Placering av grävlingsfälla

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

goranstromberg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Placering av grävlingsfälla

Inlägg av goranstromberg »

Jag har köpt mig en lotin grävlingsfälla, men vad ska man tänka på och var ska man placera en fälla? Har haft den ute ett tag och allt jag har fått i fällan är en katt :oops: jag har sett grävlingar i närheten och så, men jag har inte fått nån än!

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Re: Placering av grävlingsfälla

Inlägg av Canta »

Om du inte har problem med grävling i husgrund el så då är nog det första att hitta gryten Grimbart bor i. Från gryt leder vältrampade stigar o invid (ej på) en sån stig är en lämplig plats. På med granris o sånt o åltla med nåt rökt typ kyckling el rådjursbog dvs rester av som inte behöver tillföras verje dag.
Grävling är rätt tidsbundna o kommer ut vid skymning. Alltid först på plats på grisåtlarna är grävling :evil:

djkj
Been thanked: 6 times

Inlägg av djkj »

Om det gäller landsbyggd utanför tätbebgyggt område och där man har jakträtten runt om så
är det bäst att försöka få grävligen i trädgårdar nu på sensommaren, och tidiga hösten.
Ställ fällan nära fruktträd hellst plommonträd, annars äppelträd. Grimbart älskar mogna plommon.
Fällan ska inte stå "fritt" utan gärna efter en ladvägg, staket syrenhäck eller liknade.
Åtla fällan med ägg honung (sirap funkar med och är betydligt billigare än honung)
Kattmat på burk är också bra, dock blir det ofta bifångst i form av bonkatter,
detta slipper man om man kör på plommon, sirap och ägg.
Generellt så är grävlingen väldigt lättfångad, finns det grävlig så får man den.
Och får man ingen grävlig så finns det ingen där.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 186 times

Inlägg av potatiskastare »

Många djur går ogärna på t.ex nätgolv. En absolut nyckel för att fånga dessa är att täcka golvet med annat. Gräsklipp, pinnar och liknande.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Vilse
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Vilse »

potatiskastare skrev:
02 sep 2020, 08:10
Många djur går ogärna på t.ex nätgolv. En absolut nyckel för att fånga dessa är att täcka golvet med annat. Gräsklipp, pinnar och liknande.
Plus en på den!
Jag har faktiskt aldrig haft nån större lycka med lotin, så jag byggde om min.
Klippte upp den i botten och vek ut sidorna och monterade en grov skiva (lika bred som frontplåten) som botten istället, tycker de verkar ha lättare att gå in nu.
Och gällande placering så är det ju lite svårt att tipsa när man inte riktigt vet hur omgivningen ser ut.
Men som skrivet ovan, beta med sötsaker så borde du slippa katterna.
Vill ni mig nått så nås jag enklast genom swish.