Val av hund för nybörjarjägare

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

epotin

Val av hund för nybörjarjägare

Inlägg av epotin »

Hej,
jag är nyexaminerad jägare och kom in på jakt via min sambos familj och via mitt hundintresse.
Jag har sedan tidigare brukshundar och har tränat rätt mycket spår osv.

Jag har varit helt inne på att skaffa mig en stående fågelhund för skogsfågeljakt då jag är ganska övertygad om att jag kommer jaga mycket ensam.
Men har börjat fundera på om någon allroundhund hade passat mig bättre.

Nu till min fråga:
Har ni tips på bra hundraser som fungerar bra att jaga ensam med? Jag kommer jaga i barrskog i Dalarna. Min uppfattning är att det inte finns överdrivet mycket vilt i markerna. Har tänkt på Wachtel men vet inte om de fungerar att jaga ensam med eller om det krävs passkyttar?

Ett krav på hunden är att den är någorlunda stor så att den kan hänga med mig, min familj och mina andra hundar på längre löprundor och vandringar.

Tack på förhand!
johlun

Re: Val av hund för nybörjarjägare

Inlägg av johlun »

Drever på hare räv rådjur hjort skulle jag valt .
joso09

Inlägg av joso09 »

Jag har två wachtlar åh jagar i ganska vilttät Roslagen med passskyttar. Men i ett vilt fattigare landskap utan passkyttar så hade en drivande hund. Att springa eller vandra med en jakthund är en väldigt enkel uppgift för vilken jakthund som helst. Mina springer lätt 20 km i terräng spårande och skällande… problemet blir nog att en jakthund behöver vara kopplad när du gör detta!
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Stövarjakt ligger väl nära till hands. Längst säsong också. De nordiska raserna är ganska säkra kort och snällare hund än en stövare finns inte :) och rävjakt med stövare är också svårslaget :wink:
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
PerT

Inlägg av PerT »

Har använt tax, scillerstövare och griffon nivernais.
Det funkar både i jaktlag och ensam ungefär såsom du tänker göra.
Mer avgörande med vilken individ det är, sen injagning och mängd jaktimmar.
Hund och vi behöver jaga ca var tredje dag..
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inlägg av Townes van Zandt »

Hur skulle det funka med en vorsteh till denna typ av jakt? Borde väl kunna tränas att rapportera?
Esse non videri
epotin

Inlägg av epotin »

Tack för svar!
Finns det någon som har Vorsteh och kombinerar stående fågelhundsjakt med stötande jakt eller något liknande?
detstorabla

Inlägg av detstorabla »

Stående fågelhund & all-round..
Vorsteh passar in bra där.
Min stöter rådjur ca 200 meter innan han släpper.

Sen perfekt att köra drag med..
Kickbike på sommaren och skidor på vintern.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
malx

Inlägg av malx »

Med tanke på (det växande) vargproblemet hade jag inte valt någon drivande ras i mellansverige.
Europeisk stående fågelhund låter rätt lämpligt, de flesta av dessa är ganska allround. Vorsteh låter riktigt lämpligt.

Du kommer annars inte ha några problem att få med dig ens en den minsta rasen av stående fågelhund överallt. Samtliga av dessa raser är duktiga på att springa och oftast dragvilliga.

Fundera på vilka egenskaper som är viktiga för dig och välj kennel efter det. Tyvärr premieras (på jaktprov) ofta lite av samma egenskaper för samtliga stående fågelhundsraser i Sverige idag så individer/föräldrar blir lätt viktigare än ras.
Användarvisningsbild
pettz

Inlägg av pettz »

Tysk jaktterrier.
Bättre fråga och verka dum, än att vara dum och inte fråga.

Sauer 303 9,3x62 Diavari 3-12x56 bel
Krieghoff trumf dural 12-12/6,5x55. Duralyt bel
Tikka T3 30-06 z6i 5-30x50
Beretta urika2 SpeedBead
Krico 22wmr.
Cg 3000

Tjt x2
Franz
Iza
malx

Inlägg av malx »

pettz skrev: 24 nov 2022, 14:12 Tysk jaktterrier.
Jo, det finns ju folk som sysslar med späkning också.. ;)
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Personligen skulle jag nog valt en Norrbottenspets som första hund. Man kan vara ute ofta, och lång jaktträningssäsong .
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Adrock63

Inlägg av Adrock63 »

Stötande springer Spaniel har jag haft många roliga jakter med i södra Dalarna. Visst går vissa fåglar upp där du inte kan skjuta men det är samma med stående hundar.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

För jakt primärt för jakt ensam hade jag inte valt allround, tillräckligt svårt att få en stående hund att funka som den ska så tiden räcker nog inte till mycket mer än så
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
detstorabla

Inlägg av detstorabla »

Stewe's world on ice skrev:För jakt primärt för jakt ensam hade jag inte valt allround, tillräckligt svårt att få en stående hund att funka som den ska så tiden räcker nog inte till mycket mer än så
Rekommendationen jag fick är att fokusera på fågel första två-tre åren.

Sen kan man jaga annat....

Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

detstorabla skrev: 24 nov 2022, 23:52
Stewe's world on ice skrev:För jakt primärt för jakt ensam hade jag inte valt allround, tillräckligt svårt att få en stående hund att funka som den ska så tiden räcker nog inte till mycket mer än så
Rekommendationen jag fick är att fokusera på fågel första två-tre åren.

Sen kan man jaga annat....

Ok, du får väl ta beslutet när du når dit med jycken. Stötande hund som ensam är inget jag skulle lägga kraft på i den landsänden dock.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

Hur är förekomsten av varg? Det avgör en hel del. Många platser i landet numera är helt olämpliga om man vill jaga med löshund.
Blaser R93 Tracking 9.3x62 Mauser
Brno 600 .3006 Springfield
Aya 16

Jämthundar, Alpländare och Finnstövare!
Villrådig

Inlägg av Villrådig »

Hur är du som person? Vilken typ av hund tycker du det är kul att jobba med utanför jakten?
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

malx skrev: 24 nov 2022, 10:38 Med tanke på (det växande) vargproblemet hade jag inte valt någon drivande ras i mellansverige.
Europeisk stående fågelhund låter rätt lämpligt, de flesta av dessa är ganska allround. Vorsteh låter riktigt lämpligt.
Det är väl att generalisera lite väl mycket. Bor och jagar i sydvästra Värmland och jagar i flera revir och gränsområden till revir. Vi har relativt gott om allt småvilt inkl skogsfågel, men sk allroundhundar och stående fågehundar är väldigt ovanligt. Ska man ha en hund som funkar hjälpligt för ensamjakt på småvilt här bör det vara en drivande eller skällande fågelhund. Och vill tro att förutsättningarna inte är helt olika i Dalarnas skogsområden. Det är inte för inte som klassiska raser som Hamilton, Finne, drever, tax, beagle osv är överrepresenterade i dessa trakter.

Risken att hunden blir vargtagen finns alltid men peppar peppar är det många år sedan någon hund blev tagen här i krokarna, och att sluta med löshundsjakten i halva Sverige pga varg känns långsökt.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
malx

Inlägg av malx »

Husqvarna30-06 skrev: 28 nov 2022, 10:37
malx skrev: 24 nov 2022, 10:38 Med tanke på (det växande) vargproblemet hade jag inte valt någon drivande ras i mellansverige.
Det är väl att generalisera lite väl mycket. Bor och jagar i sydvästra Värmland och jagar i flera revir och gränsområden till revir. Vi har relativt gott om allt småvilt inkl skogsfågel, men sk allroundhundar och stående fågehundar är väldigt ovanligt. Ska man ha en hund som funkar hjälpligt för ensamjakt på småvilt här bör det vara en drivande eller skällande fågelhund. Och vill tro att förutsättningarna inte är helt olika i Dalarnas skogsområden. Det är inte för inte som klassiska raser som Hamilton, Finne, drever, tax, beagle osv är överrepresenterade i dessa trakter.

Risken att hunden blir vargtagen finns alltid men peppar peppar är det många år sedan någon hund blev tagen här i krokarna, och att sluta med löshundsjakten i halva Sverige pga varg känns långsökt.
Lägg märke till mitt ordval, "jag inte valt". Jag skulle inte klara att min hund blir tagen av varg p.g.a. att jag släppt hund i vargrevir, då skulle jakten vara över för mig för all framtid. Det betyder dock inte att jag tycker att alla andra är dumma som gör det, men nog tycker jag det är värt att nämna för någon som tänkt skaffa första jakthunden i misstänkt sådant område och inte snöat in på en viss jaktform än.

Däremot är det rent skitsnack att en stående fågelhund inte skulle fungera hjälpligt för ensamjakt i princip överallt i Sverige det finns hönsfågel inklusive sydvästra Värmland. Den fungerar givetvis inte till all typ av jakt, det gör ingen hund. Hundval och jaktform styrs av mycket, vana/uppväxt och omgivning lär vara två av de absolut största anledningarna och anledning till att det lätt blir koncentrationer av vissa typer på vissa ställen. Sen ska man ha klart för sig att stående fågelhund kräver nog klart mest aktivt jobb av alla jaktrastyper och samspelet mellan förare och hund bör vara en stor del av behållningen man är ute efter.