MatsN skrev:Hur går man till väga med att jaga grävling på natten? Lös hund eller i band? Verkar kul.
Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Det beror lite på hunden.
Om hunden är helt ny på grävling så släpper jag helst på synobs eller på någorlunda färska slag. Åtelkamera på grus/traktorväg nära åker. Släng ut lite majs/spannmål med sirap/saft honung eller nåt liknande.
Om man har bra inkallning så går det ju att släppa på frisök i början med.
Testa att gå runt gamla ödehus//lador och kända gryt. Grävlingar byter ofta gryt ett par gånger om året så att de har nära till maten, så det är bra att kolla gamla övergivna gryt med.
Söket brukar dubbleras nattetid jämfört med dagtid för unghundar.
Kan även ta hunden och banda gå på grus/traktorvägar efter skymningen tills man möter en grävling och då släpper man.
Tips. Undvik att hetsa hunden efter grävlingen är död. De flesta hundar blir väldigt triggade av grävlingarnad sätt att utmana hunden. Visst är det kul när hunden är extra taggad, men det slår väldigt lätt över och det är inte lika kul framöver när hunn ska avsluta själv.
Själv så går jag bara från åker till åker eller på vägar med hunn lös, och passerar han 35km/h så är det strax upptag

Här nere är det väldigt gott om grävlingar på grisåtlarna med vilket underlättar.
Man kan även låta en erfaren hund ställa grävlingen, sen koppla hunden och låta unghunden ta över ståndet. Så brukar jag hjälpa andra att få igång sina hundar.
Är det någon som är intresserad att få hjälp i jkpg län så hojta till. Kan nog nästan garantera en grävling eller två