 »

Rip Lego....
För 7 år sedan när du var 5 månader sköt jag det första av många drevdjur för dig.
Inte lägre här men aldrig glömd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

finnjägarn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av finnjägarn »

beklagar :cry:. bara att försöka tänka på alla goda minnen och skaffa en ny valp
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

KadaK
Been thanked: 1 time

Inlägg av KadaK »

Nu har vi fått hem vårt energiknippe.. Kommer gå åt lite energi från min sida också för att fostra denna krabat!
http://robbansjakt.blogspot.com/
Hund:
Tysk Jaktterrier, Enzo född 201908
Beagle, finns tyvärr inte längre :(
Husqvarna 1640 kal. 30-06
Winchester mod 101 XTR Lightweight, kal. 12-76

Användarvisningsbild
Tommy k

Inlägg av Tommy k »

Hejsan
Har en Tysk som jag måste omplacera, anledning till detta är dom vanliga ändrade livsförhållanden och allergi.
Jack fyller två i april är van vid barn, katter, hundgård och andra hundar. Han skulle passa bra till någon med vilttäta marker aningen trång i söket
håller i 300-700 meter. lugn i hemmet för att vara tysk. Han är från avelsgodkänd parning. Finns i Östergötland. Mer info tas privat.
pris idé 12000:-
Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

KadaK
Been thanked: 1 time

Inlägg av KadaK »

Tänkte komma med en uppdatering av mitt wildcard :)

Han har hunnit med att spåra fram till två skjutna rådjur. Första var han lite skeptisk till, det andra ville han inte släppa :) Perfekt att få spåra fram till två rådjur som man visste låg.

Sen igår så drog han iväg på sitt första rådjursdrev. Drevtid ca 5 minuter och var ca 400 meter ifrån mig (fågelvägen). Han är bara 16 veckor så det känns riktigt bra. Nu verkar det komma ca 20-30 cm snö i närtid så det är väl risk för att jakten snart kommer ta slut för hans del.
http://robbansjakt.blogspot.com/
Hund:
Tysk Jaktterrier, Enzo född 201908
Beagle, finns tyvärr inte längre :(
Husqvarna 1640 kal. 30-06
Winchester mod 101 XTR Lightweight, kal. 12-76

Kalian

Inlägg av Kalian »

Försöker sätta mig in i vad jag ska leta efter då jag har tänkt mig skaffa tjtvalp till vår/sommaren. Jag vill gärna kunna få drev på upp mot timmen då jag ofta är ledig vardagar och är ute själv och jagar. Bor inte heller i vilttäta marker.
Då jag pratat med olika personer så är vissa övertygade om att man måste hitta parningar där det är långa drevtider medans andra hävdar att det är injagning och vilttäthet som styr om det blir långa drevtider.
Vad tror expertisen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

Kalian skrev:Försöker sätta mig in i vad jag ska leta efter då jag har tänkt mig skaffa tjtvalp till vår/sommaren. Jag vill gärna kunna få drev på upp mot timmen då jag ofta är ledig vardagar och är ute själv och jagar. Bor inte heller i vilttäta marker.
Då jag pratat med olika personer så är vissa övertygade om att man måste hitta parningar där det är långa drevtider medans andra hävdar att det är injagning och vilttäthet som styr om det blir långa drevtider.
Vad tror expertisen?

Arvet 99%. Tjt är en stöthund. Jag hade kollat på tax/drever/beagle istället.

Kalian

Inlägg av Kalian »

Har haft drevrar och är inte jätte sugen på en hund där man måste ha en heldag för att veta att man får tillbaka hunden.
Sen har vi fått både hjort å gris på marken. Är rätt sugen på en hund som man ena dagen kan släppa på mink andra dagen älg, tredje rådjur.
Har hört så många som har tjt med för min del perfekta drevtider så därför min fråga för att få så bra förutsättningar som möjligt.