Tråden För Fauvefantaster...

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarens profilbild
kingfisher

Re: Tråden För Fauvefantaster...

Inlägg av kingfisher »

Första viltet för både Stella(Engsbron's Kiwa) och för skytten BildBild 1,5h drev på get och Kidd.Bild

Skickat från min CPH2609 via Tapatalk

Johanthefox

Inlägg av Johanthefox »

Grattis till första rådjuret för hunden! En speciell känsla.
Användarens profilbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Trodde aldrig att jag skulle bli såld på att jaga hare med en fovve. (Kanske för att jag aldrig ägt någon med det intresset tidigare) Men nu när jag lagt lite tid på att introducera det här viltet för henne, så inser jag hur jäkla kul det ändå är😃 Förra hösten fixade hon att hålla hare på benen tills första avhoppet, sedan har hon helt borta🙄 Men skamm den som ger sig. I söndags lyckades hon till min stora förvåning nästa driva full tid, 120min, på en liten blöt stackare. (Duggregn och +10 grader) Har nu blivit så taggat att jag funderar på att ta ledigt en vecka och åka upp till Norrland och jaga hare på marker med betydligt bättre tillgång än här nere! (Hade någon förslagit det för bara några år sedan, så hade jag nog skrattat rak ut)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Jag går och plockar av min, när hon håller på med gamla harspår
Vill absolut inte att hon skall jaga hare!

Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Stella (Engsbron's Kiwa) har kommit i gång riktigt bra nu, 4 rådjur som sista veckornaBild och i går började även söket bli mycket bättre drygt, 250m.BildBildBildBild

Johanthefox

Inlägg av Johanthefox »

Grattis och kul att säsongen gått bra. Min Aston fick köldskador när han drev rådjur drygt tre timmar i kyla och snö.
Hade anmält honom till säsongens andra drevprov med förhoppning att han skulle få ihop till ett jaktchampionat.
Men nu är det antibiotika och smärtstillande men verkar läka lagom till säsongen är slut. Men man får ju ändå en tankeställare att inte släppa ut mindre hundar om det är kallt, särskilt om dreven drar ut på tiden
Användarens profilbild
Mannlicherman

Men man får ju ändå en tankeställare att inte släppa ut mindre hundar om det är kallt, särskilt om dreven drar ut på tiden
Kloka tankar! Är själv väldigt restriktiv med att släppa när det är snö och kallt. Sliter mer på hundens kropp än vad man tror. Speciellt som många av våra fovvar har väldigt långa drevtider.

Har sett många av släktens drevrar och taxar som fått gå i pension i föttid pga dåliga leder och ryggar. (Min egen tro på det där, är att alltför mkt jak i kyla och snö bidrar till det där slitaget!)

Chasse d'abord

Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Mannlicherman skrev:
Men man får ju ändå en tankeställare att inte släppa ut mindre hundar om det är kallt, särskilt om dreven drar ut på tiden
Kloka tankar! Är själv väldigt restriktiv med att släppa när det är snö och kallt. Sliter mer på hundens kropp än vad man tror. Speciellt som många av våra fovvar har väldigt långa drevtider.

Har sett många av släktens drevrar och taxar som fått gå i pension i föttid pga dåliga leder och ryggar. (Min egen tro på det där, är att alltför mkt jak i kyla och snö bidrar till det där slitaget!)
Ja och i kombination med att många sätter in sina hundar i en kall bil utan tex ett värmetäcke!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Pek

Inlägg av Pek »

Värmetäcke kanske funkar men något som också är bra är träull som suger upp fukten ur hundens päls.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Har alltid använt Back on tracks täcken, och dom är riktigt bra.
I år har jag också köpt en isolerad bur, som jag har träull i.

Chewbacca

Inlägg av Chewbacca »

Hej,
Vi har en liten fauve som är född i januari, tanken är att jaga räv och rådjur med henne.
När är det lämpligt att börja? Är det för tidigt i höst då hon är ca 10månader?
Jag tar gärna tips på hur man börjar också, speciellt på räv. På nått sätt tror jag att det kommer att ordna sig lättare med rådjur. Söker ni upp något ställe där ni vet att räven brukar vara och släpper där?
Som ni nog förstår på frågorna är detta våran första hund :wink:
Chewbacca

Inlägg av Chewbacca »

Kom på en fråga till!
Vad rekommenderar ni för pejl till en fauve?
Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Chewbacca skrev:Kom på en fråga till!
Jag har en luna runt halsen, och en garmin t5 i väst på ryggen.

Bruksort

Inlägg av Bruksort »

kingfisher skrev: 18 mar 2025, 01:13
Chewbacca skrev:Kom på en fråga till!
Jag har en luna runt halsen, och en garmin t5 i väst på ryggen.

Samma här, Luna runt halsen och T5 mini i väst.
Pebe

Inlägg av Pebe »

Jag kör Garmin T20 och Garmin LTE på samma halsband.
Det finns en kortare "gps-puck" till T20 så det passar till och med på min Fauve.

Funderar iofs att byta till tracker eller något för att kunna visas i tex Wehunt...

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

BFDB Molly
BFDB Magnum
Blaser R8 .308WIN
Krieghoff Neptun 16/16-7x65R.
Merkel 12/12.
Johanthefox

Inlägg av Johanthefox »

Jag har kört med Garmin T5 halsband i västen och ett Minifinder Rex runt halsen. Men tycker att Minifindern funkade så bra denna säsong efter uppdatering att jag körde enbart med den då kartorna är riktigt bra och halsbandet smidigt.

Släppa en 10-månaders fauve i början på säsongen borde ju inte vara några problem alls utan ganska lämpligt. Om den inte börjar med timslånga drev i vart fall. Hundarna ska ju inte belastas så hårt innan ett års ålder men att träna dem att söka ut och ha kontakt med dig samt om den tar upp och driver lite kortare drev borde ju vara perfekt. Min var 9 månader första gången. Men det finns säkert de som hävdar att hunden minst måste vara ett år, men då missar du ju i princip första säsongen.
Användarens profilbild
Mannlicherman

Vi har en liten fauve som är född i januari, tanken är att jaga räv och rådjur med henne.
När är det lämpligt att börja? Är det för tidigt i höst då hon är ca 10månader?
Jag har personligen alltid börjat att skogsträna min hundar så fort det bara går! Oftast så blir det ju inga drev att tala på innan dom är mentalt mogna, dvs mellan 6-12 mån. Ser bara positivt på att kombinera lydnadsdressyr och skogsträning i tidig ålder! Ser man dock att man har begåvats med en individ med stor självständighet och tidig jaktlust, så är det bara att ta några steg tillbaka, och lägga mer tid på anknytning och vardagslydnad hemmavid i stället för i skogen! (Men märker ganska fort vilken typ av hundan man har fått i sin ägo)

Chasse d'abord

Thornvillage

Inlägg av Thornvillage »

Hej alla fauveägare.
Jag har nu min första fauve och vilken fantastisk liten hund hon är😀. Född i början av februari och nu börjar en säsong närma sig där man vill kunna vara i skogen så mycket som möjligt för att hon ska få vänja sig och tycka att skogen med dess dofter och intryck är roligt och stimulerande.
Nu undrar jag om någon här har en väst som ni är nöjda med?
Jag provade en från Engelsons i storlek S men den var för liten, gled upp i nacken på henne hela tiden. Den i storlek M känns än så länge som ett vettigt alternativ om ingen här har något bättre förslag att komma med?
Bruksort

Inlägg av Bruksort »

Thornvillage skrev: 03 sep 2025, 15:58 Hej alla fauveägare.
Jag har nu min första fauve och vilken fantastisk liten hund hon är😀. Född i början av februari och nu börjar en säsong närma sig där man vill kunna vara i skogen så mycket som möjligt för att hon ska få vänja sig och tycka att skogen med dess dofter och intryck är roligt och stimulerande.
Nu undrar jag om någon här har en väst som ni är nöjda med?
Jag provade en från Engelsons i storlek S men den var för liten, gled upp i nacken på henne hela tiden. Den i storlek M känns än så länge som ett vettigt alternativ om ingen här har något bättre förslag att komma med?
Jag har kört med Non-Stops jaktväst med GPS ficka i två säsongen. Har varit helnöjd med den, men har dock inget att jämföra med.
Johanthefox

Inlägg av Johanthefox »

Kul att du blivit med Fauve! Till min har jag provat diverse västar. Kemmesabe, Non-stop med pejlficka, Dog-tech mm.
Samtliga västar skaver någonstans för eller senare känns det som. Non-Stop västen är bra kvalitet och är lätt sant syns bra och inte särskilt dyr.
Skriv svar