Heideterrier!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Grim

Re: Hedieterrier!

Inlägg av Grim »

miljöfriend skrev:
Grim skrev:
Jaktterriern skrev:Skulle faktiskt hellre rekomendera att man köper en wachtel :wink:
Hade detta varit facebook så hade jag tryckt på gilla knappen :mrgreen:
... behöver allt stöd de kan få. :D
Det stöd dom behöver, kan jag inte ge :wink:
Men ADB:n ligger mig varmt om hjärtat :)
miljöfriend

Inlägg av miljöfriend »

Grim, du är grym´t snäll. :D
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inlägg av slovenskykopov »

http://www.heideterrier.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs eller översätt det som står på sidan.. En riktig HT köper du ifrån tyskland.. Där är bullterrier inblandat för att få dom ska kunna hålla fast bättre och dom avlar på Airedaleterriers som fortfarande jagar! En riktig HT har jaktlust som en TJT och är skarp som en överskarp Laika.
tyskterrien

Inlägg av tyskterrien »

Jaktterriern skrev:Hej! Jag har jagat med ett par stycken heideterrier. Jag kan tyvärr inte säga att jag har varit imponerad av dom. Dessutom verkar dom som det redan nämns att dom är ojämna i drevkapaciteten. Och vad JAG har upplevt inte speciellt intresserade av att jaga vildsvin, eftersom dom oftast har drivit rådjur o hjort vid dessa jakter. Och då är det på sådana marker att det knappt går att misslyckas med att hitta gris. Men det är självklart att det måste finnas bra grishundar bland heideterrierna, men frågan är om man hittar dom i sverige. Och varför ska man gå över ån efter vatten, när det redan finns en massa renrasiga hundar som jagar gris? Det känns som att man gör en större chansning när man köper en hundras som det dessutom knappt finns några uppfödare av i sverige. Skulle faktiskt hellre rekomendera att man köper en wachtel :wink:

Okej!!! Tack Jaktterriern,, kanske du har rätt i det du säger om Hedieterrien!!! Men nu slänger jag in en himmla massa ved på brasan!!!! Och ev. bryter min egen tråd lite!!! Jag undrade lite kring Hedieterrien... Och jag har fått många bra synpunkter på rasen,, sen om dom är sanna eller inte??? Men jag litar ju givetvis på vad som sagts kring rasen,,, tack alla!! Men kom för f.... inte och försök att övertyga mig om rasen Wachtel när det gäller grisjakt!!! Har jagat med säkert ett 30-tal,,, och ingen just precis ingen håller måttet !!! Och har ni en Wachtel som håller måttet så förlåt om jag trampar er på tårna!!! Men sänd ett meddelande till mig så kanske vi kan släppa på mina marker nästa säsong!!! Så slipper vi den diskussionen på denna tråd hurvida någon är bättre än nån annan!!!!!
Användarvisningsbild
Grim

Inlägg av Grim »

tyskterrien skrev:
Jaktterriern skrev:Hej! Jag har jagat med ett par stycken heideterrier. Jag kan tyvärr inte säga att jag har varit imponerad av dom. Dessutom verkar dom som det redan nämns att dom är ojämna i drevkapaciteten. Och vad JAG har upplevt inte speciellt intresserade av att jaga vildsvin, eftersom dom oftast har drivit rådjur o hjort vid dessa jakter. Och då är det på sådana marker att det knappt går att misslyckas med att hitta gris. Men det är självklart att det måste finnas bra grishundar bland heideterrierna, men frågan är om man hittar dom i sverige. Och varför ska man gå över ån efter vatten, när det redan finns en massa renrasiga hundar som jagar gris? Det känns som att man gör en större chansning när man köper en hundras som det dessutom knappt finns några uppfödare av i sverige. Skulle faktiskt hellre rekomendera att man köper en wachtel :wink:

Okej!!! Tack Jaktterriern,, kanske du har rätt i det du säger om Hedieterrien!!! Men nu slänger jag in en himmla massa ved på brasan!!!! Och ev. bryter min egen tråd lite!!! Jag undrade lite kring Hedieterrien... Och jag har fått många bra synpunkter på rasen,, sen om dom är sanna eller inte??? Men jag litar ju givetvis på vad som sagts kring rasen,,, tack alla!! Men kom för f.... inte och försök att övertyga mig om rasen Wachtel när det gäller grisjakt!!! Har jagat med säkert ett 30-tal,,, och ingen just precis ingen håller måttet !!! Och har ni en Wachtel som håller måttet så förlåt om jag trampar er på tårna!!! Men sänd ett meddelande till mig så kanske vi kan släppa på mina marker nästa säsong!!! Så slipper vi den diskussionen på denna tråd hurvida någon är bättre än nån annan!!!!!
Tror du missade poängen som Jaktterriern försökte förmedla lite snyggt..... Han rekommenderade dig hellre att köpa en Wachtel än en Heideterrier om du ska jaga vildsvin, då chansen är större att du får en Wachtel att jaga vildsvin :wink: Och dom flesta av oss har nog en ganska klar bild av vad chanserna är att få en vildsvinsjagande wachtel.
tyskterrien

Inlägg av tyskterrien »

Grim skrev:
tyskterrien skrev:

Tror du missade poängen som Jaktterriern försökte förmedla lite snyggt..... Han rekommenderade dig hellre att köpa en Wachtel än en Heideterrier om du ska jaga vildsvin, då chansen är större att du får en Wachtel att jaga vildsvin :wink: Och dom flesta av oss har nog en ganska klar bild av vad chanserna är att få en vildsvinsjagande wachtel.

Grim med all aktning för din kunskap när det gäller jakthundar!!! Så fattar jag nog inte "poängen" i detta inlägg!!! Hade väl hoppats på att Hedieterrien skulle vara nått att hänga i granen!!! Men tyvärr verkar det som om detta är en ny "Wachtel"!!! Varför jag funderar på annan ras än Tyskterrien,,, ja visst är dom bra i mångt o mycket,,, men dom går i gryt, kan ha bedrövligt dåligt skall, är ofta för skarpa för gris, inte alls så bra som alla säger... Men det är nog den ras man skall välja om man vill vara säker på att valpen/hunden skall jaga!!!! Så där står jag,,, det finns många nya raser på "marknaden" men alla är oprövade.... Så med lite tur så kanske Ronja kan klara några vintrar till,, och då kanske det finns en bra drivánde vildsvinshund som inte går i gryt!!
Användarvisningsbild
JOHBAG

Hedieterrier!

Inlägg av JOHBAG »

Tyskterriern:
Det är ett av dilemmat med raser som är "nya" här hemma: inte alltid att de mest representativa individerna för rasen kommer hit.
En del köper dessa med förhoppningen att få en kanonhund ifrån födseln, vilket sällan stämmer eftersom kull syskon ärver olika egenskaper & jakthundar blir bra jakthundar om ägaren sköter sitt.
Om du letar efter en ras som inte är för skarp på grisarna så skall du definitivt inte ha en HT ifrån bra linjer som är född i hemlandet & följer deras önskemål. Skärpan var en stor anledning varför man avlade fram HT

Sen angående Wachtlar så har iallafall jag jagat med en del bra hundar, som visserligen är mellan 2-4 år, så det verkar som att det börjar att bli bättre på den sidan.
J.
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
slovenskykopov

JOHBAG skrev:Tyskterriern:
Det är ett av dilemmat med raser som är "nya" här hemma: inte alltid att de mest representativa individerna för rasen kommer hit.
En del köper dessa med förhoppningen att få en kanonhund ifrån födseln, vilket sällan stämmer eftersom kull syskon ärver olika egenskaper & jakthundar blir bra jakthundar om ägaren sköter sitt.
Om du letar efter en ras som inte är för skarp på grisarna så skall du definitivt inte ha en HT ifrån bra linjer som är född i hemlandet & följer deras önskemål. Skärpan var en stor anledning varför man avlade fram HT

Sen angående Wachtlar så har iallafall jag jagat med en del bra hundar, som visserligen är mellan 2-4 år, så det verkar som att det börjar att bli bättre på den sidan.
J.
Just skärpan är HT signum i tyskland.. Tjt+airedaleterrier+bullterrier: Heideterrier
Airedaleterriern för att hunden ska bli större och bullterriern för att få ett starkare bett.. Man ville ha en riktigt skarp hund som inte gick ner i gryt under drevjakter!
Användarvisningsbild
slovenskykopov

http://www.sauerl" onclick="window.open(this.href);return false;änder-stöberhunde.de/index.php?article_id=4

Dom använder sig av HT
slaktar

Inlägg av slaktar »

hej aldrig jagad med en heide men har en tysk vän som jag är talad en hel del om heide terriers här är en englesk text som han är skrivit!!! there are not many breeders who use EBT for breeding actually. The most combinations with Bullbreeds (differend Bullbreeds not only EBT) are long time ago. Than we got a revival of usining bullblood in some Heideterrier litters in the last 5 years. But in Germany it is not an easy to use bullbreeds for hunting. So also the combinations can bring some political problems. And also we have some Heideterrierbloodlines which are very old, in line 40years old. So we do not have to use modern (actual) crosses very often. A good Heideterrier have to search, hunt loud and catch. And we already have alot of this type of Heideterrier who do this. So it is not needed to use new blood, but to speak honestly good combinations are welcome... But it is not true that any combination with bullbreed dogs will make the catchwork better. We done in the past also with linebreed Heideterrier some "competition" against pure Bullbreeddogs in wild boar training fields in different countries (not Germany!) and the Heideterrier done very often a better catch work. So for me it make only sense when the bullbreed dog is also a great boar dog.
-
The size: The size of the Heideterrier is very different from 10kg till 28 kg, the most Heideterrier will be around 14-20 kg. So it is not like this that the EBT brings to big dogs, the most Heideterrier I know with ETB-blood are more in the smaller type. The EBT made the Heideterrier not bigger, the blood brought more smaller dogs. Than the idea with the Pitbull (which is normaly more health and much more agil, and a better runner than the EBT) was also not good because the Pitbull do not shows the type of grips we preferred in the Heideterrier. So the grips and the native character for boars was better by the EBT than the APBT. I thing it is because of the fact that the EBT is more near to the bulldog than the APBT.
But the Britsh Staffordshire Bullterrier is also more bulldog than the APBT. And I saw some good Staddbulls on boars. But I know also some staffbulls which are by far not so good in catching boars than some of our old Heideterrier lines without (or only with minimum) bullblood.
So for me new blood is everytime interessting, But the real Heideterrier is not a mixed dog in the meaning of everybody can mix everything inside.
The real basics was Airedale, Bullbreed (not only EBT) and DJT. But the DJT is the most important part and without the DJT there would be never the Heideterrier.

In a few lines some people use also Irish Terrier and Bracken (types) but this was no good idea in my eyes. From the small terriers there was no better dog for Boarhunting than the DJT. But the DJT got to much problems and was to small to handle boars during the infight. So the building of the Heideterrier was a must! Butt he start is now over 40 years ago.
So in my eyes it is “legal” to use some bulls, Airedale or DJT for blood refreshing, but this have to mix with old standing and authentic Heideterriers. For example a Bullterrier, Airedaleterrier. Jagdterrier-Mixcombination, in USA for example, will bring only a mixed dog but no Heideterrier in my eyes. The Heideterrier is a breed out of the Lüneburger Heide in Lower Saxony. A regional lower saxonian terrier breed
Användarvisningsbild
Hammis

Inlägg av Hammis »

Lyfter tråden då jag fått en 1,5årig heideterrier som omplaceringshund. Någon som jagat nått mer med dom i Sverige som kan uttala sig hur dom funkar?
Medlem i Blaser Klubben
konrad vesterberg

Inlägg av konrad vesterberg »

Hammis skrev: 10 dec 2018, 23:09 Lyfter tråden då jag fått en 1,5årig heideterrier som omplaceringshund. Någon som jagat nått mer med dom i Sverige som kan uttala sig hur dom funkar?
Hej! Hur gick det med din omplacerings hund?
vildgris

Inlägg av vildgris »

Mkt prat om Heideterrier och jämföra dom med Tjt.
Från början är dom Ardaleterreir Tysk jaktterrier o Bullterrier.. Inget annat.
Dom är väldigt sena i mognaden och finns i 3 färger brun svart. Röda. och svart röd.
Normalt stötande och runt 10 min,
Sen finns det individer som driver timmen och mer.
Väldigt duktiga spårhundar och apportörer.
Jag kan inte jämföra dom med TJT alls då TJT är en ras för sig. Alla som ägt tjt vet.
Jag som ägt några tjt och tröttnat med åldern o har inget hår kvar och älskar rasen över allt annat vet iaf.
HT är en egen ras. Mkt Brukshund med jakt i sig och behöver jagas mkt för att bli duktiga jakthundar.
Aningen lugnare o längre stubin än TJT normalt sett.
Men kan ge gråa hår och sånt med då det är en stor terrier..
Samtidigt inte bäst på allt men bra på mycket.
Gör man va man ska med mkt träning o dyl så har du en bra jakthund och familjehund.!
En riktig kompis i skogen och i familjen.
Mvh En lycklig gråhårig HT och TJT ägare.
HT en hund som jagar med dig och inte själv.
Att jaga med något annat än Tysk jaktterrier är som att ställa upp i v75 med en ko....
Användarvisningsbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Våran HT.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Wellibite skrev: 31 jul 2024, 14:08 Våran HT.

Kan du ha den okopplad på tomten utan att den rymmer?
Det är ynkesam röst att kvida och lida. Man måste det onda genom goda råd bota och borttaga.
Användarvisningsbild
Wellibite

Heideterrier!

Inlägg av Wellibite »

Utan bekymmer , för det finns ett högt nätstaket som helt omgärdar tomten
Han skulle nog inte rymma oavsett.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Heideterrier!

Inlägg av Fritz Kraut »

Wellibite skrev: 31 jul 2024, 18:03 Utan bekymmer , för det finns ett högt nätstaket som helt omgärdar tomten Bild

Ja, där är ju hundar lite olika. Min tax har ju hunnit bli sexton år nu, och både ser dåligt och går långsamt, och brukar numera kunna släppas ut i trädgården. Men det hindrar inte att jag fick hämta honom på grannens uppfart igår. När han var yngre drog han så fort han kunde.

F.ö. ser din HT trevlig ut. Har du någon bild där han står upp också?
Det är ynkesam röst att kvida och lida. Man måste det onda genom goda råd bota och borttaga.
Användarvisningsbild
Wellibite

Re: Heideterrier!

Inlägg av Wellibite »

16 år är respektabelt

Jag tar en bild på Hector (ynka 5 år) imorgon , i stående position. Hittar ingen sådan i telefonen. Jag är riktigt dålig på att fota saker i allmänhet men fixar en imorgon.

Användarvisningsbild
Wellibite

Heideterrier!

Inlägg av Wellibite »

Fritz Kraut skrev:
Wellibite skrev: 31 jul 2024, 18:03 Utan bekymmer , för det finns ett högt nätstaket som helt omgärdar tomten Bild

Ja, där är ju hundar lite olika. Min tax har ju hunnit bli sexton år nu, och både ser dåligt och går långsamt, och brukar numera kunna släppas ut i trädgården. Men det hindrar inte att jag fick hämta honom på grannens uppfart igår. När han var yngre drog han så fort han kunde.

F.ö. ser din HT trevlig ut. Har du någon bild där han står upp också?
Det bästa jag kunde få fram idag.
Men han står upp iaf Bild
Bild