Laikaägare

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Ahlbäck

Re: Laikaägare

Inlägg av Ahlbäck »

karelsk blandning skrev: 01 jan 2022, 11:02
Ahlbäck skrev: 01 jan 2022, 10:17
T-Grön skrev: 01 jan 2022, 00:42

Man får skaffa renhägn alltså, De blir på to do listan inför kommande år :mrgreen:

Nej men det är nog bra att du har hägnet och är ointresserad när ni går förbi. Som tur är släpps renarna här så pass sent att de inte har hinnit fram till vår mark innan vi slutar jaga.
Alltså jag har inget hägn men finns en same i byn som vi går förbi dagligen i princip, ja jag hoppas det hjälper inbillar mig det åtminstone.
Nå nå, han är väl inte lapp utan bara renägare gissar jag.

Men just att ha hundarna bland ren tror jag inte är en dålig grej om man vill att den slutar med dem.
Vissa fungerar det på och andra inte, karelaren jag hade var ofta med bland ren och där blev det helt klart bättre, ena jämten ingen skillnad utan fick lösa det på annat sätt.
Den yngre jämten ser det ut att fungerat hyffsat på fast jag ännu inte haft med honom spec mycket.

Endel hundar är smartare än andra och då tror jag helt klart det fungerar.
Okok jag är inte så insatt i renskötandet trodde det var samma sak 😅
Östsibirisk laika
Användarvisningsbild
Mr X

Inlägg av Mr X »

MatsN skrev:Jo det där med att stå still har jag inte tålamod tillBild

Testade den andra metoden på jämten men funkar inte bra då. Var väl för tråkig för hennes tycke. Men ska testa den igen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hur går det med Igor?
Jag ska med min på utställningen 29/1 i Hudiksvall.

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Provet vi gick tidigare i höst gick igenom kollegiet i söndags 75,5 p blev det... får väl vara nöjd, blev ju en 1a iaf.
Östsibirisk laika
Användarvisningsbild
Mr X

Inlägg av Mr X »

Ahlbäck skrev:Provet vi gick tidigare i höst gick igenom kollegiet i söndags 75,5 p blev det... får väl vara nöjd, blev ju en 1a iaf.
Bild Grattis Bild

Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Mr X skrev: 13 jan 2022, 23:10
Ahlbäck skrev:Provet vi gick tidigare i höst gick igenom kollegiet i söndags 75,5 p blev det... får väl vara nöjd, blev ju en 1a iaf.
Bild Grattis Bild

Tackar! Måste bara få till den sista nu till hösten
Östsibirisk laika
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inlägg av Laikamannen »

Grattis :mrgreen: Bara gasa på och göra klart hunden!

Körde själv på med jaktproven på min ungtik som fyllde två år 27:e november nu i höst.

Tre 1:a pris vart det

88,0p
79,5p
79,0p

Samt ett godkänt spårprov så hon kan nu titulera sig svensk jaktchampion :D
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

Öst-laika
Ponderforsens Elmer, SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra J
Jämthund
Ossivon Akka SJCH FJ(LÖ)CH
Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Laikamannen skrev: 14 jan 2022, 19:27 Grattis :mrgreen: Bara gasa på och göra klart hunden!

Körde själv på med jaktproven på min ungtik som fyllde två år 27:e november nu i höst.

Tre 1:a pris vart det

88,0p
79,5p
79,0p

Samt ett godkänt spårprov så hon kan nu titulera sig svensk jaktchampion :D
Följt eran resa och läst proven, Stort grattis 👍👍💪💪
Östsibirisk laika
MatsN

Inlägg av MatsN »

Promenad med lite träning på inkallning. Går bättre men mycket som är nytt för en valp på 5 mån. Funkar hyggligt med spårlinan. Andra tips på träning?BildBildBild

detstorabla

Inlägg av detstorabla »

Om du vill göra inkallningen lite svårare. Släng ut lite foder på marken och kalla medan hunden äter

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MatsN

Inlägg av MatsN »

detstorabla skrev:Om du vill göra inkallningen lite svårare. Släng ut lite foder på marken och kalla medan hunden äterBild

Eller hurBild

Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

MatsN skrev: 15 jan 2022, 17:04
detstorabla skrev:Om du vill göra inkallningen lite svårare. Släng ut lite foder på marken och kalla medan hunden äterBild

Eller hurBild

Inte strula till det än, när det sitter klockrent utan störning kan man lägga in det.
(Säger jag som inte klarar inkallningen)
Jag trodde jag skulle klara det med den här hunden, då han är lätt att kalla in under sök, hemma på gården osv, från renar har jag lyckats vissla in han, men när han skäller älg då tittar han bara på mig som att han tycker jag är knäpp... det är som att just det överträffar allt annat
Östsibirisk laika
detstorabla

Inlägg av detstorabla »

Om jag nu får generalisera så är inställningarna helt olika mellan de som tex har fågelhund och ställande/drivande hund.

I min värld så måste inkallningen funka i alla lägen. Alltså när jag visslar eller säger "hit" så måste hunden komma.

Skillnaden är ju att jag lägger ett krav på hunden.

Så ganska snart börjar jag lära in kommandot "hit". När jag är säker på att hunden vet vad det betyder börjar jag ställa krav och införa lite störningar.
Börjar med tex foder på golvet hemma. Och har du ett fungerande nej så om hunden inte kommer så kommer det ett tydligt nej och massor av beröm när hunden kommer. Sen ökar man svårighetsgraden.långlina när man tränar är en bra idé.

Sen inför jag visselpipa (2 korta signaler)

Men nu har jag ju aldrig hållt på med Laika. Men googla på Peter Eriksson . Tror hans bok heter "inkallning från svåra situationer" eller något liknande...

Det är möjligt att han förespråkar en annan metod som är mer anpassad till ställande/drivande hundar...

MatsN

Inlägg av MatsN »

Ska kolla den boken. Just beställt 2 böcker av Jan Fennel. Har en sen tidigare, förstå din hund. Köpte den till förra hunden jämttik. Löste mycket problem med den boken