Jakt utan dämpare?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Oppdal

Re: Jakt utan dämpare?

Inlägg av Oppdal »

Dämpare ersätter inte kåpor. Detta tål att upprepas.

Har just nu kåpor enbart (största mest dämpande modellen jag kunde hitta) då jag inte hunnit få på dämpare än. Kommer nog bli dämp också till nästa säsong, och inte sjutton kommer jag sluta använda kåpor för det.

Har redan tinnitus, som blev periodvis MYCKET värre efter en konsert där jag inte hade så bra öronproppar för några år sen. Det var FAN inte roligt, några månader av riktig oro där. Jämnade ut sig tillräckligt för att jag klarar mig rätt bra nu, men jag tänker ALDRIG chansa igen.
Bazz-Izzy1321

Inlägg av Bazz-Izzy1321 »

HeyZeus skrev: 21 okt 2021, 17:38
Ålandsjanne skrev: 15 okt 2021, 22:58Kan inte tänka mig något extra på bössor som inte behövs
Menar du att du skjuter utan dämpare och utan hörselskydd?
Hör aldrig smällarna själv när jag skjuter i skogen på älg. Har en hsq 30-06 från 60talet med kortad pipa men aldrig att jag hört när den smäller av i skogen.. . Har aldrig haft hörselskydd och kommer aldrig ha heller. Vill höra hunn å alla brak/knak (går med hunn) hunn verkar inte bry sig heller.. iaf har han inte blivit sämre under dessa 6 år jag skjutit x antal älgar för han..
//Masse
Marcus_soderlund

Inlägg av Marcus_soderlund »

Förstår att diskutionen kan vara intressant i sig sj men trådskaparen känns mer som ett troll som vill skapa tjafs än ha en diskution :roll:

Så kan vi inte bara låta trollet fortsätta trolla och ignorera den otroligt trångsynta och världsvetande trådskaparen? :roll:
FD Prylnörden
Släthårig foxterrier Alva.
Finnstövare Scott.
Arctic

Inlägg av Arctic »

Bazz-Izzy1321 skrev: 02 nov 2021, 23:22 Hör aldrig smällarna själv när jag skjuter i skogen på älg. Har en hsq 30-06 från 60talet med kortad pipa men aldrig att jag hört när den smäller av i skogen.. . Har aldrig haft hörselskydd och kommer aldrig ha heller. Vill höra hunn å alla brak/knak (går med hunn) hunn verkar inte bry sig heller.. iaf har han inte blivit sämre under dessa 6 år jag skjutit x antal älgar för han..
Det är att jag gärna vill fortsätta höra eventuella ljud i skogen som gör att jag jagar med hörselskydd på.

Jag skulle rätt gärna slippa, men i längden finns det en inte osignifikant risk att få hörselskador vid diverse smällar. Det är då lite sent att börja med hörselskydd. Så även om det har nackdelar att jaga med hörselskydd så gör jag det.

Jag kan tycka att det är viktigt att diskutera frågan. Det ser inte direkt ut som kunskapen inom området är jättehög. Kort sammanfattning -- hörselskydd är bra för att skydda hörseln. Bara ljuddämpare dämpar vanligtvis inte ljudet tillräckligt mycket för att det ska vara riskfritt. Vid mängdskytte kan det vara vettigt att ha bra kåpor eller kåpor plus proppar. Det är ingen höjdare med hörselskador när man jagar -- och det finns ingen garanti att det fortsätter att gå bra bara för att du inte ännu fått hörselskador.

Har du tur kan du jaga ett helt liv hörselskydd utan att få hörselskador. Jag tycker inte om att lita på "turen"...
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Marcus_soderlund skrev: 02 nov 2021, 23:39Förstår att diskutionen kan vara intressant i sig sj men trådskaparen känns mer som ett troll som vill skapa tjafs än ha en diskution :roll:
Jag håller med dig fullständigt: jag är bara troll.

Jag föreslår att vi kommer överrens om följande: du föreslår tid och plats. Vi träffas, och du skjuter ett antal magasin utan ljuddämpare och utan hörselskydd. Sedan kan jag skjuta några magasin med min 300 winmag och mynningsbroms. Du måste sitta bredvid och spotta åt mig, bredvid mynningsbromsen, utan hörselskyd eftersom jag bara trollar.

Går du med på det? Jag är bara troll, vettu.

(eller så är jag någon som redan lider av tinnitus...)
Marcus_soderlund

Inlägg av Marcus_soderlund »

HeyZeus skrev: 03 nov 2021, 00:06
Marcus_soderlund skrev: 02 nov 2021, 23:39Förstår att diskutionen kan vara intressant i sig sj men trådskaparen känns mer som ett troll som vill skapa tjafs än ha en diskution :roll:
Jag håller med dig fullständigt: jag är bara troll.

Jag föreslår att vi kommer överrens om följande: du föreslår tid och plats. Vi träffas, och du skjuter ett antal magasin utan ljuddämpare och utan hörselskydd. Sedan kan jag skjuta några magasin med min 300 winmag och mynningsbroms. Du måste sitta bredvid och spotta åt mig, bredvid mynningsbromsen, utan hörselskyd eftersom jag bara trollar.

Går du med på det? Jag är bara troll, vettu.

(eller så är jag någon som redan lider av tinnitus...)

Nu vet jag inte om du har lässvårigheter men jag sa aldrig att man varken ska jaga med eller utan dämpare eller hörselskydd.

Det är mer din pissiga attityd ( som du bevisligen fortsätter med ) som stör mig och jag därmed tycker att du mer verkar vara ute efter tjafs :roll:
FD Prylnörden
Släthårig foxterrier Alva.
Finnstövare Scott.
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

kalsonghammare skrev: 22 okt 2021, 07:01 Några samlade tankar till argument för hörselskydd :
- Ljuddämpare ; att påstå att det är en sak till som kan strula är ett kasst argument, i så fall ska man nog gå över till fallblockare och öppna riktmedel innan man kläcker ur sig att dämpare kan strula. Kikarsikte, slagstift, magasin kan strula. Ogiltigt argument. Tillägg : Lämna jaktradion hemma, ni hör den ju ändå inte (pga av avsaknad av hörselskydd vid skjutning)och där snackar vi om en sak som brukar strula på riktigt. :)

- Att ens morfar/farfar/kungen inte använde hörselskydd och inte tog skada är ett värdelöst argument. Lite samma som att påstå att gamla tiders målare inte mådde illa av diverse lösningsmedel och blyfärger, bara för att ens närmaste råkade klara sig bra. Jag har jobbat inom äldrevården och det fanns gott om gamla industriarbetare exempelvis, som inte hörde ett skit på äldre dar. De hade inte en så rolig tillvaro då man knappt kunde göra sig förstådd. En värnpliktig i militären fick nedsatt hörsel efter att ha glömt propparna en enda gång i ett värn. Nästan ingen hörsel på ena örat och pipljud dygnet runt.

Dessutom, ni äldre jägare är fan ett kasst föredöme när ni inte kör med hörselskydd, ni klagar konstant på att yngre jägare inte förstår jakt, men har inget problem att snacka skit om tekniska hjälpmedel som förhindrar skador... Tänk på att hur ni beter er i skogen/på skjutbanan, det är ert beteende som nyblivna jägare tar efter.

Nog gnällt och jag pekar inte ut en specifik person i tråden.
Jag håller med! ...om att kikarsikte och magasin är lösningar utan problem.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
kalsonghammare

Inlägg av kalsonghammare »

Arve skrev: 15 nov 2021, 20:13 Jag håller med! ...om att kikarsikte och magasin är lösningar utan problem.
Ha ha ha!

Snyggt!
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?
Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Älg nummer 2/3 sköts idag av en ur äldre gardet. Kabooom sa det. Ingen dämpare. Jag har inte sett han ha några hörselskydd. Skytten berättar i radion att han skjutit en kalv. Skytten får alldeles efter en fråga i radion....Va!? :D
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Editerat svammel :mrgreen:
Senast redigerad av 1 exabit, redigerad totalt 29 gånger.
/ Rikard
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ljuddämpare är ett 'tillbehör' (Dambergs pollett) dvs nåt man vänjer sig vid. Har man glömt dämparen hemma känner man sig avklädd o tom undviker skott.
Sen det där med precision/inskjutning. Man får sällan samma träffbild utan dämp som med. När man väl sitter ute i tornet el nåt då vill man vill kunna lita på bössan dvs att man träffar där man siktar. Så man måste välja. Alltid el aldrig dämpare.

Många dämpare ger fula bössor men en del snygga, som t.ex. snipervapen.
Kör med dämpare till alla kulbössor. Mest för omgivningen dvs för att inte väcka onödigt 'ont blod' i trakten men också för precisionen o/el rekylupptagningen.

Hörselkåpor är ändå alltid på för också ett 'tillbehör' man har av gammal vana. Dessutom, är det hund i skogen o/el folk i skogen vill man ju höra det som ska höras.
Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

exabit skrev: 27 nov 2021, 23:55 Editerat svammel :mrgreen:
Redigerat 29 gånger....Skål :mrgreen: