Laikaägare

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

karelsk blandning
Inlägg: 6247
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:04
Ort: Norrbotten

Re: Laikaägare

Inlägg av karelsk blandning »

MatsN skrev: 22 aug 2025, 08:41 Hur går man till väga med att jaga grävling på natten? Lös hund eller i band? Verkar kul.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Jag har släppt i mörkret där jag tror att det funnits grävling.
Men då har jag vetat att hundarna gillat just grävling, men det är inte alltid det blivit rätt ändå.
Användarens profilbild
T-Grön
Inlägg: 10644
Blev medlem: 04 maj 2008, 21:36
Ort: En dagsmarsch norr om Sundsvall

Re: Laikaägare

Inlägg av T-Grön »

Någon som vet av en omplacering? Jämten är satt ur spel och behöver en hund till.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
MatsN
Inlägg: 5267
Blev medlem: 19 jul 2005, 19:58
Ort: Lule(stumt å)

Re: Laikaägare

Inlägg av MatsN »

karelsk blandning skrev:
MatsN skrev: 22 aug 2025, 08:41 Hur går man till väga med att jaga grävling på natten? Lös hund eller i band? Verkar kul.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Jag har släppt i mörkret där jag tror att det funnits grävling.
Men då har jag vetat att hundarna gillat just grävling, men det är inte alltid det blivit rätt ändå.
Å sen bara vänta eller som med älg knata runt lite försiktigt? Tror min skulle skälla med glädje. Det rör ju på sigBild

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

karelsk blandning
Inlägg: 6247
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:04
Ort: Norrbotten

Re: Laikaägare

Inlägg av karelsk blandning »

MatsN skrev: 23 aug 2025, 09:54
karelsk blandning skrev:
MatsN skrev: 22 aug 2025, 08:41 Hur går man till väga med att jaga grävling på natten? Lös hund eller i band? Verkar kul.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Jag har släppt i mörkret där jag tror att det funnits grävling.
Men då har jag vetat att hundarna gillat just grävling, men det är inte alltid det blivit rätt ändå.
Å sen bara vänta eller som med älg knata runt lite försiktigt? Tror min skulle skälla med glädje. Det rör ju på sigBild

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Lite så, sen är det nog beroende på hur markerna är.
Vet man vars grävningarna håller till underlättar det mycket.

Sätt en kamera på slaktrenset sen i höst och se om det dyker upp nån att testa släpp på.

Jag har skjutit en hel del grävling när jag släppt tidiga mornar och skullat jaga älg men hundarna har tyckt annat.
Roligaste var när en jämte hade gångstånd på älg och hunden bytte till grävling när dom kom på färska spår av grävlingen.
MatsN
Inlägg: 5267
Blev medlem: 19 jul 2005, 19:58
Ort: Lule(stumt å)

Re: Laikaägare

Inlägg av MatsN »

Ska testa med kamera å se. Aldrig sett nån grävling där jag jagar nu och totalt bara sett en under alla år i skogen. En kom på en björnjakt. Hunden skällde nåt längre bort. Inte min hund utan nån plott. Sen hör jag nåt komma i riset. Då kommer en sån vaggande Kom in på 10-12m. Anade oråd å sniffade en bra stund tills jag rörde mig en aning då drog den.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Användarens profilbild
rajonbh
Inlägg: 1565
Blev medlem: 10 nov 2008, 10:38
Ort: Småland

Re: Laikaägare

Inlägg av rajonbh »

MatsN skrev:Hur går man till väga med att jaga grävling på natten? Lös hund eller i band? Verkar kul.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Det beror lite på hunden.
Om hunden är helt ny på grävling så släpper jag helst på synobs eller på någorlunda färska slag. Åtelkamera på grus/traktorväg nära åker. Släng ut lite majs/spannmål med sirap/saft honung eller nåt liknande.
Om man har bra inkallning så går det ju att släppa på frisök i början med.
Testa att gå runt gamla ödehus//lador och kända gryt. Grävlingar byter ofta gryt ett par gånger om året så att de har nära till maten, så det är bra att kolla gamla övergivna gryt med.
Söket brukar dubbleras nattetid jämfört med dagtid för unghundar.

Kan även ta hunden och banda gå på grus/traktorvägar efter skymningen tills man möter en grävling och då släpper man.

Tips. Undvik att hetsa hunden efter grävlingen är död. De flesta hundar blir väldigt triggade av grävlingarnad sätt att utmana hunden. Visst är det kul när hunden är extra taggad, men det slår väldigt lätt över och det är inte lika kul framöver när hunn ska avsluta själv.


Själv så går jag bara från åker till åker eller på vägar med hunn lös, och passerar han 35km/h så är det strax upptag Bild
Här nere är det väldigt gott om grävlingar på grisåtlarna med vilket underlättar.
Man kan även låta en erfaren hund ställa grävlingen, sen koppla hunden och låta unghunden ta över ståndet. Så brukar jag hjälpa andra att få igång sina hundar.
Är det någon som är intresserad att få hjälp i jkpg län så hojta till. Kan nog nästan garantera en grävling eller två Bild
MatsN
Inlägg: 5267
Blev medlem: 19 jul 2005, 19:58
Ort: Lule(stumt å)

Re: Laikaägare

Inlägg av MatsN »

Ska kolla med resten av lagen om dom sett nån. Har som sagt aldrig själv stött på nån på den här marken.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Användarens profilbild
rajonbh
Inlägg: 1565
Blev medlem: 10 nov 2008, 10:38
Ort: Småland

Re: Laikaägare

Inlägg av rajonbh »

MatsN skrev:Ska kolla med resten av lagen om dom sett nån. Har som sagt aldrig själv stött på nån på den här marken.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Nej det verkar vara betydligt mindre antal ju längre norrut man kommer, men närmare kusten borde ju kunna finnas.
Vet inte hur det är med örn om de går på grävling.
Men har ni havreåkrar utan grävling i när det börjar mogna så är de nog inte många till antalet i området
Nutcase
Inlägg: 2040
Blev medlem: 30 aug 2019, 10:30
Ort: Dalarna

Re: Laikaägare

Inlägg av Nutcase »

rajonbh skrev: 24 aug 2025, 11:36 Det beror lite på hunden.
Om hunden är helt ny på grävling så släpper jag helst på synobs eller på någorlunda färska slag. Åtelkamera på grus/traktorväg nära åker. Släng ut lite majs/spannmål med sirap/saft honung eller nåt liknande.
Om man har bra inkallning så går det ju att släppa på frisök i början med.
Testa att gå runt gamla ödehus//lador och kända gryt. Grävlingar byter ofta gryt ett par gånger om året så att de har nära till maten, så det är bra att kolla gamla övergivna gryt med.
Söket brukar dubbleras nattetid jämfört med dagtid för unghundar.

Kan även ta hunden och banda gå på grus/traktorvägar efter skymningen tills man möter en grävling och då släpper man.

Tips. Undvik att hetsa hunden efter grävlingen är död. De flesta hundar blir väldigt triggade av grävlingarnad sätt att utmana hunden. Visst är det kul när hunden är extra taggad, men det slår väldigt lätt över och det är inte lika kul framöver när hunn ska avsluta själv.


Själv så går jag bara från åker till åker eller på vägar med hunn lös, och passerar han 35km/h så är det strax upptag Bild
Här nere är det väldigt gott om grävlingar på grisåtlarna med vilket underlättar.
Man kan även låta en erfaren hund ställa grävlingen, sen koppla hunden och låta unghunden ta över ståndet. Så brukar jag hjälpa andra att få igång sina hundar.
Är det någon som är intresserad att få hjälp i jkpg län så hojta till. Kan nog nästan garantera en grävling eller två Bild
Jag är intresserad. Bor långt ifrån men har semester kommande vecka. Något måste göras. Börjar bli desperat. Tänkte att hon skulle göra lite framsteg sedan förra säsongen i och med att hon blir äldre, men har stått still. Det har varit historiskt svårt att veta om det är tomt på djur eller inte. Varit ute tors, fre, lör samt idag. I torsdags fanns en galt i faggorna eftersom jag träffade på en hund som var ute och tränade på älg men som skällde på denna gris. Hon drog några skall på ett område. Förmodligen för att det luktade. Fre några enstaka skall efter något som är omöjligt att veta var det är när hon inte håller i någonting. Lör ingenting i princip. I morse så hör jag att det springer ett tungt djur inte så långt innanför mig. Stod på en väg. Trots att spåren. Det såg ut som att hon jagade och tvärvände när hon jagade det djuret i samband med att det kom. Sen fick jag henne att korsa spåren men tar inte upp spåret trots att det är <10 min gammalt. Hon är 2 år 9 mån och jag börjar bli rejält uppgiven nu. Verkar sakna jaktlust helt, annat än när hon ser grannens katt, ekorrar och harar.
Användarens profilbild
Dandy
Inlägg: 1047
Blev medlem: 10 jan 2011, 18:13

Re: Laikaägare

Inlägg av Dandy »

rajonbh skrev: 20 aug 2025, 22:32
Kör på. Svårt att se någon annan någon annan ras som är lika effektiv när det kommer till att aktivt ställa grisen och ge skottchans er. Väst lättare att få till specialist än öst (påstår jag),men kräver att du som förare också är aktiv.
Intressant. Hur är laika som familjehund? Har 3 st småbarn och blir tidigast nästa år å då är dom yngsta 3,5 år. Men det är tidigast. Vill reka lite på marker runtomkring men grävling å gris är de relativt gott om...
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
Användarens profilbild
hoghunter
Inlägg: 2267
Blev medlem: 05 mar 2005, 23:16
Ort: sverige

Re: Laikaägare

Inlägg av hoghunter »

Dom är mycket trevliga i hemmet och fantastiska med barn.
Medlem i Blaserklubben
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Medlem i 8x57 Fanclub (IRS)
Medlem av Pumphagelskyttarnas Brödraskap
johlun
Inlägg: 545
Blev medlem: 21 jun 2008, 16:44

Re: Laikaägare

Inlägg av johlun »

Angående grävlingjakt så håller jag på att köra in min unghund på det nu. Är riktigt trevlig jakt och jaktmöjligheterna är till skillnad från älg / vildsvin /rovvilt
snudd på obegränsade.

Havrefält, ödehus , äppelträdgårdar , hallon är favoritplatser för grävling .
johlun
Inlägg: 545
Blev medlem: 21 jun 2008, 16:44

Re: Laikaägare

Inlägg av johlun »

Nattens äventyr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MatsN
Inlägg: 5267
Blev medlem: 19 jul 2005, 19:58
Ort: Lule(stumt å)

Re: Laikaägare

Inlägg av MatsN »

Dandy skrev:
rajonbh skrev: 20 aug 2025, 22:32
Kör på. Svårt att se någon annan någon annan ras som är lika effektiv när det kommer till att aktivt ställa grisen och ge skottchans er. Väst lättare att få till specialist än öst (påstår jag),men kräver att du som förare också är aktiv.
Intressant. Hur är laika som familjehund? Har 3 st småbarn och blir tidigast nästa år å då är dom yngsta 3,5 år. Men det är tidigast. Vill reka lite på marker runtomkring men grävling å gris är de relativt gott om...
Hade jämte när grabbarna var mindre och dom är ju mjuka mot barn. Laikan är ännu mjukare än vad hon var och nu har jag en hanne.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Användarens profilbild
Dandy
Inlägg: 1047
Blev medlem: 10 jan 2011, 18:13

Re: Laikaägare

Inlägg av Dandy »

Tack för respons.

Verkar luta åt lite mer efterforskning på just dom....
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
karelsk blandning
Inlägg: 6247
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:04
Ort: Norrbotten

Re: Laikaägare

Inlägg av karelsk blandning »

Dandy skrev: 25 aug 2025, 11:35 Tack för respons.

Verkar luta åt lite mer efterforskning på just dom....
Haft ett gäng jämtar och lite olika spetsar men måste iaf säga att laikan min är nog bästa inne hunden.
Gillar både barn och gamla, är väldigt försiktig med just dem.
Gör sen väldigt skillnad på hundar vad gäller storlek då dem ska leka.

Min Laika är inte mer än 67cm hög.
karelsk blandning
Inlägg: 6247
Blev medlem: 25 jan 2008, 15:04
Ort: Norrbotten

Re: Laikaägare

Inlägg av karelsk blandning »

IMG_20250830_054326~3.jpg
IMG_20250830_054322~3.jpg
Storleken på västen är xl och den hade inte fått vara mindre för honom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Dandy
Inlägg: 1047
Blev medlem: 10 jan 2011, 18:13

Re: Laikaägare

Inlägg av Dandy »

Ah, man blir sugen. Haft gris 2 olika grupper inatt 800 m från huset, grimbart va ute med...Får väl panga en å ta var på lite klövar å päls för att kunna prägla.

Grann hund!
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
MatsN
Inlägg: 5267
Blev medlem: 19 jul 2005, 19:58
Ort: Lule(stumt å)

Re: Laikaägare

Inlägg av MatsN »

Var ute idag i värmen. Han hittade älg men inte ett ljud i vare sig upptag eller gångstånd. Han har ju skällt älg tidigare. Försöker fortfarande klura ut hur han funkar.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Användarens profilbild
Dandy
Inlägg: 1047
Blev medlem: 10 jan 2011, 18:13

Re: Laikaägare

Inlägg av Dandy »

Klövarna från den igår gick i bingen....

Finns de uppfödare som har avelslinjer för gris?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
Skriv svar