Vilken hundförsäkring?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Beppe-n

Re: Vilken hundförsäkring?

Inlägg av Beppe-n »

Jag bytte för några år sen från Folksam till Svedea pga bättre pris på liknande villkor. Båda bolagen har fungerat väldigt bra och utan protester vid utbetalningar!
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Hade agria tills det där med rävjakten för några år sedan. Sen var de dessutom galet dyra och svåra att snacka med. Bytte till Svedea. Inom ett år opererades båda hundarna till Max belopp (40k). Inga sura miner och regleringen gick bra. Att tänka på är att om hunden blivit sjuk är Max belopp per försäkringsår. Med andra ord är de oförsäkrade om Max tagits ut. Alt att man har väldigt lite kvar om t ex 30 tkr nyttjats av 40. Då kan man teckna en tilläggsförsäkring men den gäller då hos Svedea för ett år från den dag den tecknas (kostar som en ny årspremie). Sedan vill de ha betalt igen för den ordinarie försäkringen då den ska förnyas. Med andra ord har man då två försäkringar en period i värsta fall ett år. Om man då inte säger upp den ordinarie och tecknar en ny när tillägsförsäkringen löper ut. Jäkligt knepigt och få tänker nog inte på det och antingen är oförsäkrade eller betalar dubbelt en period.
Greyling
MartinL

Inlägg av MartinL »

Har agria nu, fick försäkringsbrevet igår som tydligen höjdes drygt 2000:-/år till dryga 6700:- då jämten är över året nu.
Gick in och kollade andra bolag, halva priset på svedea, moderna och folksam.
Men läser man villkoren så täcker inte försäkringen vissa saker om hunden inte varit försäkrad från 4 mån ålder hos samma bolag.

Vågar man byta då? Känns lite som man låser fast sig?

Skickat från min SM-G996B via Tapatalk

detstorabla

Inlägg av detstorabla »

MartinL skrev:Har agria nu, fick försäkringsbrevet igår som tydligen höjdes drygt 2000:-/år till dryga 6700:- då jämten är över året nu.
Men läser man villkoren så täcker inte försäkringen vissa saker om hunden inte varit försäkrad från 4 mån ålder hos samma bolag.

Ett exempel på att man måste kolla upp rabatten första året...
Villkoren skiljer mellan bolag så det är bara att surfa. Glöm inte att läsa fullständiga villkor....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Har alltid haft Agria tidigare men när jag skulle ordna för nya hunden så var det precis då när de drog tillbaka stöd för grytjakt och verkade sikta mer på prydnadshundar.
Så jag valde IF och har inte haft några problem. I och för sig bara en enklare operation utförd men allt gick smidigt.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

MartinL skrev: 17 maj 2021, 23:12 Har agria nu, fick försäkringsbrevet igår som tydligen höjdes drygt 2000:-/år till dryga 6700:- då jämten är över året nu.

Agria är nog rätt nära att åka dit på någon form av bedrägeri i sin prissättning. Exakt så var det med mina hundar. Sparar själv 7500 per år genom att lämna dem.

Byt och lägg undan de där 3500 du sparar per år så är det där snart ordnat.
Greyling
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Nu har jag bytt från Agria till Svedea från och med halvårsskiftet och sparar i runda svängar 2600 kr/år trots liknande villkor.......håller tummarna att det blir bra.