Gonzcy Polski

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

bass79

Gonzcy Polski

Inlägg av bass79 »

Jag har börjat få upp ögonen för denna ras. Hur är era erfarenheter vad det gäller jakt och eftersök med de? Avelsbasen verkar ju inte så stor. Är de jämna i kvalitén, om ni förstår vad jag menar?

Är lite intresserad av kopov också, det verkar vara samma där. Liten avelsbas…
mw1973

Re: Gonzcy Polski

Inlägg av mw1973 »

Hej
Min erfarenhet av gonski Kopov Nivernais barak plottisar mm drivande vildsvinshundar är att dom är fruktansvärt ojämna
Det är packhundar från början så få en individ som har hela paketet är inte lätt

Har/haft Nivernais själv blir ingen mer pga ojämnheten sticker ut hakan och säger att max 1 till 2 av 10 blir nånting av dessa små raser det är min erfarenhet

Jag har rätt hårda krav på mina vovvar så mitt nästa val av drivande vovve skulle bli plott för där finns det mkt mer avelsmaterial oddsen ökar

Vill du ha ett säkert kort skaffa en wachtel från bra linjer jagar garanterat allt med puls

Mvh Mats

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BLASER R 93 PRO 9,3-62- 308win
BLASER BBF 97 12/ 7,57R
Benelli 828
husqvarna 310 cs
brno cz 453 22 long
2 raggsockar till hundar
bass79

Inlägg av bass79 »

Ajdå, det låter ju inte så fantastiskt. Några fler som har erfarenheter med Gonzcy polski eller kopov?

Jag har redan en Wachtel med bra rötter, men vill ha nåt som driver lite längre och som är het på gris. Gris verkar han fortfarande inte så förtjust i trots att vi varit i hägn 5 gånger och jag till och med betalde för att skjuta gris åt han. I hägnet gjorde det stor skillnad men ute i det fria verkar han ändå inte så glad i att jaga gris….älg blundar han för…
Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Har sett en hel del men få som är ok.
I vilttäta småsåtar i Skåne kan det ev. fungera, men hellre då en wachtel, tjt eller annan hund med mer mod. Där kan man även läsa jaktprovsresultaten och välja uppfödare med omsorg.
De drivande raserna som används för vildsvin har ingen direkt givande jaktprovsverksamhet och det är stora problem med få uppfödare som spottar ut mängder med kullar för att tjäna pengar.. Hälften av alla gp i Sverige är väl från Christer i ullared (han som tar 18tkr per valp och bara i kontanter). Min bror köpte en valp därifrån (mot min inrådan) och fick en direktimporterad valp från Polen med kennelhosta...

Problemen jag har upplevt med både gp (och kopov) är bristande mod och skärpa, och att de är alltför spårnoga och aldrig kommer direkt i kontakt med vildsvinen. Kan gå väldigt långsamt när de driver.. Kopov är något snabbare och driver längre, men svårt med liten avelsbas.
Speciellt på de platser här i södra Sverige där jag jagar är det svårt.

Verkligt exempel med gp (som faktiskt jagar gris). Upptag på 2 svarta grisar. De drar 1.5km till nästa täta plantering och passkytt ser när de springer över vägen in i planteringen. Hunden skallar i löpan. Efter 32 minuter kommer hunden fram till vägen där passkytten står, driver 100m till innan den vänder och tar bakslaget.
Inte jättespännande når man vet att hunden aldrig kommer att komma ikapp vildsvinen utan i praktiken driver på ett gammalt slag långt långt efter grisarna..
bass79

Inlägg av bass79 »

Tack för ditt utförliga svar! Det låter ju verkligen inte fantastiskt. Då får jag fundera lite till. En Laika eller jämte hade varit något men jag har inte marken till det…