Jamen då har du ju också valt en hundras där jaktträningen består i att hitta spännet till kopplet...
(Men ren kasst så skulle nog en dresserad gris kunna ge väldigt kul och bra jakt i skogen... Kompisen med tjocka sällskapslabbar lyckas väldigt bra och verkar ha väldigt trevligt i skogen. Hade vi bara haft tryffel här uppe så hade det kunnat vara en ruggigt bra kombo)
Anledningarna till att släppa kraven efter ett antal år är framförallt två:
1. Det är som sagt svårt med stående fågelhundsraser, speciellt i skogen. De flesta lyckas inte oavsett ansträngning att nå fram till perfekta A:n, det är helt enkelt inte speciellt effektivt i skogen. Det enda skogsprovet jag har besökt slutade helt utan pris trots ett dussintal ekipage (inkl. några kända tränare) och bra med fågel. Ska du fortsätta skrika på hunden för att få den att stanna i uppflog hela dess liv eller efter några år kanske inse ungefär hur långt vi kom, koppla av och ha roligt tillsammans istället? Jag har sett flera frustrerade hundägare och jag väljer då det senare.
(Första hunden jag lånade för att testa ha hund var för övrigt en irländsk setter med VM-vinnare som farsa och champion som morsa, dessutom tränad uner lång tid av en av Sveriges bästa hundtränare nere på en av Sveriges mest kända anläggningar, den fungerande ändå inte vilket var anledningen till att jag fick låna den... Otroligt väluppfostrad men frustrerande hund i skogen, revieringsåttorna på pejlen var dock söta.)
2. När hunden har lärt sig vad vi gör tillsammans, kanske ett fint sök, försöka få fågeln att sitta och sen vänta in husse så kommer du inte att förvirra den så mycket genom till exempel skjuta en tjädertupp som kommer flygande när hunden är ute på sök. En helt annan sak när det är en unghund som inte fattat vad och hur vi jagar ännu. Detta är vad jag fått lära mig av andra och det har då inte påverkat min hund överhuvudtaget, nu söker han när han ska söka och han står när han ska stå och skäller tjädrar i träd när det passar. Lycka till med att få ditt får eller gris att göra det!