Rasen Mudi

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Olle278

Rasen Mudi

Inlägg av Olle278 »

Hej!
Har en undran. Är det någon som jagat gris med ungersk vallhund, Mudi.
Vi kommer förmodligen införskaffa en sådan och jag bara undrar om det finns npgon som har erfarenhet av denna. Tydligen används de för grisjakt i Ungern.
Huvudsyftet i dagsläget är inte jakt men ifall rasen är lämplig så kan det bli tal om det. Vet mkt väl om att det finns flera kända raser för denna typ av jakt men vill bara veta läget.
Hälsningar
Andreas
Användarvisningsbild
börje

Re: Rasen Mudi

Inlägg av börje »

Jaga tre ggr i Ungern, drevjakter. Aldrig sett nån på jakterna.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Tobsoft

Re: Rasen Mudi

Inlägg av Tobsoft »

börje skrev: 23 jun 2022, 11:41 Jaga tre ggr i Ungern, drevjakter. Aldrig sett nån på jakterna.
Kan ha att göra med att en jagande vallhund ställer vilt och är ju då inte särskilt lämplig på drevjakt.

Till TS: lär vara svårt att köpa en sån med koll på hur föräldrar jagar, men bäst chans lär du ha om du vet ifall föräldrar faktiskt funkar till vallning. Men ha inte alltför höga förväntningar...

Jag har en "riktig" Border Collie från arbetande föräldrar. Han har en god portion jaktlust, kort men snabbt sök, släpper efter några hundra meter om han inte kommer ikapp. Han ställer älg med ståndskall. När jag stötte hans första ståndskall på älg gick han ikapp och nafsade i hasorna för att få stopp på det, och mindre vilt försöker han riva ner i backen och håller fast det. Han är även för het för att valla får, så det ligger nog mer i honom.

Synd för en radiostyrd snabb stötande hund som vid tillfälle ställer vilt med skall, står för och reser fågel på signal hade ju faktiskt kunnat göra nytta på rätt plats, även om inget är särskilt bra jämfört med riktiga jakthundraser.
Slovensky Kopov
TJT

Blaser R8 Success M82 Carbon, Freyr & Devik 196, Z8i 1-8, Blaser RD20
Sauer & Son SbS