Funderar på att skaffa mig en älghund

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 17 times

Re: Funderar på att skaffa mig en älghund

Inlägg av birk0323 »

Naturligtvis bör jag också berätta att det är Västila som en gång i tiden införskaffade dessa böcker och dessutom är grundare till iden att låta dem gå vidare till nyblivna älghundsjägare.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 59 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av jdrotz »

birk0323 skrev:Nu ska vi se... jag har några böcker här som jag fått helt gratis av en annan forumist inför min unghund och samtidigt gav jag ett löfte om att när jag läst dem färdigt att skicka dem vidare till någon nybörjare på älgjakt/första hund. Det här är ett löfte jag avser hålla så hör av dig om det blir att du skaffar en hund för älgjakt så skickar jag dig böcker, naturligtvis mot samma löfte att du sedan skickar dem vidare.
Tack för erbjudandet!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

lsjonsson skrev:
jdrotz skrev:
18 nov 2020, 15:06
Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Less på mello??? :mrgreen:
Ut och rasta jycken istället??? :mrgreen:
Mellofest hos dig när Covid-19 är över Jonsson! Vare sig du vill eller ejBild

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Stewe's world on ice skrev:Väldigt trevlig och bra tråd.
Jag håller med birk om att hundgården kan vara något hundar trivs i väldigt mycket. Jag själv vill att hunden ska vara i hemmet på natten 100% samt gärna hemma när man kommer hem från jobbet men min hund trivdes väldigt bra i hundgård under arbetstid.
Som vanligt är det ju don efter person så om en hund visar att den absolut hatar att vara i hundgården så ska det mycke till att vända men likt människor kan det väl vara skönt att ha någonting eget. Får bara hunden jobba och även utanför jakt tid och ger den bra förutsättningar så har jag svårt att se minuspoäng med att ha en jakthund.
Att jag själv har svårt att skaffa en ny handlar bara om injagning samt grunderna i familjeliv vilket enligt mig tar en fruktansvärd tid.
Känner igen det sista du skriver. Min minsting börjar strax vara förbi småbarnsåren, så därför är det först nu som jag känner att det snart finns tid för en jycke. Hund kommer det hursomhelst bli, bara en tidsfråga för mig. Nu har jag ju dessutom börjat få med frugan på detta ocksåBild

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av T-Grön »

Nej nej nej, Börja för allt i världen inte med hund! Det är ett gift som ingen känd bot finnes !
Inget blir sig likt.
:mrgreen:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

T-Grön skrev:Nej nej nej, Börja för allt i världen inte med hund! Det är ett gift som ingen känd bot finnes !
Inget blir sig likt.
:mrgreen:
Haha! Ungefär som handladdningen dåBild

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 356 times
Been thanked: 113 times

Inlägg av lsjonsson »

jdrotz skrev:
21 nov 2020, 12:11
lsjonsson skrev:
jdrotz skrev:
18 nov 2020, 15:06
Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Less på mello??? :mrgreen:
Ut och rasta jycken istället??? :mrgreen:
Mellofest hos dig när Covid-19 är över Jonsson! Vare sig du vill eller ejBild

Ha ha ha!
Glöm det! :mrgreen:
Inte är Coronaskiten över nästa år heller! :evil:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Återigen tack för alla svar och hjälp jag fått i denna tråd! En fundering som jag grubblar en del på fortfarande, spelar valet av kön på hunden någon roll? Oavsett ras alltså.

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time

Inlägg av birk0323 »

jdrotz skrev:
21 nov 2020, 22:29
Återigen tack för alla svar och hjälp jag fått i denna tråd! En fundering som jag grubblar en del på fortfarande, spelar valet av kön på hunden någon roll? Oavsett ras alltså.

Du kan nog få många svar på den. Mitt är ingen sanning heller men jag kan ändå dela mina erfarenheter så får du utvärdera infon själv. Jag har två hanhundar och en tik, min far hade flertalet av båda likväl och jag anser att tikar är mjukare och mera kvinnligare om man så vill uttrycka sig. Tiken här hemma jagar för maten på ett helt annat sätt än vad de två hanhundarna gör. Medan hanhundarna mest far runt och lallar många gånger utanför jakten så är tiken den som går emellan när de två ryker ihop om vem som är mest hanhund på stället. Hon är mera fokuserad och mera "vuxen" kan jag tycka samtidigt som hon kan bli riktigt sur. Nu sist på älgjakten när hon råkade ihop med en annan tik på samma älg, hon var inte sig själv på hela kvällen sedan. Började med att köra ihop unghunden när han ville leka, sedan tittade hon bara på gammeln så gick han längst ut i hörnet och la sig i sin gård... När hanhundarna åker ihop är det en snabb fight sedan klart och sedan glömt direkt.

En tik löper ibland, en hanhund löper alltid... jag personligen skulle gärna överväga en tik om jag stod inför en första hund.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
micke w
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av micke w »

När det gäller älghundar, så är det väl oftast hanvalparna som säljs först, iom att de flesta tikar löper 2 ggr/år. Då är ju risken stor att dom löper mitt i bästa jakttiden. Och då blir ju tiken ståendes tills löpet är klart, vilket brukar ta ca 20 dgr. För att om du släpper en löptik på skogen under älgjakten då blir du nog inte så populär, samt att hon kan bli tjuvparad. Men kan man ta de att man tappar nästan en månads jakt på hösten då spelar det nog ingen större roll. Sen om man kör fram tiken till champion , ja då kan man ju ta en valpkull och tjäna nå kronor å. Du kan ju kolla resultaten på älghunds SM några år bakåt så kan du ju se själv. Sen kan det ju vara så att tikägare kanske kör fram sina hundar lite offensivare, då tikägare oftast sparar en tik till sig själv å när dom haft en kull.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Intressanta synpunkter. Låter ju kanske spontant som en hanhund är bättre alternativ då.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 33 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av börje »

Helt rätt, den löper ju bara 12mån/år :wink: :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

detstorabla
Been thanked: 3 times

Inlägg av detstorabla »

börje skrev:Helt rätt, den löper ju bara 12mån/år :wink: :mrgreen:
I en vargflock så är det bara alfahannen som får para sig...

Skickat från min SM-T835 via Tapatalk

Användarvisningsbild
börje
Been thanked: 184 times

Inlägg av börje »

Rätt, men det har inget med jakthundar att göra såvitt jag vet :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
Gunnebrink
Been thanked: 13 times

Inlägg av Gunnebrink »

Måste lämna en replik på det med bilar känner jag.

Flera av de hundar vi haft inom familjen de sista 20 åren har fått rätt mycket tid i bilen och tvärtemot vad många i tråden verkar anse så tycker jag det är bra att ha hunden i bilen exempelvis på jobbet. DETTA GIVETVIS om man har möjligheter att sköta hunden under dagen, bra parkering i skuggan osv.

Men hundar som får vara med mycket under tidig uppväxt, fram till ca året eller så, blir enligt min mening fina och följsamma individer som gärna hänger med på saker i vardagen.
I mitt jobb som hantverkare har jag kunnat stärka finnspetsens självständighet och på skogsjobb gråhundarnas följsamhet för att ta två tydliga exempel när det blivit pluseffekter av att ha med dom små ut.

Detta blir naturligtvis något man får anpassa efter sina egna idéer och tankar kring hundhållning men oavsett inne-, hundgårds- eller bilhundar så finns det såklart hela skalan från lyckliga, välskötta hundar till slappa och uttråkade hundar i alla tre lägren, var dom tillbringar sin huvudtid spelar mindre roll.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”

busholle
Has thanked: 22 times

Inlägg av busholle »

Har följt tråden med intresse och får nog sägas att många av tipsen är nyttiga för mig.

En kompis tog en kull på sin meriterade tik och fick mer valpar än han hade räknat med. Efter någon påstötning och en del resonerade hemma så slutade det med att vi blev med gråhundshane.

Han fyllde 5 månader igår och visst har vi mer än en gång undrat vad i h-vete vi gett oss in på men nu verkar det lugna ner sig lite. Resonemanget med att det blev en hane var att planen från början varit att kastrera honom. Han får nog följa med på utställning under 2021 tillsammans med uppfödaren först och om det blir ypperliga poäng så kanske vi tänker om men annars blir det kastration.

Det är vår första hund och kanske inte särdeles välplanerat men än så länge känns det bra.

Den första tiden fick han vara med på jobbet tills det bestämdes att hund på jobbet bara gällde chefen. Efter det har frugan tagit ett jätteansvar då hon i stort bara jobbat hemifrån p.g.a. coronan.

I onsdags stötte vi på en tjur på en promenad och gick efter. Han spårade fint i ett par kilometer i varierande förhållande.

Tanken är att ha honom som ledhund på älg, gris och eventuellt hjort.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

busholle skrev:
23 nov 2020, 11:42
Har följt tråden med intresse och får nog sägas att många av tipsen är nyttiga för mig.

En kompis tog en kull på sin meriterade tik och fick mer valpar än han hade räknat med. Efter någon påstötning och en del resonerade hemma så slutade det med att vi blev med gråhundshane.

Han fyllde 5 månader igår och visst har vi mer än en gång undrat vad i h-vete vi gett oss in på men nu verkar det lugna ner sig lite. Resonemanget med att det blev en hane var att planen från början varit att kastrera honom. Han får nog följa med på utställning under 2021 tillsammans med uppfödaren först och om det blir ypperliga poäng så kanske vi tänker om men annars blir det kastration.

Det är vår första hund och kanske inte särdeles välplanerat men än så länge känns det bra.

Den första tiden fick han vara med på jobbet tills det bestämdes att hund på jobbet bara gällde chefen. Efter det har frugan tagit ett jätteansvar då hon i stort bara jobbat hemifrån p.g.a. coronan.

I onsdags stötte vi på en tjur på en promenad och gick efter. Han spårade fint i ett par kilometer i varierande förhållande.

Intressant! På vilket sätt kändes det inte välplanerat? (Tänkte försöka undvika falluckor för egen del :) )

detstorabla
Been thanked: 3 times

Inlägg av detstorabla »

börje skrev:
22 nov 2020, 10:45
Rätt, men det har inget med jakthundar att göra såvitt jag vet :wink:
Det har allt med jakthundar och andra hundar att göra.
Hundar är domesticerade vargar. Otroligt långt ifrån vargar men massor av egenskaper från vargar finns kvar i hunden. Tex att hunden är ett flockdjur och att det finns en rangordning (även om det finns "hundpsykologer" som försöker förneka det).

Så tror du inte mig, testa att när en hanhund börjar hetsa upp sig, visa att tiken är "din" (handlar inte om våld utom bara ledarskap).
Jag har testat flera gånger på både jakthundar och vanliga sällskapshundar. Alla gånger av alla har hanhunden resignerat,gett upp och coolat ner sig.

"Egna undersökningar är bättre än andras påståenden" :D

busholle
Has thanked: 22 times

Inlägg av busholle »

jdrotz skrev:
23 nov 2020, 14:00
busholle skrev:
23 nov 2020, 11:42

Intressant! På vilket sätt kändes det inte välplanerat? (Tänkte försöka undvika falluckor för egen del :) )
Det gick bara några veckor mellan att vi bestämde oss till att vi hade hunden hemma. Vi hade väl bara det mest basala hemma och hade inte läst på något vidare om uppfostran och lydnad. Hundgården fick vi på plats långt senare och hundkojan börjar bli klar nu, det hade varit bättre att kunna hundgårdsträna tidigare och längre än nu när dagarna är korta. Vi har nog tyvärr skämt bort hunden väl mycket för att vi ska få en lätt resa framåt.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av T-Grön »

Ang Hane och Tik. Det är nog personligt. Jag personligen passar bäst med hanhundar helt klart.
Tikarna vill bara slåss om min gunst. Även när jag höll på med slädhundar så var det så. Till slut hade jag bara 13st hanhundar och livet blev så enkelt.
Tikarna var alltid långsura eller skulle ställa till drama alt bita av någon sele för någon annan och hopppas att jag skulle banna DEN hunden.
Var det slagsmål på allvar så var det alltid tikarna eller iofs någon av taxarna som skulle Dominera malamuterna. :shock:
Kompisen däremot vill bara ha tikar, han begriper sig på dem säger han. Och det stämmer faktiskt.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!