wachtelhane för parning sökes

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

PeeWee018

wachtelhane för parning sökes

Inlägg av PeeWee018 »

Söker efter en hane till min tik för parning under året !
Tiken är skk reggad och friröntgad, skallar i löpa och vid synobs, driver ca 15min, söker ca 2-7min beroende på terräng, jagar främst hjort och gris men hittar hon inget tar hon första bästa.
Bra familjehund.

Har följande krav och önskemål:
Krav: skk reg och friröntgad, skallar i löpa samt familjehund.
Önskemål: kort i söket och drevet, helst en hane mod mindre.

PM vid intresse
Användarvisningsbild
börje

Re: wachtelhane för parning sökes

Inlägg av börje »

Eftersom du söker en modell minder så undrar jag om du har en stor tik? Har du en stor tik så ska du inte para med en litenbhane, då får du avkommor som kommer att var stora eller små. En stor tik ska paras med en hane som är av normal storlek, då blir avkommorna normala eller stora. Storleken vaierar i kullen, alltså både små o stora i fallet med liten/stor etc.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
PeeWee018

Inlägg av PeeWee018 »

Min tik är normal stor, söker en mod mindre hane då de flesta jag träffat på är tämligen stora.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Du ska söka en normalstor till din tik, då är sannolikhetenen stor att valparna blir normalstora.
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
VIL

Inlägg av VIL »

Fast det där måste ju gå emot allt vad genetisk vetenskap säger? Storleken på valparna blir i genomsnitt som genomsnittet av föräldrastorleken (könskorrigerat). Den kommer vara normalfördelad kring detta snitt. Vill man ha små hundar skall man alltså leta efter en liten hane, ingen garanti men förbättrade odds.
Ursäkta för ot och kladd i tråden.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Parar du en normalstor tik med en liten hane så kommer avkommorna att bli både normalstora o små, däremot kommer inga valpar att bli stora.
Vähäsalon Penni (RIP)
PeeWee018

Inlägg av PeeWee018 »

Ingen lämplig kandidat?!?
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Kontakta avelsrådet, det finns väl en rasförening?
Vähäsalon Penni (RIP)
Bazz-Izzy1321

Inlägg av Bazz-Izzy1321 »

VIL skrev: 15 sep 2021, 06:26 Fast det där måste ju gå emot allt vad genetisk vetenskap säger? Storleken på valparna blir i genomsnitt som genomsnittet av föräldrastorleken (könskorrigerat). Den kommer vara normalfördelad kring detta snitt. Vill man ha små hundar skall man alltså leta efter en liten hane, ingen garanti men förbättrade odds.
Ursäkta för ot och kladd i tråden.
Japp det du skriver går emot allt vad genetiskt vetskap står för... Den hunn jag har kommer från en
50/50 grålle/finne... parades med en renrasig grålle... 2av3 valparna blev "gråhundar" min blev en "gråfinne" röd i färgen 5-7kg mindre än sina syskon..
//Masse
VIL

Inlägg av VIL »

Och anekdotisk bevisföring med 3 exempel är den allra högsta formen av vetenskap.

Hoppas ts hittar en liten wachtelhane, vi hjälper honom iaf med få upp tråden med vårt snack om gener och storlek.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Går man en uppfödarkurs så lär man sig att det ine funkar att välja en stor hane till en liten tik, då blir avkommorna endera stora eller små men inga normalstora, så grundregeln är att ALLTID ströva efter att hitta en normalstor täckhund. Bästa kombon är ju normalstor tik o dito hane.
Vähäsalon Penni (RIP)