Åtel 3 meter från gränsen
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Enrosabil
Re: Åtel 3 meter från gränsen
Har du testat att prata med grannen? Är det en åtel eller försöker hen fodra bort vildsvinen från annan plats? Personen i fråga kanske är skitglad om du vill sätta dig och skjuta bort lite vildsvin där. Jag förstår inte viljan att jaga tag i myndigheter och straffa folk åt höger o vänster det första man gör när man ser något man tror är på tok.
-
HerrM
Jo, det finns en dom från hovrätten om just detta. Rätten fann att åtlarna var placerade på ett sådant sätt att de lockade björn från intilliggande mark. Domen heter B106-16Mogge-se skrev: 23 aug 2025, 21:35 Tämligen tandlös lagstiftning i jaktlagen vill jag påstå. Flest döms väl utifrån den som inte anmäler viltolycka. Du får nog samla ihop bevis på att åteln lockar vilt ”från annans jaktområde” och presentera det om det ens ska utredas. Har han tillräckligt med mark kanske han bara vill skjuta grisarna innan de går över till dig. Han lockar nog lika mycket om den står 103 meter in på marken också, egentligen. Finns inga prejudikat heller för inget har lett till fällande dom.
- Mogge-se
Dåligt med björnar härnere. Här blir man friad om man har vildsvinsåtel på 3 hektar fastighet så jag vill fortfarande påstå att det saknas prejudikat på det området. Inte fullt insatt i björnjakt men det känns som att det är lättare att få nån fälld i samband med det, verkar ju vara betydligt tydligare reglerat..
HELIX, när du vill vara dig själv för en stund.
-
Gimmie
Först vill jag säga att jag ej lockat vilt, men om man har en mark på 35 ha, och har 40 rådjur bland hästarna, vad gör man då?
jag kan knappast fodra dem 500m från gränsen där jag kan skjuta.
visst ta in hästarna och ge dem inne men det kostar pengar.
så finns inget predjukat att man FÅR fodra närmare gränsen om det är skadedjur(jo rådjur men ändå skadedjur)
gäller även gris och älg.
jag har 80% av tiden 4-5 älgar på marken.
absolut kan jag släppa en arg hund på dem men 2 saker, viltköttet kan ju betala en del av fodret och närhet till stor väg.
Elstängsel hjälper föga.
Men frågar vänligt så ingen tror jag är ute efter bråk.
så finns inget predjukat att man FÅR fodra närmare gränsen om det är skadedjur(jo rådjur men ändå skadedjur)
absolut kan jag släppa en arg hund på dem men 2 saker, viltköttet kan ju betala en del av fodret och närhet till stor väg.
Elstängsel hjälper föga.
- lsjonsson
- Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
- Kontakt:
Utfodring o åtel bör inte placeras ut närmare än 200 m om jag fattar det rätt enl. Sv Jägarförbundets hemsida.sauerkraut skrev: 22 aug 2025, 19:45 Hur ska man gå vidare här? Finns det något prejudikat.sauerkraut
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... hetsgrans/
Det finns inget exakt avstånd angivet men det är en rekommendation.
Om jag vore du skulle jag kolla upp med granne/grannar först om den/dom accepterar utfodring/åtel inom 200 m från gränsen.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
-
karelsk blandning
Skjut.Gimmie skrev: 20 nov 2025, 16:40 Först vill jag säga att jag ej lockat vilt, men om man har en mark på 35 ha, och har 40 rådjur bland hästarna, vad gör man då?
Elstängsel hjälper föga.
-
Gimmie
skjut-----
inte bland hästarna.
och för ny åtel,/sätta ut bal kommer jag ej mer än ca 150m från närmaste gräns, och för att få ett pass så typ 50m från gräns.
tyvärr så har det skurit sig med jaktgrannarna för 10 år sedan.
inte bland hästarna.
och för ny åtel,/sätta ut bal kommer jag ej mer än ca 150m från närmaste gräns, och för att få ett pass så typ 50m från gräns.
tyvärr så har det skurit sig med jaktgrannarna för 10 år sedan.
- greyling
Ok gimme bara så vi förstått rätt?
Du vill åtala på 36 ha och vill veta vad du riskerar rättsligt
Du vill bedriva säljjakt ovh har gjort det och dra in 15-30k/år (annan tråd)
Du är i konflikt med markgrannar och har gått ur samarbeten om jakt.
Mitt råd är att inte lyssna på dem som du vill lyssna på. Tänk även på att om man inte vet vem som är Ove är det ofta en själv.
Mitt råd är att inte lyssna på dem som du vill lyssna på. Tänk även på att om man inte vet vem som är Ove är det ofta en själv.
Greyling
- doomer77
Sannerligen, en jaktmark på 35 hektar borde fälla 2-3 rådjur per år MAX. Att hålla på med säljakt blir inte aktuellt och grannar kan driva ett sådant mål om de vill.greyling skrev: 21 nov 2025, 09:55 Ok gimme bara så vi förstått rätt?
Att utforda på en liten marksnutt och sedan sälja jakt är inte bara djupt oetiskt utan kan även vara olagligt.
Vad frågan än är - så är svaret 1900 eller 6,5x55. Helst båda.
- RSV-R
Nya regler som snart börjar gälla där mycket mer blir inskrivet i lag.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/nya-a ... beslutade/
https://www.naturvardsverket.se/48f4ed/ ... 2026-1.pdf
- greyling
Jag hänger inte med eller har missat något. Det där blir väl inte inskrivet i lag?RSV-R skrev: 21 jan 2026, 11:36 Nya regler som snart börjar gälla där mycket mer blir inskrivet i lag.
Greyling
- RSV-R
Lag kanske var fel utryckt, men regelverk som jägare måste följa kanske är bättre? Skulle tro att man kan bli lagförd om regelverket inte efterföljs?greyling skrev: 21 jan 2026, 12:07Jag hänger inte med eller har missat något. Det där blir väl inte inskrivet i lag?RSV-R skrev: 21 jan 2026, 11:36 Nya regler som snart börjar gälla där mycket mer blir inskrivet i lag.
- greyling
Javisst såsom böter eller dylikt i de flesta fall lite beroende på om förordningen preciserar en lag med straffansvar.RSV-R skrev: 21 jan 2026, 13:11Lag kanske var fel utryckt, men regelverk som jägare måste följa kanske är bättre? Skulle tro att man kan bli lagförd om regelverket inte efterföljs?greyling skrev: 21 jan 2026, 12:07Jag hänger inte med eller har missat något. Det där blir väl inte inskrivet i lag?RSV-R skrev: 21 jan 2026, 11:36 Nya regler som snart börjar gälla där mycket mer blir inskrivet i lag.
Jag tänkte om det hade med den nya viltvårdslagen som nyss kom på förslag. Vore ju lite naturligt om så hade varit fallet. Just den samlar diverse förordningar till lag med straffansvar. Finns tråd om det vilket tycks rätt ointressant men borde röna en del uppmärksamhet.
Greyling
- Greener
Att man bara skulle kunna fälla max 2.3 rådjur/år är ju struntprat. Ja, om man följer diverse föreningar, skogsbolag och godsägares åsikter om viltstams storlek, så stämmer det. Men tänker man praktiskt så föder 36hektar en sabla massa rådjur och vildsvin. Nackdelen är väl att om man som lite markägare eftersträvar stor vildstam så funkar det oftast inte, då djuren vandrar ut till angränsande marker pga sämre förhållanden. Men samtidigt kan jag ju då tycka att om man själv har förutsättningarna som ger tät viltstam, så skulle man även få skjuta därefter. Men visst, då blir det ju givetvis gnäll från grannarna, pga välkända avundsjukan.doomer77 skrev: 29 nov 2025, 14:40Sannerligen, en jaktmark på 35 hektar borde fälla 2-3 rådjur per år MAX. Att hålla på med säljakt blir inte aktuellt och grannar kan driva ett sådant mål om de vill.greyling skrev: 21 nov 2025, 09:55 Ok gimme bara så vi förstått rätt?
Att utforda på en liten marksnutt och sedan sälja jakt är inte bara djupt oetiskt utan kan även vara olagligt.
Mvh
Greener
- potatiskastare
- Moderator
Hur mycket anser du att 35 ha föder?Greener skrev: 29 jan 2026, 21:30Att man bara skulle kunna fälla max 2.3 rådjur/år är ju struntprat. Ja, om man följer diverse föreningar, skogsbolag och godsägares åsikter om viltstams storlek, så stämmer det. Men tänker man praktiskt så föder 36hektar en sabla massa rådjur och vildsvin. Nackdelen är väl att om man som lite markägare eftersträvar stor vildstam så funkar det oftast inte, då djuren vandrar ut till angränsande marker pga sämre förhållanden. Men samtidigt kan jag ju då tycka att om man själv har förutsättningarna som ger tät viltstam, så skulle man även få skjuta därefter. Men visst, då blir det ju givetvis gnäll från grannarna, pga välkända avundsjukan.doomer77 skrev: 29 nov 2025, 14:40Sannerligen, en jaktmark på 35 hektar borde fälla 2-3 rådjur per år MAX. Att hålla på med säljakt blir inte aktuellt och grannar kan driva ett sådant mål om de vill.greyling skrev: 21 nov 2025, 09:55 Ok gimme bara så vi förstått rätt?
Mvh
Greener
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- Greener
Tja, förr sa man väl 1Ha/ko och de är framavlade för att producera mycket mjölk och är MYCKET större än ett rådjur. Sedan är ju givetvis inte rådjuret det ända viltet som betar, men om vi för skoj skull tänker att ett rådjur och en hjort är lika med en ko, så blir det ju 70djur.. OBS givetvis har jag inga fakta att falla tillbaka på, förutom kunskaper jag fått från mina förfäder gällande tamboskap. Och gällande tamboskap och bete krävs det ju skötsel för att producera rätt mängd foder, men samtidigt finns det ju inget som hindrar att man som markägare gör samma insatser för att främja vilt. Det ända som hindar, som jag ser det, är väl att angränsande skogsbolag och grannbönner blir helgalna pga att djuren sprider sig och ger dem ökat betestryck. Ja förutom att det säkert kommer att bli diverse sjukdomar och andra samhällsproblem. Men då pratar vi samhällsbyggnad och allmänt förhållande till naturen, vilket är en helt annan STOR diskussion.
Mvh
Greener
- greyling
På det ställe i Norden där det skjuts mest rådjur skjuts det ett per 12,5 hektar, under rekordår. Finns inge räv där. Det är Bornholm. Ingen plats i Sverige förutom möjligen några kustnära sträckor kan komma i närheten av det.
Som sagt är det vad man vill lyssna på som gäller.
Underhållande det där med kor som jämförelse.
Väl över fler än tre på 36 hektar är ett solklart jaktbrott. Sånt är ju trist att syssla med.
Väl över fler än tre på 36 hektar är ett solklart jaktbrott. Sånt är ju trist att syssla med.
Greyling
- potatiskastare
- Moderator
1 ha åker per ko är rimligt. Om man sköter det som ett jordbruk. Som extensivt bete eller rewilding är det inte ens nära rimligt. Först är inte allt lika produktivt, sedan hjälper vi inte djuren att spara smart till vintern. Och skjuter inte till energi och näring.
Svårt att säga exakt då det beror på men när jag räknat och jämfört har man landat på 90-99% minskning.
Svårt att säga exakt då det beror på men när jag räknat och jämfört har man landat på 90-99% minskning.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- doomer77
Vi har en jaktmark på ungefär 3000 hektar och det fälls kanske 40-50 rådjur per år, och då har vi en god stam från första början. Det känns som en rimlig avskjutning givet alla förutsättningar och stammen verkar vara stabil till något ökande. Blandat landskap i mellansverige.
Räknar man om så blir det ett rådjur per 60 hektar. Det känns lagom.
Att försöka locka in djur på sin lilla markplätt för att sedan skjuta ned dem är inte jägarmässigt, inte etiskt och förkastligt rent allmänt.
Räknar man om så blir det ett rådjur per 60 hektar. Det känns lagom.
Att försöka locka in djur på sin lilla markplätt för att sedan skjuta ned dem är inte jägarmässigt, inte etiskt och förkastligt rent allmänt.
Vad frågan än är - så är svaret 1900 eller 6,5x55. Helst båda.
- Greener
"På det ställe i Norden där det skjuts mest rådjur skjuts det ett per 12,5 hektar, under rekordår" Hur fasiken vet man det?greyling skrev: 30 jan 2026, 00:46 På det ställe i Norden där det skjuts mest rådjur skjuts det ett per 12,5 hektar, under rekordår. Finns inge räv där. Det är Bornholm. Ingen plats i Sverige förutom möjligen några kustnära sträckor kan komma i närheten av det.
På 90talet var jag med på en mark, i södra Östergötland, där det under ett antal år sköts 10-15 rådjur/100ha/år. Några/något år t.o.m mer., Och jag vet att grannarna inte var overksamma.
"Väl över fler än tre på 36 hektar är ett solklart jaktbrott." Säger vem?
Nu ska ni inte missförstå mig. Förstår hur ni tänker och sköter väl min egna mark på ett sett som jag tror ni skulle vara nöjda med. Men jag tycker ni drar alla marker över en kam och finner i er att lyssna på vad andra säger, i stället för att titta på naturen och inse att man kan få till täta stammar om man vill, enligt mig iaf.
Sedan var det ju det här med att locka till sig vilt från annan mark. Om grannen bara har 20 årig granplantering och man själv har fina beten och stödutfodrar på vintern. Är det att locka från annan mark?
Mvh
Greener