Andjakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Re: Andjakt?

Inlägg av potatiskastare »

Greifelter skrev: 13 nov 2022, 21:12
Hipshot skrev: 13 nov 2022, 00:35 Jag skulle mana till en rejäl dos försiktighet här..

Varit på ett flertal såna här jakter nere i Skåne just.. och visst skjuter man "besinningslöst".. men det kanske kan bero på att om man petar ut 15 ällingar i juni och fodrar samt får dem att överleva så kan man skjuta bra många fler på kvällssträck när fågel ska in och käka. Är det riktigt galant skött där nere i Malmö vilket Expressen har noll och ingen vilja att skildra så kan det faktiskt vara så. Då skjuter man 90% om inte mer vanliga vildänder.. och exakt vad är problemet med det?

Tror man ska vara **ytterst** försiktig i att kritisera folk utifrån kvällstidningsrubriker..

Ett ställe här uppe i Roslagen petade ut 150 änder och sköt så otroligt mkt mer under höststräcket på kvällssträck.. Det finns så mkt nyanser i detta så som sagt, försiktighet.
Kloka ord. Något som många, konstigt nog även jägare, tror är att utsatt fågel skulle vara ”tam”. En noggrant utförd utsättning och förvaltning av fågel skapar de facto vilda stammar.
Kanske det. Men är det alltid så? Nej det är det inte. I dina (åtminstone tidigare) hemtrakter finns en stor våtmark där det sätts ut stora mängder änder lagom innan jakten. De änderna vet inte om någon värld utanför sagda våtmark så de cirklar timme efter timme över skyttarna och erbjuder fantastiskt skytte. Jag har varit där och sett spektaklet så jag vet. Där är gott om vild fågel med, men de drar första minutens smällande.

Välbeställda kunder betalar förstklassigt för detta. Men är det rätt? Djur som föds upp till närmast 100% avlivning är inte jakt om du frågar mig. Det är lantbruk. Men då är det plötsligt lag på djurhälsa, skonsam avlivning...

Jag vet som sagt inget om fallet i Malmö. Men alla mina varningsklockor ringer när de inte vill svara rakt på frågor vad de håller på med.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Tja, är ju så att godsen i England är naturbrukande enheter numera. Man upplåter fiske, erbjuder stalking, erbjuder natur o viltutflykter osv.

Gods med storlek måste ha jägarstat dvs anställda för detta. Anställda kostar o en viktig grej på pluskontot är säljjakter. Så man föder upp fasaner, rapphöns o änder. Man tar präktigt betalt för ofta företag som pröjsar, typ kundvård o kick-offs. Finns inget etikproblem i detta men iofs debatteras frågan ständigt.
Lite halvsjukt att föda upp fågel för att sen döda mot betalning men kunder finns o ofta från andra länder/kulturer.

Har en del kollegor/bekanta som sysslar med jaktstat i England. Rätt hård press för kunden vill ju ha garanti typ 200 änder nerlagda mot 20 000 pund.
Jaktelverna på dessa jägarstater jobbar mest med med matning o varmintjakt. Men ochså alltmer med att vakta mot tjyvjakt :shock:
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Tja, att något är lönsamt är inte ett givet skäl att tillåta det. :?

Jag tror heller inte uppfödningsjakterna går att motivera ur ett resurs och hållbarhetsperspektiv om man räknar med foder, diesel etc som gått åt.

Vinnie Jones mfl kända engelsmän minns jag försökte sig på att arrangera simulerad drevjakt med massiva mängder lerduvekastare, omladdare etc. Vet inte hur det gått egentligen med det som affärsidé.
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Detdär förbjödas i holland för över 20år sen. Sätter man däremot ut ällingar på våren o matar dom litegrann, så drar dom till sig flyttänderna på hösten, det tycker jag är ok. Ällingarna som sätts ut kommer nästa år tillbaks för att häcka på platsen där dom "föddes"
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

börje skrev: 14 nov 2022, 08:52 Detdär förbjödas i holland för över 20år sen. Sätter man däremot ut ällingar på våren o matar dom litegrann, så drar dom till sig flyttänderna på hösten, det tycker jag är ok. Ällingarna som sätts ut kommer nästa år tillbaks för att häcka på platsen där dom "föddes"
Djävulen ligger i detaljerna. Det är därför jag inte vill säga något om huruvida jag tycker det aktuella fallet är OK eller inte. Jag vet nämligen inte. Men jag vet att det förekommer utsättningsjakt som jag inte kan försvara.
Och det blir ett stort problem om de etiska diskussionerna inte drivs av jägarkåren. Stor risk att vi åker på totalförbud då.
Brenneke
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

gren skrev: 12 nov 2022, 14:08 Samtidigt sjunker arrendevärdet avsevärt om man inte kan ha sånt här. Att plantera in änder varje år är ändå förhållandevis vanligt på skånska marker, men inte jättevanligt här i grannlänet.

Hade man ens vårdat de här få pölarna och kantzonerna utan jakten? De gagnar väl andra djur/insekter, än de inplanterade fåglarna?

Kanske en skillnad i åsikter om det, som förändras ju mer norrut man kommer?

Det kanske inte heller är direkt överförbart, men ändå inte helt långt ifrån - vildsvin som rymt från hägn och sen har folk platser där de skjuts. Det har ifrågasatts som jakt många gånger.

Min personliga erfarenhet är att änder har det bästa köttet jag ätit. I början av säsongen är inplanterade änder, rent jaktmässigt, lite tråkiga, men framåt vintern är de riktigt kul.
Det är inte avtalat att man kan/får göra så där i kommunens avtal, detta är Malmö stad och stadsnära marker, då blir det visuella uttrycket/intrycket viktigare och avtalen är rätt så explicita i det att man inte får utöva jakten så att det stör eller påverkar.

Jag kan utan omsvep anföra att det finns få saker som är så genomkorrumperade som upplåtelse av kommunal mark för jakt, i detta fall i Malmö är det så ruttet att det inte ens går att reda ut graden av dekompostering.
malx

Inlägg av malx »

Lite osäker på lagstiftningen men uppfödning för dessa skyttespektakel borde väl egentligen redan vara förbjudet? Om jag kan påminnas rätt så är väl en av förutsättningarna för utsättning att viltet ska ha goda förutsättningar för överlevnad på marken? Kan ju knappast uppfyllas om man anordnar masskjutningar på marken innan fåglarna ens lärt sig lämna området.
Arctic

Inlägg av Arctic »

potatiskastare skrev: 13 nov 2022, 23:56 Jag vet som sagt inget om fallet i Malmö. Men alla mina varningsklockor ringer när de inte vill svara rakt på frågor vad de håller på med.
Vid eventuell intervju från en journalist som med stor sannolikhet är ute efter att hitta en "skandal" så har jag full förståelse för att de inte vill svara på frågor.

Det krävs en synnerligen mediatränad individ för att kunna svara på vinklade frågor på ett korrekt sätt -- och inte ens då är det säkert att det som publicerats stämmer med det som besvarats.

Det kan mycket väl vara så att verksamheten i Malmö är uppe till diskussion. Men att de inte ställer upp för intervju ger i alla fall inga ringande varningsklockor för mig.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

malx skrev: 14 nov 2022, 11:44 Lite osäker på lagstiftningen men uppfödning för dessa skyttespektakel borde väl egentligen redan vara förbjudet? Om jag kan påminnas rätt så är väl en av förutsättningarna för utsättning att viltet ska ha goda förutsättningar för överlevnad på marken? Kan ju knappast uppfyllas om man anordnar masskjutningar på marken innan fåglarna ens lärt sig lämna området.
Ja det märks att du är osäker på lagstiftningen, för att sätta ur för jakt med änder är inte förbjudet. Antalet änder som skall sättas ut skall vara anpassad för biotopen, det är korrekt,
i övrigt så är det du anför helt en fråga om dina egna uppfattningar, värderingar och åsikter.
Jaktens utövande, förutsättningar och genomförande skiljer i Sverige och även i världen och det är så otroligt lätt att döma andras utövning av den, att visa sig något mer förstående är en process och svårt i början för alla.
malx

Inlägg av malx »

regnskogII skrev: 14 nov 2022, 12:21
malx skrev: 14 nov 2022, 11:44 Lite osäker på lagstiftningen men uppfödning för dessa skyttespektakel borde väl egentligen redan vara förbjudet? Om jag kan påminnas rätt så är väl en av förutsättningarna för utsättning att viltet ska ha goda förutsättningar för överlevnad på marken? Kan ju knappast uppfyllas om man anordnar masskjutningar på marken innan fåglarna ens lärt sig lämna området.
Ja det märks att du är osäker på lagstiftningen, för att sätta ur för jakt med änder är inte förbjudet. Antalet änder som skall sättas ut skall vara anpassad för biotopen, det är korrekt,
Efter lite googling så måste jag säga att jag nog knappast är ensam osäker på lagstiftning. Den lilla lagstiftning som finns i Sverige verkar rätt generell. Istället så verkar det som att det är intresseförbunden (jägarförbund, kennelklubben m.m.) som står för de flesta riktlinjerna/reglerna.

Hittade iallafall detta i de gemensamma riktlinjerna:
Oavsett när och i vilken avsikt utsättning av fågel sker skall fåglarna ha förutsättningar att
överleva. Fåglarna får inte i något sammanhang betraktas som förbrukningsmateriel
(Fetmarkeringen är direkt från riktlinjesdokumentet, https://www.skk.se/globalassets/dokumen ... -fagel.pdf)
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Precis,

inte mycket till lagstiftning. Stod det något om massavrättningar av fåglar som inte kunde hitta bort sig?

Skrivelsen att fåglarna inte får betraktas som förbrukningsmaterial måste vara något av det mest genomkorkade som återgetts idag.

Det är ju svårt att få liv i en död fågel igen, det samma gäller att kurera en skadeskjuten, syftet med utsättningen är att jaga fåglarna efter att
de anpassat sig till sin miljö, efter varje år och avskjutning så sätts nya fåglar ut.

OM inte det är att förbruka det så vet jag inte vad som är att göra det, jag anar att avsikten med formuleringen som uppenbart kommer från någon som inte tänkt efter är att man skall se fåglarna som en resurs, dvs att de skall hanteras som mat efter att de har skjutits, att de skall respekteras som vilt, inte betraktas som lerduvor.
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

potatiskastare skrev: 13 nov 2022, 23:56 Kanske det. Men är det alltid så? Nej det är det inte. I dina (åtminstone tidigare) hemtrakter finns en stor våtmark där det sätts ut stora mängder änder lagom innan jakten. De änderna vet inte om någon värld utanför sagda våtmark så de cirklar timme efter timme över skyttarna och erbjuder fantastiskt skytte. Jag har varit där och sett spektaklet så jag vet. Där är gott om vild fågel med, men de drar första minutens smällande.

Välbeställda kunder betalar förstklassigt för detta. Men är det rätt? Djur som föds upp till närmast 100% avlivning är inte jakt om du frågar mig. Det är lantbruk. Men då är det plötsligt lag på djurhälsa, skonsam avlivning...

Jag vet som sagt inget om fallet i Malmö. Men alla mina varningsklockor ringer när de inte vill svara rakt på frågor vad de håller på med.
Kul att du först frågar mej sen besvarar samma fråga själv :D

Vet inte om du blandar äpplen och päron här? Änder sätts i regel ut som 3 veckors..de kan inte ens nästa flyga. jag vet inte hur du definierar "lagom till jakten" men det rimmar illa som du nog inser själv när du låter affekten svalna en smula.

Såhär.. det finns ställen som sätter ut och skjuter väldigt mycket. Jag tänker inte förneka det. Punkt. Men.. att sedan få detta till närmast 100% avlivning blottlägger enbart och bara din okunskap potatiskastare. Närmsta utsättningen här hemma tror jag får hem 30-40 % iår. Och där missas en annan intressant detalj. De föds inte enbart upp för jakten, det blir livsmedel efteråt.

Du fabulerar vilt, "cirkulerar timme efter timme över skyttarna" Detta säger mej en sak och bara en sak. Du har inte en susning om vad du surrar om. Förmodligen förväxlar du och misstolkar för att du helt enkelt tycker illa om hanteringen. Fine det får man tycka, men se till att du har på fötterna när du sågar en företeelse. Dessa fåglar som cirkulerar timme efter timme finns inte. Ett-tre varv kan det ske första andra jakten kanske lite beroende på hur vattnet ser ut men därefter är det bara rent trams. Om de stämde så hajjar jag inte varför man hela tiden måste resa mer fågel? Borde liksom bli trångt över vattnet om man river upp 1500 änder? Tror jag vet vilket vatten du far efter, gissar att man sätter ungefär 1500 där.. gissar, har aldrig varit där så jag vet inte.

Och vad kundernas ev ekonomiska status har med detta att skaffa fattar jag inte.. skulle det på något sätt göra verksamheten mer förkastlig? Det är ngn slags jantelag som enbart är pinsam.

Jag ser det som så att vissa ställen har fler verksamheter under samma tak. Fastighetsförvaltning, markförvaltning, jordbruk, skogsbruk, jakt.. det är inte konstigare än så.. om man nu inte vill att det ska vara det då spelar det ingen roll.

Det är ok att inte gilla utsättningen av fågel men så länge det sker jml gällande lagstiftning och kanske framför allt hanteras av yrkesfolk så är det helt ok.
Kråkskytt, medlem i Robsoft´s kråkjägar gille
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

@hipshot. Jag har varit på jakt vid det vatten jag talar om så jag vet. Det är ingen snygg hantering där. Fåglarna cirklar timme efter timme just för att de inte är utsatta i god tid. De hittar inte därifrån. En påhälsning från en organisation i miljörörelsen eller för den delen från farbror blå så blir det ett j-a liv.
Jag påstår inte att det är så överallt och jag argumenterar inte för förbud. Men jag argumenterar för att jägarkåren själva håller i taktpinnen för debatten istället för att i panik försvara allt dumt.

Och kundernas ekonomiska status togs jag upp för att andra i tråden verkar mena att det är OK eftersom det är mycket pengar i hanteringen.
Brenneke
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Pengarna kommer in på samma sätt i engelsmännens "shoots", de kallar det inte ens jakt själva, som i afrikansk trofé jakt. De betalar för bevarandet av den biotop där aktiviteten bedrivs. Tas pengarna från skjutandet bort, behöver någonting annat betala. Annars är det nog stor risk att marken ställs om till något mer lönsamt än viltremisser.

Illa skött väcker nästan all verksamhet anstöt.

Skickat från min Lenovo TB-X606X via Tapatalk

Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Pengarna kommer in på samma sätt i engelsmännens "shoots", de kallar det inte ens jakt själva, som i afrikansk trofé jakt. De betalar för bevarandet av den biotop där aktiviteten bedrivs. Tas pengarna från skjutandet bort, behöver någonting annat betala. Annars är det nog stor risk att marken ställs om till något mer lönsamt än viltremisser.
Eh, hur de benämner det själva på engelska språket har ingenting med värderingen av jakten att göra, det har snarare att göra med om du står still eller rör dig själv under jakten, och om du använder kula eller hagel.

Jag pratade en hel del i Skottland med de aktuella godsens jägare och det många glömmer är att jakterna är viktiga för de ger likviditet år efter år. Likviditet för betalande av löner m m. Det ger inte annat brukande med samma regelbundenhet. De hade fasanjakter, de nyttjades både för ägare och de sålde ett antal. Mängden fasan man fick tillbaka låg på runt 30 procent.

Man kunde dessutom rakt av jämföra med deras bestånd av moripa/grouse, som de inte hade jagat på under några års tid, pga dåliga år för beståndet i den delen höglandet, d v s kontinuiteten finns inte där. Där jagar man på rent vilda bestånd.

70 % av fasanerna går alltså ut i ekosystemet, vissa överlever och bildar förvildade bestånd som fortplantar sig, men en väldigt stor andel blir föda till predatorer. Tar man bort dem så minskar mängden predatorer, på samma sätt som om man minskar mängden ren i Sverige märkbart idag så minskar rovdjursstammen i norr märkbart. Så alla resonemang som förs behöver fundera på konsekvenserna, det är i själva verket vi som upprätthåller mängden vilt, även det vilt som inte direkt ska jagas, genom våra utsättningar. Rapphönan är ett annat exempel på en fågel som skulle vara i princip utdöd på fastlandssverige idag, om det inte vore för jakten.

En annan oförutsedd konsekvens kan ju vara samma som den vid rävjaktens förbjudande i England, de aktuella hundraserna minskar drastiskt, eftersom behovet av dem försvinner. De får dö av, inga nya kullar tas och i vissa fall avlivades en del packs, eftersom stora packs of hounds bara blir en kostnadspost för mat när de inte längre kan användas för sitt syfte. Vad skulle hända med våra stövarraser om jakten på skogshare förbjöds?
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Mac12

Inlägg av Mac12 »

potatiskastare skrev: 14 nov 2022, 08:47 Vinnie Jones mfl kända engelsmän minns jag försökte sig på att arrangera simulerad drevjakt med massiva mängder lerduvekastare, omladdare etc. Vet inte hur det gått egentligen med det som affärsidé.
Det där är fortsatt populärt, arrangeras rätt många charity shoots där man kombinerar en simulerad klappjakt med god mat och dryck och skänkning av pengar till diverse goda ändamål. Exempel här med pengar till Teenage Cancer Trust: https://www.teenagecancertrust.org/even ... geon-shoot

I Sverige finns väl game of clays på Susegården? Samma koncept minus välgörenheten. Jag har själv funderat över om man inte skulle kunna fixa kul såna där "jakter", men det faller på mängden skott och var man då kan vara utan att omvärlden blir upprörd.
//Marcus