Den stora tråden om Borderterrier!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
PeterC

Re: Den stora tråden om Borderterrier!

Inlägg av PeterC »

Har inte provat att medicinera mot noskvalster. Han har ett bra förföljande, för envis enligt min mening. Sist höll han i rådjuret nästan 6 km och det känns väl långt med tanke på vargförekomsten i regionen. Dock fick han tyvärr inte möjlighet att ta bakspåren för han var bara några tiotal meter från järnvägsspåret så jag var tvungen att genskjuta honom med bilen. Tredje gången i rad det händer, och första gången kom han i 16 km/h över en åker rakt mot en mycket trafikerad väg. Lyckades som tur var ta honom precis innan han sprang ut på vägen, då hade man puls och magont...
Så han har blivit väldigt envis när han väl får upp ett spår, och eftersom han ändå följer det såpass långt så har jag inte tänkt på noskvalster. Men det kanske kan vara det ändå för han har skallat sporadiskt sista tiden.
Nu börjar det bli så vasst i skogen här tråkigt nog, för det är knappt nån snö så förutsättningarna är annars bra med tanke på hur sent på säsongen det är.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

jag hörde det var knackigt i skallet, precis som at han konstant tappade löpan, hittade den igen, tappade etc, nu när han är frisk är det ett konstant skallande i löpan..

sen kan det ju hända att din bara skaller vid synkontakt, då blir det kanske skall varje gång hunden kommer ikapp?

jag hör dock skillnad i skallet vid synkontakt - iallafall med gris, då nästan skriker han :mrgreen: - står det still skallar han kraftigt.

men det är väl värd ett försök med kvalstermedicin..
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Min hund har tidigare enbart skallat vid synkontakt men nu i höst har han även skallat på löpan, åtminstone ibland. För ett par veckor sen sökte han ut och jag såg på pejlen att han hade nåt i nosen och han ringade i ett område ca 150 m från mig. Fyra rådjur kom trippande bara 50 m förbi mig och när det blev upptag och han rev i så var han utom synhåll för djuren och han kom sen i löpan fullt drivande. Men oftast har det varit skall när han är riktigt nära.
Jag hör också tydlig skillnad om det står stilla, han har ett helt annat tonläge på älg. Gris har vi ju inga här och inget annat vilt än älg stannar.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

PeterC skrev: 06 jan 2021, 01:08 Min hund har tidigare enbart skallat vid synkontakt men nu i höst har han även skallat på löpan, åtminstone ibland. För ett par veckor sen sökte han ut och jag såg på pejlen att han hade nåt i nosen och han ringade i ett område ca 150 m från mig. Fyra rådjur kom trippande bara 50 m förbi mig och när det blev upptag och han rev i så var han utom synhåll för djuren och han kom sen i löpan fullt drivande. Men oftast har det varit skall när han är riktigt nära.
Jag hör också tydlig skillnad om det står stilla, han har ett helt annat tonläge på älg. Gris har vi ju inga här och inget annat vilt än älg stannar.
det är ju jättebra! då vet du han skaldriver, samt bara skallar i "varma löpor"
Ain't life a bitch
TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Den här tråden har stärkt mina redan starka känslor för rasen! Är så otroligt sugen på en borderterrier. Dels har jag haft förmånen att själv fått jaga med ett par men tror även att det mentalt hade funkat till min familjesituation med småbarn etc. Min svägerska som är veterinär berättade även att det ska vara en ovanligt frisk ras vilket är ett stort plus!

Dock får inköp vänta ett eller två år då jag precis flyttat till en ny stad och står utan fast jaktmark vilket känns som en självklar förutsättning om man skaffar sig en jakthund. Men när det sedan när dags så ska jag återkomma om råd om uppfödare i södra Sverige. (Bor själv i Ljungby)

Ps. Jaktlag i Ljungby-området sökes så jag kan påskynda mitt valpköp!!! :D :D
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Vill inte sänka någon som planerar valpköp med detta inlägg, men tänkte att jag ställer frågan där det finns likasinnade med samma ras.

Min bordertik, dryga 5,5 år har fått hudproblem.
Det bildas små men ibland lite större, typ tumnagelstora sår på huden. Börjar med en liten skorpa, ser nästan ut som det vätskar först. Sen blir det en hård skorpa och när den lossnar blir det ett sår som får en blodskorpa. Det liknar fukteksem eller "hotspots" men i rådande klimat känns det inte troligt.
Går jag igenom pälsen så kan jag hitta områden eller fläckar som är rodnande eller att man ser att huden är irriterad.
Bordern verkar dock inte vara berörd på så sätt att hon kliar eller slickar sig mer än vanligt.

Upptäckte detta först i början på November. Men hade före det sett en fläck på sidan av ryggen bak mot bakbenet som saknade hår.
Beskyllde min jämthundsvalp att hon hade ryckt löst en tuss från bordern, men med det jag ser idag så fanns problemet redan då.

Var inne till veterinären i början på November för kontroll av detta. Jag misstänkte skabb men jämthunden är utan symptom.
Båda fick Stronghold men det verkar inte vara det som är felet.
Bytte till ett annat, skonsammare foder men det har nu efter 2 månader inte gett något resultat.

Har plockat bort bädden som hon ligger i för det mesta men inte heller det verkar vara något som påverkat.

Frågan till er med borders är om ni har haft liknande problem?
Är de känsliga i huden?

Börjar misstänka någon form av kvalster, men har för dålig koll på sånt.
Har tänkt ta en vända till veterinären, men lite uppgiven då det inte känns solklart vad som kan vara faktorn som utlöser hudproblemet.
Rem 700 VLS .308w
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Vortex PST II 5-25x50, SP-3001
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Jämthunden Stenlyans Idun
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

jag har inte upplevt dem problemen, men det verkar som om att du måste till veterinären och kolla hunden, det måste ju vara nått i omgivningen den reagera på ? kan även vara foder... nu vet jag inte vilket foder du kör med, eller har bytt till, men prov ett utan spannmål
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inlägg av nagelhoff »

TordYvel skrev: 12 jan 2021, 19:46 Den här tråden har stärkt mina redan starka känslor för rasen! Är så otroligt sugen på en borderterrier. Dels har jag haft förmånen att själv fått jaga med ett par men tror även att det mentalt hade funkat till min familjesituation med småbarn etc. Min svägerska som är veterinär berättade även att det ska vara en ovanligt frisk ras vilket är ett stort plus!

Dock får inköp vänta ett eller två år då jag precis flyttat till en ny stad och står utan fast jaktmark vilket känns som en självklar förutsättning om man skaffar sig en jakthund. Men när det sedan när dags så ska jag återkomma om råd om uppfödare i södra Sverige. (Bor själv i Ljungby)

Ps. Jaktlag i Ljungby-området sökes så jag kan påskynda mitt valpköp!!! :D :D
Min border funkar jättebra med barn (han bryr sig inte) däremot hade jag inte ville ha honom som valp, samtidigt med småbarn, han var redan ungefär 3-4 år när han blev utsatt för barn i familjen. :)

kan rekommendera Subterram i skåne!
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

nagelhoff skrev: 14 jan 2021, 09:50 jag har inte upplevt dem problemen, men det verkar som om att du måste till veterinären och kolla hunden, det måste ju vara nått i omgivningen den reagera på ? kan även vara foder... nu vet jag inte vilket foder du kör med, eller har bytt till, men prov ett utan spannmål
Största förändringen i omgivningen är nog vår jämthundsvalp som kom i sommar.
Men jämten har inga problem alls vad jag kan se.

Gällande foder så är det fortfarande där jag tror efter egna sökning problemet ligger.
Har tills i sommar gett Bordern vanligt Doggy Original "Mini". Hon har fått detta sedan valp så det är väl ca 5 år i sommar.
Bytte i sommar från Doggy Original till Doggy Professional "Aktiv". Vad egentligen som var anledningen till bytet kan jag inte riktigt svara på. Inte otroligt att jag föll för mördande reklam och den stålgrå flashiga förpackningen... :roll:
Bytet av foder från Doggy mellan Original och Professional samt tillskottet av jämthunden är två större förändringar i vår Borders liv sista halvåret.

Efter att problem dök upp så fann jag lite info att hundar kan utveckla foderallergi trots att de ätit samma foder tidigare. Typ att det byggs upp tills det tillslut utvecklas till allergi. Och kycklingsproteinet i hundfoder verkar ad jag kunde läsa mig till vara en orsak för vissa hundar. Jag bytte då från Doggy Professional Aktiv till Doggy Professional "Skonsam" som är helt fritt från kyckling. Men har inte kunnat se någon skillnad på bekymren efter bytet.

Men.
Vad jag kan läsa mig till så har alla 3 olika foder jag använt från Doggy spannmål som en av de större beståndsdelarna. och med ditt inlägg Nagelhoff så kanske det kan vara en av orsakerna.
Fick även snabbt ett meddelande från en forumsmedlem som haft liknande bekymmer. De bytte foder till ett utan spannmål och har nu efter 1,5 år ännu inte haft några bekymmer.

Så absolut. Jag borde besöka veterinär för att kolla upp mer, men kommer först göra test med foder utan spannmål och se om det kan ge någon skillnad. Bordern verkar i dagsläget inte allt för berörd av hudproblemet med överdrivet kliande eller andra problem. Så jag testar ett foderbyte först.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
NinjaTobbe

Inlägg av NinjaTobbe »

Jag har haft samma symptom på min Border. Det var länge sedan och jag tror aldrig att jag fick en diagnos. En vänlig veterinär ställde diagnosen inte skabb via gratis telefonrådgivning. Rådet jag fick var att tvätta med ett häst-shampo som jag tyvärr glömt namnet på. Såren försvann på någon dag och har aldrig återkommit.
Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

NinjaTobbe skrev: 20 feb 2021, 12:36 Jag har haft samma symptom på min Border. Det var länge sedan och jag tror aldrig att jag fick en diagnos. En vänlig veterinär ställde diagnosen inte skabb via gratis telefonrådgivning. Rådet jag fick var att tvätta med ett häst-shampo som jag tyvärr glömt namnet på. Såren försvann på någon dag och har aldrig återkommit.
Första tanken var skabb även på min så både Bordern och Jämten fick en omgång med Stronghold.
Men ingen skilnad.

Har nu gett henne spannmålsfritt och även om det blivit mindre så dyker det fortfarande upp en och annan skorpa. Så helt borta är det inte än.
Nu har det bara gått några veckor med detta foder så ska låta det gå ett tag till innan jag gör något annat.

Men att tvätta med något schampo har jag faktiskt tänkt. Men med vilket är frågan? Finns ju några att välja på...
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II
TordYvel

Inlägg av TordYvel »

NinjaTobbe skrev: 20 feb 2021, 12:36 Jag har haft samma symptom på min Border. Det var länge sedan och jag tror aldrig att jag fick en diagnos. En vänlig veterinär ställde diagnosen inte skabb via gratis telefonrådgivning. Rådet jag fick var att tvätta med ett häst-shampo som jag tyvärr glömt namnet på. Såren försvann på någon dag och har aldrig återkommit.
Hmm märkligt det där med hudproblemen. Min brorsas fru som är veterinär berättade att det ovanligt få sjukdomar som drabbar borderterriers. Med det sagt så betyder de ju inte att det inte KAN förekomma, men gör det i mycket mindre utsträckning. Nåväl, fin hundras som jag längtar efter att få skaffa. Speciellt efter en helg som hundvakt då man såg hur mycket barnen (4år resp 1,5år) äääälskade att ha en hund hemma.