Det är ju enklast att bara skriva " jag tackar för mej vad gäller denna tråden eftersom tonen blev ngt otrevlig" elr nåt i den stilen.Luffaren skrev: ↑01 mar 2022, 18:34 Det är väldigt många insiktsfulla tankar ,som jag blir glad av att läsa. "Kråkskytten" hade man nog inte suttit så länge med vid jaktbordet. Och Ylitjorvas har en viktig point, med att ett hån med efterföljande svans kan göra att medlemmar inte vill gå vidare med diskussionen, och det händer inte vid vårt kaffebord ! Eftersom jag läst forumet så länge som jag gjort, innan jag nu blev medlem, så måste jag fråga er som är mer rutinerade medlemmar, om hur jag eller andra kan avsluta en tråd på ett bra sätt om det blir "bullymentaltet med svans" ? Finns det något "stoppljus" eller annat sätt att säga att tonen inte längre är OK ? Har ju precis som Ylitjorvas sett hur intressanta trådar helt enkelt inte fortsätter när det blir hån eller dålig ton. Tyvärr!
Hej och Hallå - hur är vår ton här på forumet ?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- börje
Re: Hej och Hallå - hur är vår ton här på forumet ?
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
- exabit
Väldigt bra liknelse faktisktStefan.K skrev: ↑01 mar 2022, 10:09 Ungefär som när man träffar på snubben på skjutbanan som vitt och brett berättar om hur han träffar kråkor på 4-500 m med den enda bössa han använder till all jakt och det hänger en Stiga-älgen i 30-06 med en 4x Fontaine på hans axel…… Den killen vet man direkt att man ska undvika att hamna i nån form av diskussion med eftersom det oftast inte leder till något intressant eller kul. Det är samma situation på ett internetforum, ”kråk-prickarn” finns här med men man har mindre möjlighet att undvika sådana personer när man inte får någon som helst input i hur personen kan tänkas uppträda och vilken kunskap den har!

/ Rikard
-
Dom trådarna som brukar spåra ur ofta är där skaparen av tråden söker en bekräftelse på sina egna tankar snarare än råd. Tex, jag vill ha ett krut och jag laddar 222r och 6,5x55,ingenting är viktigare än just att ett krut ska användas.
Det startar lite lätt med ca 20 st som säger att det inte går och ts blir lite lätt irriterad. Sen börjar det sippra fram lite obskyra laddata och gärna lite förvirring över vilka kulvikter som ska användas. Och vipps fem sidor senare är ts nöjd och 203-b är svaret på hans fråga samt av en händelse det krutet han fick en halv burk gratis av en farbror.
Eller varför inte klassikern.
Jag vill köpa en bössa för långhåll. Den ska vara lätt, kort ,billig och i 308w för jag ska även jaga med den. Vilken ska jag köpa.
En sådan tråd slutar aldrig väl.
Och råden kommer från en extern bredd där Bosse älgman vill att ta ska skaffa en 30-06 Husqvarna och råden från aktiva långhållsskyttar är för krångliga och negativa.
Det blir konflikt i tråden
Det startar lite lätt med ca 20 st som säger att det inte går och ts blir lite lätt irriterad. Sen börjar det sippra fram lite obskyra laddata och gärna lite förvirring över vilka kulvikter som ska användas. Och vipps fem sidor senare är ts nöjd och 203-b är svaret på hans fråga samt av en händelse det krutet han fick en halv burk gratis av en farbror.
Jag vill köpa en bössa för långhåll. Den ska vara lätt, kort ,billig och i 308w för jag ska även jaga med den. Vilken ska jag köpa.
Och råden kommer från en extern bredd där Bosse älgman vill att ta ska skaffa en 30-06 Husqvarna och råden från aktiva långhållsskyttar är för krångliga och negativa.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
- lsjonsson
- Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Instämmer Börje!
Jonsson som blir 69 år i slutet av mars och är ungdomlig!

/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
-
Oftast är tonen ganska bra. Tekniska trådar där det oftast finns bara ett svar är normalt inget problem. När det handlar om åsikter spårar det lätt ur...
En bidragande orsak till detta är vilken veckodag det är. Söndag - Torsdag är sällan bråkdagar. Sen blir det helg...Då kan det lätt bli annat ljud i skällan. Sen om någon citerar mig och är dryg så är det svårt att låta bli att svara med samma tonfall.
Fast det är ju lite kul när känslorna går heta på forumet, personligen tycker jag ett diskussionsforum är bäst då. 

Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
- Tommygun
Jag kan bli ganska lätt irriterad när andra eller jag själv söker svar på viktiga frågor och sen 5st inläggs jägare dyker upp o skriver om deras absurda teorier eller hur N150 är det enda krutet som överhuvudtaget fungerar i kyla. För det har dom läst..
Forum är knepiga men efter att ha spenderat en del tid på olika forum så måste jag nog säga att vi jägare är nog dom mest medaljlösa världsmästarna.
Upplever att många försöker läsa sig till experter för att sen kasta uttalanden hit o dit. Dom riktiga experterna på detta forum är dom som testat "allt", inte dom som läst om allt..
Tycker man lär sig att sålla vilka medlemmar som faktiskt sitter på oerhörd kompetens rätt fort.
Forum är knepiga men efter att ha spenderat en del tid på olika forum så måste jag nog säga att vi jägare är nog dom mest medaljlösa världsmästarna.
Upplever att många försöker läsa sig till experter för att sen kasta uttalanden hit o dit. Dom riktiga experterna på detta forum är dom som testat "allt", inte dom som läst om allt..
Tycker man lär sig att sålla vilka medlemmar som faktiskt sitter på oerhörd kompetens rätt fort.
Östsibirisk Laika
-
Håller med. Finns mycket kunskap och erfarenhet samlad i detta forum. Man inser ganska snart vilka man ska bortse ifrån.Tommygun skrev: ↑03 mar 2022, 08:07 Jag kan bli ganska lätt irriterad när andra eller jag själv söker svar på viktiga frågor och sen 5st inläggs jägare dyker upp o skriver om deras absurda teorier eller hur N150 är det enda krutet som överhuvudtaget fungerar i kyla. För det har dom läst..
-
Jag måste hålla med om att många på detta forum beter sig extremt otrevligt. Framför allt är det många som går till personangrepp istället för att diskutera sakfrågan. Det är som att vissa inte orkar tänka ut argument för sin sak och då skarvar man med en förolämpning istället.
Jag tycker att Robsoft är ett fantastiskt forum och även surpupparna bjuder ju på mycket kunskap och hjälp när de kan, men allt för ofta spårar diskussioner ur för att folk inte kan bete sig. Det är olyckligt, och det behöver absolut inte vara så bara för att detta sker på internet. Jag hänger på ett par engelskspråkiga forum där man inte blir långvarig om man skriver på det sätt som vissa gör här.
Försök att se de andra på Robsoft som personer som är mer än deras senaste kommentar i tråden, och om du blir förbannad när du läser vad de skriver, så kanske du har missförstått. Tror att Jesus sa något om stockar och stickor som passar bra in här.
Jag tycker att Robsoft är ett fantastiskt forum och även surpupparna bjuder ju på mycket kunskap och hjälp när de kan, men allt för ofta spårar diskussioner ur för att folk inte kan bete sig. Det är olyckligt, och det behöver absolut inte vara så bara för att detta sker på internet. Jag hänger på ett par engelskspråkiga forum där man inte blir långvarig om man skriver på det sätt som vissa gör här.
Försök att se de andra på Robsoft som personer som är mer än deras senaste kommentar i tråden, och om du blir förbannad när du läser vad de skriver, så kanske du har missförstått. Tror att Jesus sa något om stockar och stickor som passar bra in här.
Stöd Ukraina med materiel! Se tråd:
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=296029
https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=296029
-
Jag tycker att tonen idag är trevligare än för c:a 10-12 år sedan. Känner till 2 yrkesjägare som lämnat forumet p.g.a. som dom sade "För många världsmästare.Rybář skrev: ↑02 maj 2022, 11:22 Jag måste hålla med om att många på detta forum beter sig extremt otrevligt. Framför allt är det många som går till personangrepp istället för att diskutera sakfrågan. Det är som att vissa inte orkar tänka ut argument för sin sak och då skarvar man med en förolämpning istället.
- tjuröga
Varför tas vissa trådar bort?
Även om de inte är politiska.
Senast var det en tråd som handlade om en kille som blivit av med sina vapen pga fyllecell.
Även om de inte är politiska.
Senast var det en tråd som handlade om en kille som blivit av med sina vapen pga fyllecell.
- potatiskastare
- Moderator
För att trådstartaren valde att redigera/radera sitt första inlägg. Orsaken vet jag inte. Tråden blev då helt oläslig.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- T-Grön
Tror att jag kan uppfattas som grinig ibland om jag ser på inläggen som kommer efter.
Men det är bara så att jag är hopplöst dålig på att utrycka mig i skrift.
Gillar tvärt om att alla i min närhet ska trivas, men det kan verka annorlunda, men jag tränar och försöker bli bättre.
Har träffat en hel del av de jag tjatar med här inne. Både privat och i jobb.
Och alla har varit riktigt trevliga
Men det är bara så att jag är hopplöst dålig på att utrycka mig i skrift.
Gillar tvärt om att alla i min närhet ska trivas, men det kan verka annorlunda, men jag tränar och försöker bli bättre.
Har träffat en hel del av de jag tjatar med här inne. Både privat och i jobb.
Och alla har varit riktigt trevliga
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
- tjuröga
Ok, då är det förståndigt.potatiskastare skrev: ↑03 jan 2023, 23:50
För att trådstartaren valde att redigera/radera sitt första inlägg. Orsaken vet jag inte. Tråden blev då helt oläslig.
-
Att i skrift diskutera diverse saker med mer eller mindre okända människor kan ha sina svårigheter. Det är snudd på omöjligt att tolka det som följer med konversationer öga mot öga. Allt från kroppsspråk, mimik och inte minst tonläget. Så mycket missförstånd och osämja som förmodligen aldrig skulle blivit, om man pratat över den där koppen kaffe i jaktstugan i stället. Även om åsikterna och ämnena varit precis de samma.
Tikka T3X CTR 308w GRS Bifrost, Pulsar Thermion 2 XP50
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50, Triton No 4
HVA 1651 358NM KKC, Firefield Rapid strike 1-6x24, Triton No 4
SAKO L461 Vixen 222R, Delta 1,5-9x45HD
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50, Triton No 4
HVA 1651 358NM KKC, Firefield Rapid strike 1-6x24, Triton No 4
SAKO L461 Vixen 222R, Delta 1,5-9x45HD
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
- Dabo
En annan klassiker är ju frågan om laddning till klass 1.Stewe's world on ice skrev: ↑02 mar 2022, 07:51 Dom trådarna som brukar spåra ur ofta är där skaparen av tråden söker en bekräftelse på sina egna tankar snarare än råd. Tex, jag vill ha ett krut och jag laddar 222r och 6,5x55,ingenting är viktigare än just att ett krut ska användas.
Ena personen diskuterar om det är teoretiskt möjligt att ladda en kort bössa till klass 1 medans andra diskuterar om det är lagligt att ens prova och så klistras det in lagtexter...och dessa tolkas...
Många fall då folk uppfattas som otrevliga beror nog på missförstånd. En stor del av folks inställning försvinner när man varken hör tonen eller ser personens kroppsspråk.
Sen tycker man ju att alla borde vara vuxna och kunna erkänna att man
1. inte läste ordentligt.
2. missuppfattade frågan fel
3. inte druckit kaffe.
Och så finns ju personligheten som dom flesta har stött på. Som lever efter regeln att dom själva vet bäst för att dom alltid gjort det..
Jag har själv märkt att jag ibland skriver lite för fort och får inte riktigt ut det jag vill ha sagt, detta leder till att det lätt kan missförstås. Försöker numera läsa igenom innan jag skickar inlägget.