Vad har ni för erfarenheter av eftersök där andra hundar gått före i spåret?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Brodit

Vad har ni för erfarenheter av eftersök där andra hundar gått före i spåret?

Inlägg av Brodit »

Hej, jag har en jämttik som jag häromdagen skulle spåra en påskjuten älgkalv med, jag har tränat och gått viltspårprov med blodspår så jag antog att det här skulle nog gå bra.

Jag visade på spåret vid skottplatsen där det fanns blod och hon tog ett spår å börja spåra, ganska snabbt insåg jag att vi var på fel spår och att vi spårade ko spåren.

Gick en ring så jag kom på kalvspåren igen och hittade mera blod, hon tog spåret men inte med samma iver som den friska kon och ja tyckte hon var lite allmänt lojj i spårningen, kom av sig flera gånger och började spåra andra älgspår, till saken hör att när kalven blev påskjuten hade den en annan hund efter sig som följde med i spåret fram till en sjö där den släppte och gick tillbaka.

Vad tror ni, jag har aldrig spårat där annan hund gått före förut, kan det ha varit det som stökade till det eller ska inte det ha någon betydelse?

Användarvisningsbild
Ante.
Been thanked: 9 times

Re: Vad har ni för erfarenheter av eftersök där andra hundar gått före i spåret?

Inlägg av Ante. »

Det brukar störa när andra hundar har varit i spåret tidigare. Man brukar märka på hunden när man har passerat stället tidigare hund har brutit på.

Har du flera hundar så gå ett spår med ena hunden, när ni har spårat klart fortsätter du och dra klöven ytterligare en bit och börjar spåra med hund nummer två ifrån samma ställe som hund nummer ett började.

Det finns många olika sätt att träna på de där men detta är väl de enklaste om man har två hundar. Är man flera personer och hundar finns det många andra bra övningar man kan göra för att träna störningar.

karelsk blandning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Vad har ni för erfarenheter av eftersök där andra hundar gått före i spåret?

Inlägg av karelsk blandning »

Brodit skrev:
19 sep 2020, 13:27
Hej, jag har en jämttik som jag häromdagen skulle spåra en påskjuten älgkalv med, jag har tränat och gått viltspårprov med blodspår så jag antog att det här skulle nog gå bra.

Jag visade på spåret vid skottplatsen där det fanns blod och hon tog ett spår å börja spåra, ganska snabbt insåg jag att vi var på fel spår och att vi spårade ko spåren.

Gick en ring så jag kom på kalvspåren igen och hittade mera blod, hon tog spåret men inte med samma iver som den friska kon och ja tyckte hon var lite allmänt lojj i spårningen, kom av sig flera gånger och började spåra andra älgspår, till saken hör att när kalven blev påskjuten hade den en annan hund efter sig som följde med i spåret fram till en sjö där den släppte och gick tillbaka.

Vad tror ni, jag har aldrig spårat där annan hund gått före förut, kan det ha varit det som stökade till det eller ska inte det ha någon betydelse?
Du testade inte på andra sidan vattnet om inte kalven blev där.

Min jämte brukar lämna om han kommer där annan hund varit före honom.
Hade det varit blod i spåret så tror jag nog han hade fortsatt.
Är nog lite olika från hund till hund hur dom gör.

win307
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av win307 »

En skarp eftersökshund ska kunna skilja ut ett påskjutet djur i en grupp bara genom att känna av hormonspåret.En jakthund använder ca 1 procent av sin kapacitet vid normal jakt.Finns inte tillräckligt med hundar i Sverige (inklusive hundförare) som kan förstöra ett spår för en riktig eftersökshund...
Oftast är det ju jakthundar som används för eftersök,dom har dock ganska lätt för att störas av andra dofter.Vi tog in en blodhund vid ett eftersök när dom ordinarie hundarna gått bet.Hunden gjorde en ring sen bar det av...Det var över på 1 minut.Det var verkligen imponerande men det var hundens enda uppgift oxå men tränad för just detta.
Senast redigerad av 1 win307, redigerad totalt 19 gånger.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
rajonbh
Been thanked: 10 times

Inlägg av rajonbh »

Så länge man lägger in lite störningar när man tränar viltspår så brukar det gå lättare när det väl blir skarpt läge.
Ex korsande blodspår, låta andra hundar gå spåret först, promenera med andra hundar och korsa slagen under tiden man spårar, stanna och prata med folk och sen fortsätta spårandet, dra spåret över asfalt mm. Distraktioner är A och O att träna, för det kommer hända mycket oväntat under eftersöken.
Ju mer realistiskt man tränar desto mer förberedd är både förare och hund.

Brodit

Inlägg av Brodit »

karelsk blandning skrev:
19 sep 2020, 14:18
Brodit skrev:
19 sep 2020, 13:27

Du testade inte på andra sidan vattnet om inte kalven blev där.

Min jämte brukar lämna om han kommer där annan hund varit före honom.
Hade det varit blod i spåret så tror jag nog han hade fortsatt.
Är nog lite olika från hund till hund hur dom gör.
Kalven var kvar i vattnet så det fanns ej möjlighet att testa spåret där den andra hunden inte varit tyvärr.

Brodit

Inlägg av Brodit »

win307 skrev:
19 sep 2020, 19:25
En skarp eftersökshund ska kunna skilja ut ett påskjutet djur i en grupp bara genom att känna av hormonspåret.En jakthund använder ca 1 procent av sin kapacitet vid normal jakt.Finns inte tillräckligt med hundar i Sverige (inklusive hundförare) som kan förstöra ett spår för en riktig eftersökshund...
Oftast är det ju jakthundar som används för eftersök,dom har dock ganska lätt för att störas av andra dofter.Vi tog in en blodhund vid ett eftersök när dom ordinarie hundarna gått bet.Hunden gjorde en ring sen bar det av...Det var över på 1 minut.Det var verkligen imponerande men det var hundens enda uppgift oxå men tränad för just detta.
Nä det har jag hört förut att jakthundar inte är dom bäst lämpade för eftersök, men hur tränar jag min jakthund till att ändå vara duglig till eftersök?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 61 times

Inlägg av potatiskastare »

Hundar kan vara knepiga. Jag har varit med om hund som absolut vägrat spåra där annan hund gått. Jag har även varit med om hund som först fått frisöka, sedan gå i lina. Hunden hade redan hittat den döda älgen på sitt frisök. Då var det spåret ointressant sedan.
Jag har även varit med om hund som inte går att träna på konstgjorda spår. De vet att det inte är på riktigt och vägrar fokusera.

Fördelen med älg är att man oftast kan hjälpa hunden eftersom de är lätta att spåra för hand.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Kängan
Been thanked: 8 times

Inlägg av Kängan »

Har en hund som ratar begagnade spår och en som inte bryr sig alls. Båda är jakthundar som används till eftersök vilket jag tycker har både för och nackdelar (då tänker jag för mig som 10-20eftersök per år).

Jag har följt spår i min gps och det har gått trögt fram tills hunden innan har släppt men då hugger det till i spårlinan och hon tar spåret.

Adhd

Inlägg av Adhd »

Alla hundar är olika, bästa är väl att nytta rätt hund till rätt sak, även om det finns en del som kanske löser ut spår.

Jag spårar mest med min bayrare, han bryr sig aldrig i om det varit andra hundar i spåret tidigare om det inte var en löptik.
Dock är alla spår och eftersök lite olika och vad som skett och sker på plats återspeglas i resultatet.

Jämtarna släpps på skadad älg när bayraren inte hinner med i linan, och man bara stöter djuren hela tiden, då brukar dom alltid ta rätt djur och förfölja tills det tar stopp.. Men då har man haft obs eller varit nära djuret man släpper spetsarna på..

Brodit

Inlägg av Brodit »

Jag får helt enkelt träna på spår där andra hundar gått före, och blir det inte bättre får jag bara insé att hon inte kommer funka till eftersök där andra hundar varit inblandad.

win307
Been thanked: 16 times

Inlägg av win307 »

Brodit skrev:
20 sep 2020, 01:51
win307 skrev:
19 sep 2020, 19:25
Nä det har jag hört förut att jakthundar inte är dom bäst lämpade för eftersök, men hur tränar jag min jakthund till att ändå vara duglig till eftersök?
Det är fullt möjligt för en vanlig jakthund att bli en bra eftersökshund.Vi har en hund som bara går på gris,kron och älg.Vi jagar mest dov och ibland går det ju snett tyvärr.Då är den hunden väldigt bra,går på rätt djur fast det från början är mellan 2-200 djur, det är inget som är tränat tror jag.Har bara blivit så,är en ställande hund(Laika tror jag),har väl insett att det inte går att ställa dov om dom inte är skadade.Struntar fullständigt i dov för övrigt.Godkännd för eftersök,fast det har vi fler av som tur är.Vanliga jakthundar har dock lätt för att byta djur om den träffar på andra under söket. En renodlad eftersökshund ska inte göra det.Det är skillnaden av dom eftersök jag sett.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 30 times
Been thanked: 120 times

Inlägg av börje »

Vissa experter löser det även nästa dag medan andra inte löser det samma dag. Hundar är individer. Min gamla Ella löste en hel del fastän andra hundar såsat i spåret, förutsatt att det fanns lit blod i början ocn att det var älg. Eftersom hon var en löshund så tetade jag aldrig rå o vitsvans.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara