Äntligen en Beagle. Men vart ifrån?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Ijahman

Äntligen en Beagle. Men vart ifrån?

Inlägg av Ijahman »

Hej på er

Som ni kanske har sett så har jag velat ha en Beagle ungefär sedan jag lärde mig gå.
Nu har faktiskt min fru kommit på att det kanske inte är en sådan dum idé ändå och jag har fått "go" på att hitta en ny familjemedlem. Mina döttrar har varit med på tåget sedan de föddes... :)
Jag har fina marker för dov och rådjur på ca. 2500 ha. Även räv, vildsvin, älg, mink mm mm. (Inte mycket hare)
Jag är intresserad av en Beagle med bra klöv-linjer. (Är inte intresserad av "info" om Beaglen´s oduglighet till detta)
Planen är att få hem en valp till sommaren/hösten 2022.
En trefärgad hane i första hand.

Jag har blivit tipsad om och kontaktat Madeleine och Patrik på Maliwicks och skickat ett personligt brev till dem.
Men jag inser att det kan vara klokt att visa intresse hos flera kennels då det verkar som att hela Sverige vill skaffa valp i Pandemin...

Om någon kan komma med ytterligare tips om bra "klöv-Beaglar" så vore jag tacksam.

Mvh John
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
micke w

Re: Äntligen en Beagle. Men vart ifrån?

Inlägg av micke w »

Kolla med Hjortrikets kennel
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

Tack! Har blivit tipsad om dem tidigare men jag får nog slå en signal då hemsidan inte uppdaterats på många år.
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

Har ni någon erfarenhet av följande uppfödare? Ser ut att ha många fina klöv-beaglar.

http://www.trewelyn.se/
http://www.starmaids.net/
http://www.klocksbergs.se/
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
scoutman

Inlägg av scoutman »

Kontakta avelsråd i beagleklubben för ditt län. Det är rätt väg att gå.
Browning X-bolt Adj, .308, Delta titanium HD 2,5-10x50.
Browning A-bolt, 6,5x55.
Stalon w110, LRD stalker.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70, till salu 500kr.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x32. Till salu 2500kr.
Beagle & labrador.
win307

Inlägg av win307 »

Jag följer med stort intresse! Har haft Beagle förut men den var aggresiv så det blev avlivning. Vi jagar mest dov,att få en nämnd ras att driva bara dov vore drömmen men är det ens möjligt? Oftast är det harhundar men en del går bra på klöv. Kan man prägla en hund att bara gå på ett djurslag? För övrigt är Beagle den ras som har minst med medärvda defekter och den högsta medelålder av alla raser. 16 år. Kanske är det snart min tur att välja ny hund...
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Du kanske har järnkoll på injagning och inkallning. Men är du som vi andra, skulle jag inte vara rädd för att börja jaga in hunden på hare. Hare är svårt, så hunden lär sig vara spårnoga, rådjuren buktar aldrig så bra som när harhundarna inte kan hålla sig. Haren lurar hunden, vilket ger dig möjlighet till kontakt och stöttning.

Visst, risken finns att hunden tappar intresset för annat än hare, men i andra skålen ligger en självständig dagdrivare. Gillar hunden båda, blir det klöv i 99 fall av 100, då det är så mycket enklare att få upp klöv.

Min ringa erfarenhet. Finns säkert många bra argument mot detta också.

Skickat från min Lenovo TB-X606X via Tapatalk

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Ijahman skrev: 03 feb 2022, 08:31 Har ni någon erfarenhet av följande uppfödare? Ser ut att ha många fina klöv-beaglar.

Har endast erfarenhet av starmaids. Excellent är mitt omdöme. Mycket engagerade och trevliga.

Beträffande ”linjerna” ska man inte övervärdera dessa. En där föräldrarna bara driver t ex hare kan bli alldeles utmärkta till klöv och vice versa. Viktigaste är vad man som ägare uppmuntrar dem med men vissa exemplar väljer helt sonika själva. Kolla på hunddata vad föräldrarna presterat samt fått för omdömen på drevprov. Kan vara trevligt med hundar med bra skall t ex. Finns dock inga garantier att det blir bra skall bara för att föräldrarna har det men visst ökar sannolikheten. Att en beagle är jaktchampion är en viss kvalitetsstämpel men det ska sägas att det är rätt enkelt att få ihop tre förstapris för även en medelmåttig hund. Omdömena är därför minst lika viktiga.

Att få en beagle att välja bort rå till förmån för dov kan nog bli lurigt. Oftast gillar de båda. Men visst kanske det går om man konsekvent bara skjuter dov för dem. Har dock aldrig stött på något sånt exemplar.

Något som är svårt är det här med hastigheten på beaglar. Vissa driver med lågt tempo medan andra går alltför snabbt. Verkar inte finnas något exakt samband mellan mankhöjd och tempo heller. Men visst tenderar de stora hanarna att gå lite snabbare överlag.

Jag tror att alla nämnda uppfödare är bra och har man som TS tillgång till bra jakt samt kan tänka sig att meritera hunden är det goda förutsättningar att få fatt i en bra beagle.
Greyling
win307

Inlägg av win307 »

greyling skrev: 03 feb 2022, 21:33
Ijahman skrev: 03 feb 2022, 08:31 Har ni någon erfarenhet av följande uppfödare? Ser ut att ha många fina klöv-beaglar.

Har endast erfarenhet av starmaids. Excellent är mitt omdöme. Mycket engagerade och trevliga.

Beträffande ”linjerna” ska man inte övervärdera dessa. En där föräldrarna bara driver t ex hare kan bli alldeles utmärkta till klöv och vice versa. Viktigaste är vad man som ägare uppmuntrar dem med men vissa exemplar väljer helt sonika själva. Kolla på hunddata vad föräldrarna presterat samt fått för omdömen på drevprov. Kan vara trevligt med hundar med bra skall t ex. Finns dock inga garantier att det blir bra skall bara för att föräldrarna har det men visst ökar sannolikheten. Att en beagle är jaktchampion är en viss kvalitetsstämpel men det ska sägas att det är rätt enkelt att få ihop tre förstapris för även en medelmåttig hund. Omdömena är därför minst lika viktiga.

Att få en beagle att välja bort rå till förmån för dov kan nog bli lurigt. Oftast gillar de båda. Men visst kanske det går om man konsekvent bara skjuter dov för dem. Har dock aldrig stött på något sånt exemplar.

Något som är svårt är det här med hastigheten på beaglar. Vissa driver med lågt tempo medan andra går alltför snabbt. Verkar inte finnas något exakt samband mellan mankhöjd och tempo heller. Men visst tenderar de stora hanarna att gå lite snabbare överlag.

Jag tror att alla nämnda uppfödare är bra och har man som TS tillgång till bra jakt samt kan tänka sig att meritera hunden är det goda förutsättningar att få fatt i en bra beagle.
Min Beagle(läs pappas men det var så min jaktliga bana började) var rådjursren i många generationer. På sätt o viss var det sant då rå var det enda den drev... Då gick det undan kan jag lova,släpptes alltid på hare men växla ganska snart. Vi lånade in förra året en Beagle som var någon form av champ fast på hare. Där gick det inte fort kan jag säga. Otroligt spårnoga med bra skall. Kan nog bli lite av ett lotteri kan jag gissa vad det blir för hund... Vi har varken dov eller harhundar i laget, dov och harar finns det gott om,båda är roliga jakter dock. Dov är iaf ätbar... :mrgreen:
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

greyling skrev: 03 feb 2022, 21:33

Jag kontaktade Inger på Starmaids och fick ett trevligt svar.
Men hon kommer inte ha någon kull i år tyvärr.
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

micke w skrev: 02 feb 2022, 17:38 Kolla med Hjortrikets kennel
Jag har nu mailat och pratat med Hjortrikets kennel.
Jag fick snabbt svar på mail från Anette som sa att jag kunde ringa och prata lite senare om jag ville. ett långt och väldigt trevligt samtal med Jörgen senare på kvällen har gett mig en väldigt trevlig känsla för denna kennel.
Hoppas på det bästa nu då. :)
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

Efter lång kontakt och många trevliga samtal med Anette och Jörgen på Hjortrikets kennel är det nu officiellt. Och nästa torsdag kommer vår nyaste familjemedlem hem!

nu kan tiden gärna snabba på lite…!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5