Alpenländische dachsbracke

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje

Re: Alpenländische dachsbracke

Inlägg av börje »

Fäller inte, den ska ryckas/plockas. Hilla är slät i pälsen efter sitt första besök på skönhetssalongen för en tid sen. Tvätt o klovård ingick för 60 välinvesterade eurosar. Samma gäller griffon.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Pek

Inlägg av Pek »

Franke skrev: 14 dec 2020, 18:35
börje skrev: 14 dec 2020, 02:18 Vet inte så mycket om just dom. Själv har jag ju en ung Fauve o jobbarkompisen har en Griffon i samma ålder, bägge raserna är väldigt lika, pigga o glada o funkar jättebra med barn. Dom blir bekanta med nya människor på ca 2 sekunder. Storleken är ju större än tax, ungefär som drever alltså.
En Fauve är även av intresse. Ju mer jag läser om den ju mer tror jag på idén. Det enda jag tvekar över är deras strävhåriga päls. Kan tänka mig att det fastnar mycket snö i den vilket kan bli lite omständigt på vintern? Sedan kan jag tänka mig att den fäller en hel del hår inomhus?
Griffon är underbar, tyvärr är den jag jagat med lite för snabb på rådjur och lite för vek på vildsvin och ihärdig på hare. Den springer efter till svinen stannar. Underbar på älg både som löshund men pga. Formatet även i band.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
johlun

Inlägg av johlun »

Hej, har läst det mesta i tråden och blir inte riktigt klar över vad tanken är i Sverige med rasen. Jag söker en hund till rå, kron , dov , vildsvin , räv som driver runt eller över timmen, men det verkar vara få ADB hundar som uppfyller det önskemålet, känns meningslöst med en låg långsam 5 minuters hund.. går ju alltid att köpa en drever men ADB blir mer användbar när vi i princip nuförtiden alltid jagar vildsvin oavsett jaktform... Sen verkar det även som att en del inte släpper hunden de första åren heller utan bara spårar. Känns lite som att börja spela fotboll i gymnasiet för att bli proffs.
Finns det nån som har jagat in sin ADB mer som en långdrivare? Från Tidig ålder när man får hem valpen och mycket tid själv på en stubbe?

Mvh
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Jag förstår inte ditt mål riktigt..

ADB skall inte driva över en timme så då är det ju fel ras du tittar på.
Det är ju en mellandrivande hund som skall driva 10-max40 minuter enligt rasens drevprov, inte längre.
Det är dessutom inte någon direkt långsamdrivande hund, inte min i alla fall, korta ben ja men de är inte långsamma! Jobbar inte alls som en drever eller tax.
Jag har jagat in min hund som ställande/drivande och jagar med andra som har rasen.
Min har nog drivit som längst ca 20 minuter oftast bara 5-10minuter (ofta kortare när djuren drar iväg på långskjuts) och jag är nöjd med det
Tycker det fungerar jättebra på mindre och mellanstora marker/såter med mycket vilt.
En adb som skulle driva tex ett rådjur i en timme (troligen redan då på grannmarken) är ju precis lika värdelös och fel som en wachtel som driver samma djur i en timme.
Att många börjar med att gå eftersök och spåra med sin hund är ju vanligt i alla raser?
HeMo

Inlägg av HeMo »

Ylitjorvas skrev: 18 jan 2021, 12:51 En adb som skulle driva tex ett rådjur i en timme (troligen redan då på grannmarken) är ju precis lika värdelös och fel som en wachtel som driver samma djur i en timme.
Nja, det är väl ganska stor skillnad på en rastypisk wachtel och en rastypisk adb? Wachteln är ju betydligt mer långbent och snabbsprungen än adb:n, som dessutom normalt driver med nosen i backen vilket också drar ner tempot.
Min förhoppning är att min adb (snart 1 år) ska komma upp i drevtider på 30-45 min. Hittills har dreven varit ganska korta, upp till 10 min. Har både kört mycket spårträning och släppt honom ganska mycket första säsongen. Vet inte om det är rätt eller fel, blir spännande att se hur det går.
Gbg-1

Inlägg av Gbg-1 »

HeMo skrev:
Ylitjorvas skrev: 18 jan 2021, 12:51 En adb som skulle driva tex ett rådjur i en timme (troligen redan då på grannmarken) är ju precis lika värdelös och fel som en wachtel som driver samma djur i en timme.
Nja, det är väl ganska stor skillnad på en rastypisk wachtel och en rastypisk adb? Wachteln är ju betydligt mer långbent och snabbsprungen än adb:n, som dessutom normalt driver med nosen i backen vilket också drar ner tempot.
Min förhoppning är att min adb (snart 1 år) ska komma upp i drevtider på 30-45 min. Hittills har dreven varit ganska korta, upp till 10 min. Har både kört mycket spårträning och släppt honom ganska mycket första säsongen. Vet inte om det är rätt eller fel, blir spännande att se hur det går.
Om du ska ha upp den i 30-45 minuter och du efter många släpp ligger på 10 min hade jag börjat gå efter den på drevlöpan vid upptag och fått den att driva längre på samma djur.

Min ADB började precis som din och stannade kvar på 10 minutersdrev. Nu är hon 7 år.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
RGustafsson

Inlägg av RGustafsson »

Min började också så, i år har han jagat rådjur och hjort upp till 2 timmar. Skulle säga att man inte märker någon skillnad mot en drever förutom att man slipper köra och koppla.

Någon gris har jag också skjutit efter ett par timmars ståndskall/gångstand men då har jag också varit i närheten så han kunnat få stöd ibland.

Han är nu 6år och det är först i år jag blivit riktigt nöjd, men också insett att jag nog inte kommer skaffa en till för min jagar oftast lite längre än rasstandard och det passar mig och mina marker perfekt.
HeMo

Inlägg av HeMo »

Gbg-1 skrev: 18 jan 2021, 21:36
Om du ska ha upp den i 30-45 minuter och du efter många släpp ligger på 10 min hade jag börjat gå efter den på drevlöpan vid upptag och fått den att driva längre på samma djur.
Japp, det har jag gjort när jag tycker att han släppt lite väl snabbt. Samtidigt har jag förstått att adb är en ras som ofta mognar sent, så jag är inte orolig än... Tror det är tidigast nästa säsong jag får en indikation på hur han kommer jaga när han blir vuxen. Han har vid senaste släppen ökat drevtiderna från 2-3 min till 10 min och någon gång t o m mer än så, så jag kanske snarare ska vara orolig att det blir som för Gustafsson...
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Man både ska och borde ju läsa rasstandarden och utgå från den när man skaffar hund!
På adb så är ett förstaprisdrev 10 till max 40 minuter, så varför hoppas på mycket mer, till och med det dubbla mot max?
Är ju direkt fel att jobba stenhårt för att få hunden att jaga på helt annat sätt än de är avlade för.
Finns ganska snabba och skarpa och ganska högresta adb som definitivt inte påminner om en drever! Katastrof om de ligger efter i 2 timmar!

Man kan säkert få en gråhund att driva rådjur i 2 timmar eller en schäfer att stå för ripa....men de hundarna är ju felaktiga och de som köper en hund med andra krav än rasstandarden, hur tänker man då?
HeMo

Inlägg av HeMo »

Ylitjorvas skrev: 19 jan 2021, 15:09 Man både ska och borde ju läsa rasstandarden och utgå från den när man skaffar hund!
På adb så är ett förstaprisdrev 10 till max 40 minuter, så varför hoppas på mycket mer, till och med det dubbla mot max?
Är ju direkt fel att jobba stenhårt för att få hunden att jaga på helt annat sätt än de är avlade för.
Finns ganska snabba och skarpa och ganska högresta adb som definitivt inte påminner om en drever! Katastrof om de ligger efter i 2 timmar!

Man kan säkert få en gråhund att driva rådjur i 2 timmar eller en schäfer att stå för ripa....men de hundarna är ju felaktiga och de som köper en hund med andra krav än rasstandarden, hur tänker man då?
Vet inte om detta var ett svar till mig, men i så fall har du missuppfattat mig. Det jag inte höll med dig om var jämförelsen mellan wachtel och adb och att det är lika illa vilken av dem som driver rådjur i en timme.

Det jag ville ha när jag valde adb var just en mellandrivare, men helst en som ligger i det övre spannet av standarden för adb. 10 min tycker jag är för kort för mina normala förutsättningar (då kunde jag lika gärna valt en kortdrivare) och tax- eller drevertider är för långt. Landar min adb på drevtider på 30-45 min blir jag jätteglad, men skulle han snarare ligga på 20 min är det också helt ok. Och jag tror inte att det är något etiskt problem om han skulle driva rådjur en timme heller, även om det inte är vad rasstandarden säger. En wachtel som driver rådjur en timme skulle jag däremot inte vilja ha.
johlun

Inlägg av johlun »

Kollar nog efter en drever ändå. Fin hund i övrigt men jag vill inte vänta flera år innan en hund jagar ens skapligt och så korta drevtider som 10 min med en låg hund känns det rätt ointressant. Tyvärr men man kanske ändrar sig i framtiden :)
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Låter klokt att välja en långdrivande ras om du vill ha långa drev!

Det där med att de skulle jaga sent vet jag inte var du fått ifrån. Det är inte min bild.
Men som sagt utgå från att det som specas som ett lyckat jaktprov för rasen, det är vad du skall räkna med.
Vill du ha över timmens drev så är en ADB alldeles för snabb.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Har varit sugen på en adb några år och har nu lagt in intresse hos 2 kennlar som ska ha parningar i vår. Får hoppas man blir utvald som köpare.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
Remington 700 stainless GRS 7mm rm Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
RGustafsson

Inlägg av RGustafsson »

Intressant med det här att dom jagar snabbt, jag har bara erfarenhet av två hundar och dom jagar inte speciellt snabbt.

Nu jagar jag på hyfsat stora marker med få passkyttar för att vara i sydöstra Småland så det passar mig bra. För att jämföra jagar jag ofta tillsamman med 3 drevrar och två taxar.

Skulle säga att min ADB och den andra jag jagat med jagar långsammare eller likvärdigt med två av drevrarna men snabbare än en drever och taxarna.

Min jagade tidigare enligt rasstadard men när han fått längre drevtider har också farten minskat och jag upplever honom som mer spårnoga nu.

Söket brukar faktiskt hålla märkbart högre hastighet än drevet, men så är han ganska vidsökt och söker mycket i vind och väljer att springa där det går lätt.

Är det någon annan som jagar runt Nybro och har en ADB vore det jättekul att vara med och se hur era hundar jagar en dag.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Var och kolla på några godingar i helgen :)

Bild
Bild
Bild
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Idag gick en Adb förbi på gatan, och påflugen som jag är, så hejdade jag ägaren och hunden. Det blev ett intressant samtal och hunden gav ett lugnt och trevligt intryck. Rasen verkar att ha flera intressanta egenskaper.

F.

P.S. Tidigare stod Adb för Automatisk databehandling, något som många ansåg vara ett djäfwulens påfund. Den nya betydelsen är onekligen mycket trevligare.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Fritz Kraut skrev: 24 apr 2021, 12:56 Idag gick en Adb förbi på gatan, och påflugen som jag är, så hejdade jag ägaren och hunden. Det blev ett intressant samtal och hunden gav ett lugnt och trevligt intryck. Rasen verkar att ha flera intressanta egenskaper.

F.

P.S. Tidigare stod Adb för Automatisk databehandling, något som många ansåg vara ett djäfwulens påfund. Den nya betydelsen är onekligen mycket trevligare.
Kul att höra, det är just att de är trevliga familjehundar som jag kommit in på rasen, att de även är duktiga spårare (schweisshund) och helt ok drivande hundar gör att den rasen passar till den jakten jag bedriver.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Var och hämtade en tik i lördags :)
IMG_20210501_175507_633.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Gbg-1

Inlägg av Gbg-1 »

turbo87 skrev:
Fritz Kraut skrev: 24 apr 2021, 12:56 Idag gick en Adb förbi på gatan, och påflugen som jag är, så hejdade jag ägaren och hunden. Det blev ett intressant samtal och hunden gav ett lugnt och trevligt intryck. Rasen verkar att ha flera intressanta egenskaper.

F.

Kul att höra, det är just att de är trevliga familjehundar som jag kommit in på rasen, att de även är duktiga spårare (schweisshund) och helt ok drivande hundar gör att den rasen passar till den jakten jag bedriver.
Vet i tusan om jag skulle säga att de generellt är trevliga familjehundar. Har en som inte är det och hört flertalet andra med samma problem.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Gbg-1 skrev: 04 maj 2021, 09:07
turbo87 skrev:

F.

Vet i tusan om jag skulle säga att de generellt är trevliga familjehundar. Har en som inte är det och hört flertalet andra med samma problem.
Ok tråkigt, jag valde en valp efter trevliga föräldrar så jag hoppas det inte blir några problem
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 KKC 8x57js
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj