Påkört vilt, hur gör ni?!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

717

Re: Påkört vilt, hur gör ni?!

Inlägg av 717 »

Har två yxor, några knivar och en såg i bilen, när jag ska iväg in djupt in på jaktmarken brukar även motorsågen följa med, bor man 2 mil efter skogsbilsväg är det inte roligt att bli ståendes utan att kunna göra något. Eller ska man ha en bit slang så man kan koppla avgasröret till kupén?
Loke3006

Inlägg av Loke3006 »

717 skrev: 14 okt 2024, 09:10 Har två yxor, några knivar och en såg i bilen, när jag ska iväg in djupt in på jaktmarken brukar även motorsågen följa med, bor man 2 mil efter skogsbilsväg är det inte roligt att bli ståendes utan att kunna göra något. Eller ska man ha en bit slang så man kan koppla avgasröret till kupén?
Håller med. Jag tycker det vore mera logiskt att det vore lag på att ha kniv i bilen än att det är förbjudet!
Senast redigerad av 1 Loke3006, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Hamnade i denna knepiga sits i vintras. Kom till platsen då en äldre herre som var väldigt omtöcknad hade kört på ett rådjur. Det låg i diket på andra sidan vägen och jag tänkte snabbt hoppa ur med yxan som jag har i bilen.

När jag stannat o står o kollar i bagaget inser jag att jag har ingen yxa längre pga nya lagen. Full rusningstrafik och kände att fälgkors känns inte riktigt bra med alla runtomkring. Det slutar med att man velar så mycket att tillslut tog sig rådjuret upp och släpade sig in i skogen..

Ajja inget mer med det tänkte jag och sa att vi ringer in till polisen och rapporterar. Efter 20 minuters väntan på svar från polisen ger jag upp och åker därifrån efter jag förklarat för gubben vad han måste göra o rapportera.
Kändes rent overkligt.. Har inte känt mig så dum i en situation tidigare.

Sen att man inte ens kan få tag i polisen är ju ett skämt.
Östsibirisk Laika
Håkan

Inlägg av Håkan »

En dansk jägare blev precis åtalad och fälld i Danmark för att ha avlivat ett rådjur med kniv.
Helt obscent tycker ni, jo men en svensk jägare som själv plåstrade om sin tysk efter hyggliga skador blev fälld för djurplågeri för att han gjort det själv. Trots att det är konstaterat att det läkt perfekt.

Varför skriver jag det här?
Jo för att man skall ha klart för sig att fel polis eller fel myndighetsperson när du avlivar ett trafikskadat djur och du får jaktsäsongen förstörd och förmodligen licenserna återkallade ett tag….

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Håkan skrev: 15 okt 2024, 22:36 En dansk jägare blev precis åtalad och fälld i Danmark för att ha avlivat ett rådjur med kniv.
Helt obscent tycker ni, jo men en svensk jägare som själv plåstrade om sin tysk efter hyggliga skador blev fälld för djurplågeri för att han gjort det själv. Trots att det är konstaterat att det läkt perfekt.

Varför skriver jag det här?
Jo för att man skall ha klart för sig att fel polis eller fel myndighetsperson när du avlivar ett trafikskadat djur och du får jaktsäsongen förstörd och förmodligen licenserna återkallade ett tag….

Hur gick de för rådjuret? De intressanta är ju om han lyckades avliva de direkt eller om de fick lida.
300 Win Mag
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
Håkan

Inlägg av Håkan »

Rådjuret dog men jägaren blev fälld

Håkan

Inlägg av Håkan »

https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... at-radjur/

Användarvisningsbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Ja då är de är illa
300 Win Mag
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
Lord_Json

Inlägg av Lord_Json »

Håkan skrev: 15 okt 2024, 23:12 https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... at-radjur/

Det står bara anmäld, ingenting om dömd.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Lord_Json skrev: 16 okt 2024, 08:08
Håkan skrev: 15 okt 2024, 23:12 https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... at-radjur/

Jamen exakt. Anmäld av en kvinna som var där på platsen. Kan ju lika gärna sluta med att hon själv åker dit för något i samband med det hela. Vem vet. Att någon polisanmäler betyder egentligen ingenting. Danska fallet vet man heller inget om detaljerna.
Greyling
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

Tommygun skrev: 15 okt 2024, 21:41 Hamnade i denna knepiga sits i vintras. Kom till platsen då en äldre herre som var väldigt omtöcknad hade kört på ett rådjur. Det låg i diket på andra sidan vägen och jag tänkte snabbt hoppa ur med yxan som jag har i bilen.

När jag stannat o står o kollar i bagaget inser jag att jag har ingen yxa längre pga nya lagen. Full rusningstrafik och kände att fälgkors känns inte riktigt bra med alla runtomkring. Det slutar med att man velar så mycket att tillslut tog sig rådjuret upp och släpade sig in i skogen..

Ajja inget mer med det tänkte jag och sa att vi ringer in till polisen och rapporterar. Efter 20 minuters väntan på svar från polisen ger jag upp och åker därifrån efter jag förklarat för gubben vad han måste göra o rapportera.
Kändes rent overkligt.. Har inte känt mig så dum i en situation tidigare.

Sen att man inte ens kan få tag i polisen är ju ett skämt.
Förutsätter att ni ringde 112.. Men ibland kan det ta lite tid dessvärre, har vi något större ärende så kommer växel samtalen och viltolyckorna att bli liggande ett tag. Den enda förklaringen är att det just då hanteras något annat värre elände.. Viltolyckorna har nu förändrats administrativt för vår del, de går lite fortare. Det har med försäkringsbolagen att göra. Det som tar tid är två saker, dels spika exakt plats där olyckan inträffat och dels att få tag på eftersökjägare som åtar sig uppdraget. Ibland kan vi behöva lägga rätt mkt tid på den delen och ibland måste man peka med hela handen därvidlag. Jag är rätt ointresserad av huruvida en kontaktman inom NVR inte har rätt hund, är på semester, 40-års kalas eller annat. Denne har att ta emot uppdraget och sedan förmedla det till någon som är tillgänglig. Men så enkelt är det inte alltid och då tar det tid...
Kråkskytt, medlem i Robsoft´s kråkjägar gille
Användarvisningsbild
2Mackan

Inlägg av 2Mackan »

Håkan skrev: 31 jul 2024, 21:19 Bara det att man ändrade gamla knivlagen är rätt obscent. Då var normalt bruk av fällkniv/multiverktyg tillåtet.
Gammalt inlägg men var det inte det som HD gick in och förtydligade i och med fallet med multiverktyget i A-traktorn Som var aktuellt efter nya knivlagen? Det var så jag uppfattade det hela.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen ... 23/133834/

Klickar man sig in på domen så skulle även normalt bruk av mindre fickkniv, kniv i verktygslådan i bagageluckan osv anses befogat i normalfallet.
Håkan

Inlägg av Håkan »

greyling skrev:
Lord_Json skrev: 16 okt 2024, 08:08

Jamen exakt. Anmäld av en kvinna som var där på platsen. Kan ju lika gärna sluta med att hon själv åker dit för något i samband med det hela. Vem vet. Att någon polisanmäler betyder egentligen ingenting. Danska fallet vet man heller inget om detaljerna.
Polisanmälan kan betyda väldigt mycket.
Delvis kan ärendet dra ut på tiden i åratal, och delvis kan tillstånd i Växjö dra in dina vapen tillstånd med hänvisning till att du är olämplig eller något.
Så en polisanmälan hur oskyldig man än är är definitivt en halv katastrof

Användarvisningsbild
Zarkow

Inlägg av Zarkow »

2Mackan skrev: 17 okt 2024, 21:24
Håkan skrev: 31 jul 2024, 21:19 Bara det att man ändrade gamla knivlagen är rätt obscent. Då var normalt bruk av fällkniv/multiverktyg tillåtet.
Gammalt inlägg men var det inte det som HD gick in och förtydligade i och med fallet med multiverktyget i A-traktorn Som var aktuellt efter nya knivlagen? Det var så jag uppfattade det hela.

Klickar man sig in på domen så skulle även normalt bruk av mindre fickkniv, kniv i verktygslådan i bagageluckan osv anses befogat i normalfallet.
Det är ju en ny dom som kom nyligen, där HD för en gångs skull insåg att det kunde vara bra att förtydliga när lägre instanser valt att gå helt barockt iväg, med polisens hjälp, mot att sabba för vanligt folk i frågan.

Problemet är ändock att det handlar om en multitool med litet blad. helt värdelöst för att sticka ett större djur.

Och du får inte ha yxa eller baseboll trä i bilen. De går under samma lag.
Användarvisningsbild
2Mackan

Inlägg av 2Mackan »

Zarkow skrev: 29 okt 2024, 13:38
2Mackan skrev: 17 okt 2024, 21:24

Det är ju en ny dom som kom nyligen, där HD för en gångs skull insåg att det kunde vara bra att förtydliga när lägre instanser valt att gå helt barockt iväg, med polisens hjälp, mot att sabba för vanligt folk i frågan.

Problemet är ändock att det handlar om en multitool med litet blad. helt värdelöst för att sticka ett större djur.

Och du får inte ha yxa eller baseboll trä i bilen. De går under samma lag.

Fallet i sig handlar visserligen om ett multiverktyg men som vanligt så tar ju HD ut svängarna och resonerar kring hur lagstiftningen ska tolkas.
Att lagstiftningen inte ska inskränka allt för mycket på den personliga friheten.
Det hänvisas till gamla friande domar innan den ”nya” knivlagen osv.

”Nya” knivlagen är som jag förstod det en höjning av straffskalan inte att den ska tolkas på något nytt sätt men jag kan ha fel.

Och slutligen det nämns ingenting om storleken på kniven som får förvaras i verktygslådan i bagageluckan.
kapsyl

Inlägg av kapsyl »

Har en yxa under hjulet i reservhjulsbaljan. Har dugt till både grävling och bock. Älg har jag gudskelov inte behövt fundera över. Den duger säkert till det med men då skulle jag vara j-t säker på den var nere för räkning.