Slå djuret i skallen med en sten eller jaga med hund och gps-padda, vad är sportsligt och etiskt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Slå djuret i skallet med en sten eller jaga med hund och gps-padda, vad är sportsligt och etiskt?

Inlägg av locorod »

lone_wolf skrev:
08 jan 2021, 22:18
Men kom igen: har ni någon etisk eller sportig gräns för jakten?

Är det t.ex. OK att skjuta haren som kommer en kall vinternatt föra att gnaga lite på vissnade blommor utanför köksfönstret? Kom igen någon gräns har vi väl alla.
Vet i gudarna om det är mer etiskt att låta en stövare jaga palten 2 timmar innan skott än attvta den med kula på åteln... Jo det vet jag att det INTE är....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

busholle
Has thanked: 31 times
Been thanked: 19 times

Re: Slå djuret i skallen med en sten eller jaga med hund och gps-padda, vad är sportsligt och etiskt?

Inlägg av busholle »

malx skrev:
busholle skrev:
09 jan 2021, 20:23
Fast vi ska inte urvattna skyddsjaktbegreppet. I den bästa av världar är skyddsjakt ämnat för enstaka problemindivider och inte något som används för att balansera en viltstam.
Urvattna? Skyddsjakt handlar om för att förhindra skada.

Om det sen betyder enstaka eller många individer avlivas beror på omständighet. Skyddsjakt har i alla tider använts för att balansera viltstammar. (t.ex råttor i stadsmiljö där man både tar bort problemindivider och "balanserar" stammen)
Fast nej, skyddsjakt på matvilt kan inte med gott samvete utgöra en huvuddel av avskjutningen. Mycket få skulle föreslå att en kraftig reducering av t.ex. älgstammen skulle ske med skyddsjakt. Först gör man vad man kan inom ordinarie jakt och därefter tillämpar man skyddsjakt på enstaka individer.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

malx
Has thanked: 10 times
Been thanked: 69 times

Re: Slå djuret i skallen med en sten eller jaga med hund och gps-padda, vad är sportsligt och etiskt?

Inlägg av malx »

busholle skrev:
10 jan 2021, 11:30
Fast nej, skyddsjakt på matvilt kan inte med gott samvete utgöra en huvuddel av avskjutningen. Mycket få skulle föreslå att en kraftig reducering av t.ex. älgstammen skulle ske med skyddsjakt. Först gör man vad man kan inom ordinarie jakt och därefter tillämpar man skyddsjakt på enstaka individer.
Men herregud, du skrev ju själv ursprungligen att det handlade om situationer där kollektivet redan misslyckats. D.v.s. ordinarie jakt HAR REDAN misslyckats. Då menar jag att det övergått till skyddsjakt, därav är det inte alls konstigt att man släpper på sportsligheten, varken bland jägarkåren eller omgivningen.

Elektroniska hjälpmedel såsom mörkersikten är givetvis inte alls speciellt sportsligt och används numera i viltstammsreglerande syfte för att begränsa skada, d.v.s. skyddsjakt vad man än väljer att kalla det. Skulle du räkna antalet grisar som skjuts med dessa hjälpmedel idag så kan det knappast räknas som enstaka individer.

PTWalker
Has thanked: 37 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av PTWalker »

Ärligt talat så har jag respekt för djuren, naturen och lagarna.

Men ifrågasätter mig själv allt oftare, men då främst på den sista punkten.

Jag försvarar inte lagbrott som sådant, men menar att lagstiftaren måste inse att ensidigt gynnande och ständigt skambeläggande av jägare till slut får konsekvenser.

Jag ska nedan exemplifiera hur jag tänker med mina tankar kring vargen. Men först förklara varför jag själv jagar. Jag sätter stort värde på att vistas i naturen och jakten är en bonus. Möjlighet att fälla vilt är viktigt men får inte ske till varje pris. Säkerheten är prio 1 för mig, jaktkamrater och hundar går före allt annat. Får jag sedan ett läge, så försöker jag förvalta det.

Tankarna i stort surrar kring frågan om på vilken nivå den etiska standarden egentligen ska sättas?

När vissa lagstiftare och dess myndigheter själva inte håller sig till fattade beslut uppstår ett dilemma.
Man behöver inte vara smart för att förstå att när myndighetspersoner "räknar fel" eller för att säga det rakt ut - inte drar sig för att manipulera fakta för att vinna gillande politiskt. Börjar tålamodet med nya regleringar och begränsningar för jakten nå en smärtgräns. Personligen begriper jag att "folk" och vissa jägare tappar respekten helt för regler och myndigheternas nya påfund.

Jag förstår att vissa menar att kostnaderna för vår politik är för höga och därför vill ta saken i egna händer. Lider man skada, är det fullt naturligt.

Samhället tjänar mycket på att jägare bistår med trafikeftersök, organisation av utbildningar och jakter samt förebygger skada inom skogs- och jordbruk. Därför är det rimligt att jägarna får något tillbaka och får möjlighet att jaga under rimliga villkor. Med den ökning som nu skett av vargstammen så är det inte möjligt överallt längre. Antalet klövvilt minskar på vissa håll och hundar kan inte släppas på vissa marker.

De som säger emot, protesterar och agerar. Pressas extremt hårt moraliskt i debatter, press och nu senast även i rättsprocesser och domstolar. Detta får konsekvenser som gör att jag förstår de som förespråkar SGT principen även om jag själv aldrig skulle tillämpa den.

Jag vill personligen att Sverige ska ha en liten vargstam, (jag vet att några av er slutar läsa nu) men för er andra ska jag säga att vi behöver halvera stammen omgående och därefter halvera den igen. Det ska ske kontrollerat, men snabbt. De som lider skada under tiden ska ersättas av staten och skyddsjakt ska därefter vara regel för att hålla stammen inom en snäv gräns. För mig är dagens mål om 270 individer tokhögt (tror vi i praktiken ligger på ca 400 nu) och personligen menar jag att 25% av denna nivå är rimlig så låt säga runt 80-90 individer.

Jag menar att min och andra jägares privata moral och etik är viktig, säkerheten är dock viktigast och därefter samhällsklimatet. Så som landet nu utvcklas, spelar tyvärr enskilda individers privata etik mindre roll när politiker och myndighetspersoner beter sig som de gör.

DalkarlsboTorpet
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

PTWalker skrev:
10 jan 2021, 12:58

Jag vill personligen att Sverige ska ha en liten vargstam, (jag vet att några av er slutar läsa nu) men för er andra ska jag säga att vi behöver halvera stammen omgående och därefter halvera den igen. Det ska ske kontrollerat, men snabbt. De som lider skada under tiden ska ersättas av staten och skyddsjakt ska därefter vara regel för att hålla stammen inom en snäv gräns. För mig är dagens mål om 270 individer tokhögt (tror vi i praktiken ligger på ca 400 nu) och personligen menar jag att 25% av denna nivå är rimlig så låt säga runt 80-90 individer.

Jag menar att min och andra jägares privata moral och etik är viktig, säkerheten är dock viktigast och därefter samhällsklimatet. Så som landet nu utvcklas, spelar tyvärr enskilda individers privata etik mindre roll när politiker och myndighetspersoner beter sig som de gör.
Detta håller jag absolut med om också. Klart vargen ska finnas i ett nordiskt land (dock i mindre skala) jag har själv småhundar som blir en enkel munsbit för en varg. I oktober blev även en hund dödad av varg i ett av lagen jag jagar I.

Nu har jag i princip släppt minst en hund varje dag sen oktober men ännu har vi klarat oss. Det är också många fler som släppt sina hundar men också endast en som blivit tagen av varg. Vi har dock haft många bildödade/skadade hundar den här säsongen konstigt nog. Jag vet med mig att det är en risk jag tar när jag släpper hunden men det finns många risker för en liten jakthund. Vargen utgör nog en väldigt liten del av den. Jag är ute i skog och mark nästan dagligen och har endast sett varg fyra gånger i det här området även om det finns mycket och fler revir.

Nu menar jag inte att förringa de som blivit av med en hund till varg utan bara att det ofta blir lite väl kritiskt om en varg tar en hund medan om bilen eller tåget tar en så är det något man får räkna med. Sen om vi skulle minska vargstammen till en fjärdedel så hade nog mycket blivit bättre. Utrota den vill jag verkligen inte, det är faktiskt bland det mest magiska ögonblicken jag haft i livet. Att få se den mytomspunna vargen luffsa förbi.