Länka gärna till listan nör den finns tillgänglig.Ålandsjanne skrev: ↑12 nov 2022, 19:46Hon är duktig på rådjur där det har tränats mycket och det brukar inte ta så länge till upptag här hemma men nu drev hon vitsvanshjort full tid.
Nu har jag inte all info men en av deras avkomma blev tydligen trea.
Man kan väl se hela listan snart.
MVH Ålandsjanne
Tråden För Fauvefantaster...
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- börje
Re: Tråden För Fauvefantaster...
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
- kingfisher
Lasse letade upp mig på båten till Åland i somras då hans fru sett att jag lade upp en bild på min fauveÅlandsjanne skrev:Fick just nyheten att sonen Lasse Larson vann finska basset mästerskapen med sin Eira, 30 år efter att jag vann Finska mästerskapet för älghundar med min Gråhund Linus.
MVH Ålandsjanne

Skickat från min KB2003 via Tapatalk
-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- börje
Är det samtliga basset raser eller enbart favve.
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
- Ålandsjanne
- börje
Ok, tack!
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
- Mannlicherman
Vi hade nyligen samma typ av drevprovstävling, Basset-SM, här i Sverige. Även där fauve i topp
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"
Chasse d'abord
Proud owner of a 505 Gibbs.
Chasse d'abord
-
Synd att många olika Basset raser har blivit knähundar. Finns väldigt många i bassetraserna som lämpar sej väl för jakt. Vilket dom är avlade till från början. Men som tyvärr blivit rena sällskapshundar med bortavlad jaktinstinkt.
Senast redigerad av 1 Ålandsjagt, redigerad totalt 15 gånger.
-
Nej det är inte ett konstigt råd att inte släppa på drev före dom är ett år. Ledytorna i benen består av brosk och tål inte belastning på samma sätt som vuxna hundars. Jag har själv lärt mej de den hårda vägen.. och att man har skjutit x antal djur för en hund, säger absolut ingenting om hunden och hur den arbetar, bara att man har såna marker som är lätta att passa av och då funkar det med vilken svampplockare som helst.
- börje
ok. Jag tog ut Hilla (åbackens bootsie) några korta svängar första hösten, mest för att få henne skogsvan. Inann hon fyllde 1år hade hon drivit vitsvans 250m, älg lika långt, rådjur 1km o fälthare dryga kilometern. Det är absolut unga problem med lederna iaf, för hon är som en jojo när husse kommer med matskålen.
Har du stött på balder, (åbackens joe banana)? Jag hämtade Hilla o Balder från Sollefteå, och skickade Balder till åland med sonen i huset efter att Hilla haft sällskap av brorsan två nätter.
Har du stött på balder, (åbackens joe banana)? Jag hämtade Hilla o Balder från Sollefteå, och skickade Balder till åland med sonen i huset efter att Hilla haft sällskap av brorsan två nätter.
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
- Mannlicherman
Det är ju en rätt stor skillnad i att ge dom skogsvana under valp och unghundstiden jämfört med att låta dom driva för fullt under längre tid. (Det skillnaden måste man ju själv som hundägare förstå!) Att ge rådet att skippa skogsträningen den första tiden av en unghunden/valpens tid, är ju enligt mig totalt tokigt! Har du en framåt individ som söker ut, och kanske börjar väcka, och kanske till och med driver under några minuter, då är det ju ingen fara att låta en sådan hund lägga sig på kökssoffan resten av första säsongen. MEN, har du en osäker individ, som bara strampar dig på fötterna när ni kommer till skogen, då kan det vara helt förödande för den hunden jaktliga frantid om man inte låter den få skogsvana redan från början!
Nej det är inte ett konstigt råd att inte släppa på drev före dom är ett år. Ledytorna i benen består av brosk och tål inte belastning på samma sätt som vuxna hundars. Jag har själv lärt mej de den hårda vägen.. och att man har skjutit x antal djur för en hund, säger absolut ingenting om hunden och hur den arbetar, bara att man har såna marker som är lätta att passa av och då funkar det med vilken svampplockare som helst.
Det roliga är att folk kan låta sin valp/unghund leka och stoja med andra hundar i timmtal, men att låta dom ta en lätt skogspromenad med husse eller matte i löst tillstånd pga av att dom inte är fysiskt fullväxta, den kan man ju inte
Senast redigerad av 1 Mannlicherman, redigerad totalt 15 gånger.
Chasse d'abord
Chasse d'abord
-
Korta drev kan dom absolut göra. Men helst inga långa krävande drev, då kan kroppen ta skada och dom får problem när dom blir lite äldre. Har ej träffat balder, han bor ute i skärgården på andra sidan åland och det är långt från mej.
- Mannlicherman
Håller med till 100%. Men som sagt var, finns gott om nyblivna valpköpare (och tyvärr även uppfödare) som inte förstår skillnaden mellan skogsträning och ett fullt utvecklat drevsätt
Korta drev kan dom absolut göra. Men helst inga långa krävande drev, då kan kroppen ta skada och dom får problem när dom blir lite äldre.

Chasse d'abord
Chasse d'abord
- börje
Ok. Jo jag vet att han bor en bit från hufvudstadenÅlandsjagt skrev: ↑15 nov 2022, 14:33 Korta drev kan dom absolut göra. Men helst inga långa krävande drev, då kan kroppen ta skada och dom får problem när dom blir lite äldre. Har ej träffat balder, han bor ute i skärgården på andra sidan åland och det är långt från mej.

Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
-
Till er alla som funderar på Basset Fauve de Bretagne.
Det är en fantastisk ras, trevligare hundar får man leta länge efter. Ja jag vet att jag är partisk som har en på nio månader men hela familjen älskar rasen. Har tidigare mest haft tax och gillar de också väldigt mycket.
Men vill du ha en familjehund som är positiv och trevlig och med stor jaktlust och smidig i skogen så är Fauven något ett titta på.
Min kommer från Högmossens kennel (Certo Cito kallas Aston) men det finns ju flera bra uppfödare. Har skjutit rådjur på drev för min, söker ut och skallar bra, bra återgång och inkallning så nästa säsong ser jag redan fram emot.
Tack Mannlicher för goda råd till en nybörjare på rasen.
Det är en fantastisk ras, trevligare hundar får man leta länge efter. Ja jag vet att jag är partisk som har en på nio månader men hela familjen älskar rasen. Har tidigare mest haft tax och gillar de också väldigt mycket.
Men vill du ha en familjehund som är positiv och trevlig och med stor jaktlust och smidig i skogen så är Fauven något ett titta på.
Min kommer från Högmossens kennel (Certo Cito kallas Aston) men det finns ju flera bra uppfödare. Har skjutit rådjur på drev för min, söker ut och skallar bra, bra återgång och inkallning så nästa säsong ser jag redan fram emot.
Tack Mannlicher för goda råd till en nybörjare på rasen.
- Mannlicherman
Kul när folk blir nöja med sitt nya rasval
Tack Mannlicher för goda råd till en nybörjare på rasen
Chasse d'abord
Chasse d'abord
- börje
Var ute ett par timmar med Hilla på fm, men stället jag tänkt släppa på var upptaget. Kompisne son hade precis släppt sin jnga beagletik när ja satt mej i bilen o kollade pejlen. Stääet jag släppte på brukar vara ok, men tomt idag.
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
-
Här är mina tankar och upplevelser med min Basset fauve de bretagne.
Jag köpte min första egna jakthund 2021 (Linemyrs Astor född 2021-06-28).
Valet föll på en fauve från Linemyrs kennel här hemma på Gotland. Innan jag bestämde mig för att jag ville ha just en fauve hade jag jagat en del för både mamma och pappa till min valp. Båda individerna tilltalade mig både jaktligt och socialt. Dom hade allt jag letade efter i en hund för den typen av jakt som jag bedriver. Vi jagar mer eller mindre bara rådjur här hemma, dessutom ville jag ha en hund som kunde fungera till spårning under bockjakten.
Från 6-7 månaders ålder hade jag Astor lös i skogen tills han började visa intresse för rådjuren. I slutet av januari 2022 gjorde han några kortare drev på 5-7minuter så efter det lät jag bli att släppa honom där man kunde vara säker på att det skulle finnas rådjur.
Under bockjakten Augusti 2022 tog jag alla chanser som bjöds att göra enklare efter/dödsök på rådjur. Han gjorde ett par bra sök och följde spåren längre och längre för varje gång vi gick.
I slutet av september tyckte jag att han började visa fina takter och han hade stort intresse för rådjursspår som vi korsade under våra promenader i skogen.
När det blev oktober och det var dags att börja jaga in den då 16 månader gamla Astor så försökte jag att inte ha några förväntningar på hur det skulle bil.(visade sig inte vara så lätt som jag intalat mig)
2022-10-01 08.00 var vi på plats i skogen och hunden fick göra vad han hade lust med. Han drev nån hare och några rådjur ett par hundra meter för att sen komma tillbaka till mig. Det var fortfarande ganska så varmt så jag lät honom vara lös några timmar innan vi åkte hem och funderade över vad som gått bra/dåligt.
Jag fortsatte att släppa honom 2-3ggr i veckan under oktober och han visade på fin utveckling och stort jaktintresse!
Under november tog jag ledigt 3 dagar i veckan och fortsatte att släppa honom kortare svängar 3-5 dagar i veckan. Vi jagade merparten av oktober, november och halva december ensamma utan andra passare eller hundar i vår direkta närhet. Det har givit gott resultat för han bryr sig inte ett dugg om andra hundar som driver runt omkring nu. Han kommer även fint på inkallning och vill alltid tillbaka till mig efter avslutade drev. Det spelar ingen roll om det skjuts för honom, han letar upp mig till vilket pris som helst.
När det blivit januari så hade jag skjutit ett antal rådjur för honom och han höll en jämn och fin nivå med bra sök och återgång samt drevtider på 30-70 minuter.
Jag bestämde mig för att starta honom på drevprov i januari 2023. Vi hann gå 2 prov med 36 respektive 37 poäng föreslaget av domarna.
Om jag summerar mitt första jaktår med fauve så kan jag inte säga annat än att jag är otroligt nöjd med rasen! Han är en trogen och väldigt barnkär hund hemma och en jaktmaskin i skogen
Det har blivit 20 rådjur fällda och åtskilliga timmar av fina drev.
Kanske någon finner något intressant i mina reflektioner
//Mattias
Jag köpte min första egna jakthund 2021 (Linemyrs Astor född 2021-06-28).
Valet föll på en fauve från Linemyrs kennel här hemma på Gotland. Innan jag bestämde mig för att jag ville ha just en fauve hade jag jagat en del för både mamma och pappa till min valp. Båda individerna tilltalade mig både jaktligt och socialt. Dom hade allt jag letade efter i en hund för den typen av jakt som jag bedriver. Vi jagar mer eller mindre bara rådjur här hemma, dessutom ville jag ha en hund som kunde fungera till spårning under bockjakten.
Från 6-7 månaders ålder hade jag Astor lös i skogen tills han började visa intresse för rådjuren. I slutet av januari 2022 gjorde han några kortare drev på 5-7minuter så efter det lät jag bli att släppa honom där man kunde vara säker på att det skulle finnas rådjur.
Under bockjakten Augusti 2022 tog jag alla chanser som bjöds att göra enklare efter/dödsök på rådjur. Han gjorde ett par bra sök och följde spåren längre och längre för varje gång vi gick.
I slutet av september tyckte jag att han började visa fina takter och han hade stort intresse för rådjursspår som vi korsade under våra promenader i skogen.
När det blev oktober och det var dags att börja jaga in den då 16 månader gamla Astor så försökte jag att inte ha några förväntningar på hur det skulle bil.(visade sig inte vara så lätt som jag intalat mig)
2022-10-01 08.00 var vi på plats i skogen och hunden fick göra vad han hade lust med. Han drev nån hare och några rådjur ett par hundra meter för att sen komma tillbaka till mig. Det var fortfarande ganska så varmt så jag lät honom vara lös några timmar innan vi åkte hem och funderade över vad som gått bra/dåligt.
Jag fortsatte att släppa honom 2-3ggr i veckan under oktober och han visade på fin utveckling och stort jaktintresse!
Under november tog jag ledigt 3 dagar i veckan och fortsatte att släppa honom kortare svängar 3-5 dagar i veckan. Vi jagade merparten av oktober, november och halva december ensamma utan andra passare eller hundar i vår direkta närhet. Det har givit gott resultat för han bryr sig inte ett dugg om andra hundar som driver runt omkring nu. Han kommer även fint på inkallning och vill alltid tillbaka till mig efter avslutade drev. Det spelar ingen roll om det skjuts för honom, han letar upp mig till vilket pris som helst.
När det blivit januari så hade jag skjutit ett antal rådjur för honom och han höll en jämn och fin nivå med bra sök och återgång samt drevtider på 30-70 minuter.
Jag bestämde mig för att starta honom på drevprov i januari 2023. Vi hann gå 2 prov med 36 respektive 37 poäng föreslaget av domarna.
Om jag summerar mitt första jaktår med fauve så kan jag inte säga annat än att jag är otroligt nöjd med rasen! Han är en trogen och väldigt barnkär hund hemma och en jaktmaskin i skogen

Det har blivit 20 rådjur fällda och åtskilliga timmar av fina drev.
Kanske någon finner något intressant i mina reflektioner
//Mattias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Mattias Fritz, redigerad totalt 1 gånger.
-
Jättekul att läsa om din fauve och utvecklingen av den. Du la mycket tid i skogen och det var nog perfekt.
Tror det är många som får upp ögonen för rasen när de läser sånt och vill ha en duktig familjekär jaktkompis.
Jag släppte Aston idag, kul att se hans utveckling. Han jagade två olika rådjursdrev och jag gillar verkligen hur han självsäkert tar spåren tillbaka till mig och även går att vissla in.
Blir det inte mer spårsnö får det väl vara slut på hans drev nu 1 februari för han verkar mest intressera sig för rådjur.
Tror det är många som får upp ögonen för rasen när de läser sånt och vill ha en duktig familjekär jaktkompis.
Jag släppte Aston idag, kul att se hans utveckling. Han jagade två olika rådjursdrev och jag gillar verkligen hur han självsäkert tar spåren tillbaka till mig och även går att vissla in.
Blir det inte mer spårsnö får det väl vara slut på hans drev nu 1 februari för han verkar mest intressera sig för rådjur.
- Ålandsjanne
Vet inte om sonen har koll på hur många som föll för deras hundar men i vårat jaktlag på 2000ha föll det 109 rådjur.
Lite svårt att hålla koll när man har flera hundar och jagar både hemma och i andra jaktlag.
MVH Ålandsjanne
Lite svårt att hålla koll när man har flera hundar och jagar både hemma och i andra jaktlag.
MVH Ålandsjanne