Jaktlabbetråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

FredrikJerner

Re: Jaktlabbetråden

Inlägg av FredrikJerner »

Ja, hundar är individer. De som jobbar med avel på jämthund är angelägna om att hundrasen används för det den passar bäst till, ställande jakt på klövvilt. Sedan kan det visa sig att en jämthund kan göra annat också.

På samma sätt med labrador, avelsarbetet i labradorklubben ( är medlem) syftar till att rasen fortsätter att vara ” a dog under the gun” som jobbar med apport efter skottet eller spårar efter skottet. Syftet är inte att avla fram en hund som ska vara vad som helst.
Sedan kan det bli så att enstaka individer lär sig att stöta iväg svin, en bonus om man vill.
Men att avsiktligt välja en labradorvalp i syfte att ha den att ställa svin är lika korttänkt som att köpa en jämthund för apporter under gräsandjakt. Då är man ute efter fel ras. Det är hela poängen med mitt svar.

Labrador är inte en lämplig ras att använda för svinjakt. Några individuella undantag gör inte det till en sanning. Av de många labbar jag träffat under jakt och de jag själv ägt har ingen varit lämplig för det även om labbar absolut kan göra mycket.
veatherby

Inlägg av veatherby »

Ja tyvärr är det många som bara avlar för att få fram tysta apportörer.

Men finns en hel del som fortfarande har kvar klövviltslinjerna.
Känner flertalet viltmästare som använder sina labradorer till allt.

För var det mycket vanligare med skarpare linjer i labradorerna, så nog har det jagats och jagas mycket klöv med labbarna.
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Tysta apportörer är det som en labbe ska vara och avlats på. Sen att de fungerar galant på eftersök och som kort stötande klövvilt när de har fått in apporteringen o jaktlydnaden är inget ovanligt. Har flera yrkesjägarvänner som använder labben som ovan.

Innan man använder labbe som kort stötande är min bestämda åsikt de ska ha god jaktlydnand dvs vara dirigerbara och gå att stoppa/kalla in. Även gärna få ha blivit 3-4 år gamla och fått rutin.

Har tyvärr också sett allt för många labbar av jaktlinjer som enligt min mening blivit okontrollerbara jaktmissiler i skogen som följer vilt i hög hastighet och går ikapp viltet helt utan kontroll. Det är en ruskigt snabb hund....

Blir väldigt nyfiken på det du säger om klövviltslinjer på labbe, något jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer så jag förstår. Något nytt för mig som haft labbe till o från senaste dryga 20 åren.

Viltskärpa är inget jaktlinjerna är kända för, men visst en o annan labbe kan ha rejäl skärpa med. Uppfödare som vill avla jaktlinjer har spontan apporteringslust, följsamhet och samarbete som Prio1.
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
FredrikJerner

mecke skrev: 10 jun 2021, 20:24 Tysta apportörer är det som en labbe ska vara och avlats på. Sen att de fungerar galant på eftersök och som kort stötande klövvilt när de har fått in apporteringen o jaktlydnaden är inget ovanligt. Har flera yrkesjägar vänner som använder labben som ovan.

Innan man använder labbe som kort stötande är min bestämda åsikt de ska ha god jaktlydnand dvs vara dirigerbara och gå att stoppa kalla in. Även gärna få ha blivit 3-4 år.

Har tyvärr också sett allt för många labbar av jaktlinjer som enligt min mening blivit okontrollerbara jaktmissiler i skogen som följer vilt i hög hastighet och går ikapp viltet helt utan kontroll. Det är en ruskigt snabb hund....

Blir väldigt nyfiken på det du säger om klövviltslinjer på labbe, något jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer så jag förstår. Något nytt för mig som haft labbe till o från senaste dryga 20 åren.

Viltskärpa är inget jaktlinjerna är kända för, men visst en o annan labbe kan ha rejäl skärpa med. Uppfödare som vill avla jaktlinjer har spontan apporteringslust, följsamhet och samarbete som Prio1.
Är helt enig med dig mecke!
Jag har heller aldrig hört talas om klövviltslinjer i aveln. Det finns inte heller med i litteratur jag har som författats av domare, uppfödare och jägare.
Det som gör labrador olämplig som "grishund" anser jag vara rasens brist på skärpa (bra egenskap för apportör) vilket kan göra att hunden helt enkelt är oförberedd på ett svins attack. Detta är inte samma som brist på jaktlust. Det har skjutits älg och rådjur för mina labbar men de är tysta och rätt snabba, inte idealiskt vid stötjakt. Jag har haft dem som någon form av drevkarlar men huvudjobbet har varit och är sjöfågel och gräsandsjakt. Där ser man verkligen att det är vad rasen passar för. Simhuden mellan tårna, den täta underullen mot kyla och en kraftfull kroppsbyggnad med uttersvans är perfekt där. Men eftersom jag vakjagar mycket svin så har de många gånger fått spåra efter skottet. Kontakt med föraren är A och O för jakt med labrador.
veatherby

Inlägg av veatherby »

Vet om att denna diskussionen inte är populär bland apportörerna.🙈
Alla behöver inte ha samma åsikt😉

Men det finns de som avlar på något skarpare linjer som även förföljer klövvilt med skall.
Så kallade klövviltslinjer i jägarkretsar (läs viltmästare/yrkesjägare)

Vi har flertalet labbar som jagar allt vilt och som även ställer gris på våra jakter.

Jag använder mina labbar enbart till eftersök på allt klövvilt, avfångar själva och ställer de djur som är för stora. (med skall)

Den gamle skulle inte ens ta i en fågel.
Vet inte varför hundarna måste vara som det står i rasbeskrivningen.. Är bara ett papper.🙈😃

Hundar blir oftast vad man gör dem till, men självfallet så blir det enklare om de har det lite i sig.
Så vill man ha en lite skarpare så leta efter de som inte enbart är avlade för apportering.

Frågan som ställdes var väl framförallt till eftersök.
Å här är labradoren ypperlig på alla viltslag.
Så finns ingen anledning till att avråda ifrån detta.

Har även haft vorsteh tidigare, samma sak här med aveln.
Det finns oxå olika linjer.

Pm telefonummer om ni vill prata om det, är enklare än å skriva en massa.
veatherby

Inlägg av veatherby »

EB4865FA-966F-40E8-A443-E7A2EC256BE8.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Min gamla labbe när han mådde som bäst ❤️ hämta 20-30 änder fixade han som regel.
Gissar han fortsätter göra stordåd i jakthimmlens godsjakter.
FredrikJerner

Jag som vill ha labradorer till goda apportörer med stabilt psyke och följsamhet med föraren är mycket tacksam över att vår uppfödare inte ser rasbeskrivningen som ”bara ett papper”.

Det är säkert också den som vill ha sin irländska setter eller pointer till att bli goda stående fågelhundar eller en harjägare som önskar anlag för en duktig hardrivare.

Min senaste labbetik. Hon hämtade in väldigt mycket fågel under sitt liv.
52252E28-D6E8-434A-A4F6-F6E9D0CCC1CF.jpeg
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Kul med bilder i tråden på arbetande labbar, lägg gärna upp fler så vi blir inspirerade till kommande jakter 👍
veatherby

Inlägg av veatherby »

Ja de är väl tur att inte alla vill ha sina hundar till samma saker, är ju det som gör rasen väldigt allround👍🏻😉

Här är en bild på min ”apportör”
Lite större vilt än en fågel, men dock i vattnet😉
0073B1B8-C9E4-4A9B-BE7C-86C024F15307.jpeg
FredrikJerner

Kul, en sådan apport gjorde min första labbetik också. Tacksamt, slapp husse ett midjedjupt kärr. Här är mina nyligen hämtade valpar.
97D145CB-8389-4C28-890D-A04592ED9D9F.jpeg
veatherby

Inlägg av veatherby »

Han avfångade den själv i havet👍🏻

Vilka fina valpar, ser rejäla ut😃
FredrikJerner

veatherby skrev: 11 jun 2021, 16:59

Vilka fina valpar, ser rejäla ut😃
De har släktskap med min senaste tik vilket är kul, Fadern är en välmeriterad arbetsmaskin i Californien, modern ( välmeriterad jakthund) kom till Älvgårdens från Californien som unghund men har påbrå även från Älvgården. Till 3/4 californiska labbevalpar så jag valde namn till registreringen från systembolagets californiska viner. Lite skoj.
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Kul se de amerikanska jaktlinjerna, har en vän i USA som kört mycket labbe. De labbar jag haft och min nya unghund har de engelska linjerna.
FredrikJerner

mecke skrev: 12 jun 2021, 12:55 Kul se de amerikanska jaktlinjerna, har en vän i USA som kört mycket labbe. De labbar jag haft och min nya unghund har de engelska linjerna.
Ja,blir roligt. Märker redan av stabila och nyfikna psyken hos dem. Den californiska kenneln (Kintra) har rätt klassiska engelska linjer. Likt Älvgården.