Grävling i villaträdgård

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

rex.hunter
Has thanked: 19 times
Been thanked: 5 times

Grävling i villaträdgård

Inlägg av rex.hunter »

Morsan har fått problem med en grävling som envist bökar upp hennes gräsmatta, natt efter natt. Troligen på jakt efter larver eller mask. Kommunjägaren är kontaktad och tjatad på i snart en månad, men inget händer. Grytet ligger utanför tomten, sannolikt på kommunens mark. Han säger att han inte har rätt att fånga grävlingen inne på morsans tomt. Jag säger att han är välkommen in på tomten. Han vägrar. Jag säger att då kan han väl sätta fälla utanför tomten, alternativt leta upp grytet och sätta fälla där. Men då verkar det i stället bli för besvärligt.
Han ger då rådet att hälla/spraya diesel (!) utefter tomtgränsen för att hålla grävlingen borta. Nå det känns väl inte så lockande... Jag har sprayat damparfym på häcken och ställt en radio med P1 på altanen. Det hjälpte några dagar... Vad göra? Kan man få tillstånd till skyddsjakt på egen tomt i villaområde? Tänker att ta den i fälla o sedan avliva någon annanstans, t ex på egen jaktmark.
6,5x55 - en svensk-norsk succé, i bruk sedan 1894!
Värdesätt alla dina dagar i skogen.
Så plötsligt... ...kommer det rätta tillfället

Glooie
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Grävling i villaträdgård

Inlägg av Glooie »

Du kan sätta dit en fälla själv, men är det i detaljplanerat område får du inte avliva den (med krutvapen) utan tillstånd från polisen. Det du kan göra är att flytta fällan med grävlingen i (om den inte är för tung) till en plats där du får skjuta, och avliva den där.
Detta under förutsättning att din mor äger tomten, och därmed har jakträtt på den, vilket jag utgår från.

Användarvisningsbild
Hemulen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Hemulen »

Trasor med parfym och att själv pinka revir är också avskräckande metoder som beskrivs :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

ddaannnnee

Inlägg av ddaannnnee »

Hemulen skrev:Trasor med parfym och att själv pinka revir är också avskräckande metoder som beskrivs :-)

Hade en grävling under huset för några år sen, provade musik, parfym, dieseldränkta trasor m.m., inget funkade. En morgon gick jag ut och morgonpinkade på de 2 ställen där grävlingen gick in under huset. Såg den aldrig efter det :)

Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk

Användarvisningsbild
Hemulen

Inlägg av Hemulen »

ddaannnnee skrev:
Hemulen skrev:Trasor med parfym och att själv pinka revir är också avskräckande metoder som beskrivs :-)

Hade en grävling under huset för några år sen, provade musik, parfym, dieseldränkta trasor m.m., inget funkade. En morgon gick jag ut och morgonpinkade på de 2 ställen där grävlingen gick in under huset. Såg den aldrig efter det :)

Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Att det kan bli lite mindre lockande att sitta ute på altanen får man ta :-)

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 92 times
Been thanked: 179 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Grannen hade grävling på besök. Jag löste det genom att låna en fälla och ställa på plats. Efter att fyra katter gått i fällan och fått friheten åter, satt grävlingen där till sist. Han fick åka bil ut till skogen på andra sidan fälten, där han blev släppt ur fällan med ett tyst tack för lånet till jaktlaget som inte håller efter grävlingarna.

Grävlingen kom inte tillbaka. Inte katterna heller, förresten.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

rex.hunter
Has thanked: 19 times

Inlägg av rex.hunter »

Lysande Fritz! Man blir så inställd på att hämnas genom att dräpa, att andra alternativ lätt glöms bort...
6,5x55 - en svensk-norsk succé, i bruk sedan 1894!
Värdesätt alla dina dagar i skogen.
Så plötsligt... ...kommer det rätta tillfället

Användarvisningsbild
micke w
Has thanked: 100 times
Been thanked: 28 times

Inlägg av micke w »

rex.hunter skrev:
12 sep 2020, 18:29
Lysande Fritz! Man blir så inställd på att hämnas genom att dräpa, att andra alternativ lätt glöms bort... Men hur är det, får man flytta en levande grävling?
Måste man fråga eller tala om allt man gör då ?
Ja hade satt dit en fälla å sen sköte grävlingen ja, tyst å lugnt bara.

Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Att flytta en fångad grävling är att döma den till döden indirekt om man släpper den där annan grävling har sitt revir. Så det humana att göra kan ofta vara att skjuta den.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994

Användarvisningsbild
Hemulen

Inlägg av Hemulen »

J f n Fjollträsk skrev:Att flytta en fångad grävling är att döma den till döden indirekt om man släpper den där annan grävling har sitt revir. Så det humana att göra kan ofta vara att skjuta den.
Dessutom är det förbjudet att flytta den annat än en kortare sträcka för att avfånga den på lämplig plats.

Användarvisningsbild
Hemulen

Inlägg av Hemulen »

micke w skrev:
rex.hunter skrev:
12 sep 2020, 18:29
Lysande Fritz! Man blir så inställd på att hämnas genom att dräpa, att andra alternativ lätt glöms bort... Men hur är det, får man flytta en levande grävling?
Måste man fråga eller tala om allt man gör då ?
Ja hade satt dit en fälla å sen sköte grävlingen ja, tyst å lugnt bara.
Oavsett avlivningen sker tyst och lugnt eller högljutt och hysteriskt kan det nog väcka uppståndelse om man utan tillstånd börjar avlossa skott mitt i villaidyllen.