Münster-tråden
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Re: Münster-tråden
Fick fälla första viltet för hunden idag.
Gick ut själv en vända på morgonen, blev tillslut upptag som buktade tillbaka på mig. Det har buktat tillbaka i stort sett varannat upptag nu under hösten så det var väl bara en tidsfråga innan man fick vilt på sig men kul när allt klaffar.
Gick ut själv en vända på morgonen, blev tillslut upptag som buktade tillbaka på mig. Det har buktat tillbaka i stort sett varannat upptag nu under hösten så det var väl bara en tidsfråga innan man fick vilt på sig men kul när allt klaffar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Bosseö
Waidmannsheil! Och vilken härlig känsla det är att skjuta för egen hund.
Merkel Helix speedster .308W m. Aimpoint H-2, Zeiss V6 1,1-6x24, Steiner Ranger 3-12x56
Browning 525 Citori ADJ special 12/76
Nikko Grandee Custom 12/70 2st
Mannlicher Luxus .308W m. Swarovski habicht 2,5-10X56
Sako .22LR
Browning 525 Citori ADJ special 12/76
Nikko Grandee Custom 12/70 2st
Mannlicher Luxus .308W m. Swarovski habicht 2,5-10X56
Sako .22LR
- parusen
Stort Grattis Falk!
Vad härligt det låter!
Å så Stolt hund!
Å stolt husse med antar jag
PS; Hur har det gått med spårträningen?
Vad härligt det låter!
Å så Stolt hund!
Å stolt husse med antar jag
PS; Hur har det gått med spårträningen?
Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad
/Bayersk Viltspårhund De lyckigas Hund Lorden Caliber af Sibbofjärden
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Kreighoff Classic 9,3x74R
/Beretta 682
/Hva 1640 270 win och 346 å 345 å 236
/BRNO 453
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Beretta 682
/BRNO 453
-
Jag är jättenöjd med hunden, han jobbar på bra. Spårträningen ska jag lägga krut på året som kommer. Det här året låg fokus på apportering och släpspår. Han gick prov I somras som gick ganska bra så förhoppningsvis har man en liten grund att stå på och kunna lägga mer fokus på spår. Skulle vara kul att starta viltspår med honom kommande år och kanske kunna gå trafikeftersök i ett senare skede
- PerN
- Moderator
Lite valpgodis från Herrskapets kennel
PetN
Förhoppningsvis följer en med hem om två veckorPetN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
- parusen
Såna GODINGAR!!
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Beretta 682
/BRNO 453
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Beretta 682
/BRNO 453
-
Vilka fina valpar Per, du får hålla oss uppdaterade med valpbilder.
Här hemma är det sämre ställt, hunden fördärvade trampdynan under apporteringsträning här hemma. Slutade med veterinärbesök och tvångsvila ett bra tag framöver
Här hemma är det sämre ställt, hunden fördärvade trampdynan under apporteringsträning här hemma. Slutade med veterinärbesök och tvångsvila ett bra tag framöver
- PerN
- Moderator
Hämtat hem valpen. Tur man har en snäll fru som satt i baksätet med valpen i drygt 50mil. Stannade fyra gånger för kiss/bajs- och mat-paus. Imponerad att han passade på att skita under dessa och var helt torr i bilen
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
- PerN
- Moderator
Lite münsterskryt
Första simturen för Lillen. Blev riktigt snopen när han utan tvekan simmade efter den äldre. Från måndagens bäverjakt där Bilbo (Gammhunden) bärgade in bävern till andra sidan ån.
Första simturen för Lillen. Blev riktigt snopen när han utan tvekan simmade efter den äldre. Från måndagens bäverjakt där Bilbo (Gammhunden) bärgade in bävern till andra sidan ån.
- Max Charge
Efter långt uppehåll efter min förra har det äntligen blivit en münster igen.
Han är en trevlig kille på snart 3 år, med bra förutsättningar.
Väldigt duktig apportör och visar stort intresse för pälsvilt.
Fungerande på/av knapp på denna, min förra var som duracellkaninen på amfetamin!
Nu ska vi lära oss att "prata" samma språk och testa lite olika saker ihop.
Tidigare har det jagats i huvudsak fågel med honom så det ska bli kul att släppa honom när tillfälle ges.
Även blodspår ska börjas tränas under sommaren.
Han ska även provas på gris.
Han är en trevlig kille på snart 3 år, med bra förutsättningar.
Väldigt duktig apportör och visar stort intresse för pälsvilt.
Fungerande på/av knapp på denna, min förra var som duracellkaninen på amfetamin!
Nu ska vi lära oss att "prata" samma språk och testa lite olika saker ihop.
Tidigare har det jagats i huvudsak fågel med honom så det ska bli kul att släppa honom när tillfälle ges.
Även blodspår ska börjas tränas under sommaren.
Han ska även provas på gris.
- parusen
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Beretta 682
/BRNO 453
/Sako 30-06
/Tikka 12 + 7*57R
/Beretta 682
/BRNO 453
-
Ni som jagar rå med era Münsters hur tycker ni att det funkar under ensamjakt? Jag jagar mest fågel med min och är oftast eller nästan alltid själv när jag jagar. Jag har medvetet hållt mej på marker med mer fågel än rå då det är fågel jag primärt vill jaga men han lyckades hitta en get med dubbelkid under sin första jakthöst och gjorde då ett drev som blev ett rakt streck på pejlen ca 200m långt drev och återgång till mig. Nu är min precis 3 år fyllda och jag har funderingar på om jag ska låta han prova annat vilt än fågel men frågan är om det är lönt vid ensamjakt?
-
Har bara kört en säsong på klöv med min så finns nog folk med betydligt bättre underlag än mig.
Men allt som oftast så buktar djuren tillbaka mot mig, sen att få skottläge är en annan femma.
Min går ganska mycket på markvittring och skallar på löpa, har du en hund som inte gör det så är nog risken stor att djuren bara skenar
Men allt som oftast så buktar djuren tillbaka mot mig, sen att få skottläge är en annan femma.
Min går ganska mycket på markvittring och skallar på löpa, har du en hund som inte gör det så är nog risken stor att djuren bara skenar
-
Min går med näsan i backen och alla hans syskon och föräldrar jagar klövvilt med framgång. Jag vet inte om han skallar på löpan då vi mer eller mindre gick rätt på geten med dubbelkid han drev så det blev snarare synobs och direkt drev som gick spikrakt. Jag tror han har varit efter en räv eller hare någon gång också då har han drivit iväg några hundra meter och sen gått och rotat där han tappat spåret för att slutligen komma tillbaka. Uppstår tillfället i höst så får jag väl prova o se hur det går antar jag.falk skrev: ↑09 aug 2024, 13:52 Har bara kört en säsong på klöv med min så finns nog folk med betydligt bättre underlag än mig.
-
Då är det nog bara att ge hunden lite tid och erfarenhet, det är ganska skönt när upptaget sker några hundra meter ifrån en själv.
Jaga på och ha det trevligt med hunden
Jaga på och ha det trevligt med hunden
- Max Charge
Min gamla münster gick tyst på spår och skallade först vid synkontakt.. då blev det skenande drev.
Jag satte en bjällra på halsbandet så att rådjuren hade lite förvarning på att hon kom och då blev det lugnare och mer buktande innan hon var ikapp..
Jag satte en bjällra på halsbandet så att rådjuren hade lite förvarning på att hon kom och då blev det lugnare och mer buktande innan hon var ikapp..