Örnar och trutar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 36 times

Örnar och trutar

Inlägg av Ålandsjanne »

Nyligen var det ett långt foto reportage av Niklas Nordlund med bilder hur Örnar och Trutar tar Ejderungar i princip är det knappast några som klarar sig och vi talar inte om "några" örnar nä det är flockar.
Läste just nu om en person som varit ut till Björkörs naturreservat (på södra Åland)och sett att nu börjar Svärtorna komma ut med sina ungar och där väntade 34 Örnar så det blir knappast något kvar av dom heller.
När man sedan läser om hur det skjutits 136 björnar i renbetes områdena så kan man ju undra,varför skall vi bara få se på när dessa marodörer tar död på sjöfåglarna?
Örnen må vara hur vacker och ståtlig som helst men det är bara så att dom måste minska, men jag förstår inte hur man tänker inom miljörörelserna när man hela tiden vill skydda dom värsta marodörerna i naturen.
Vet inte hur det skall gå till men en sak är säker att vi måste få sköta detta själva och första steget är att sätta ned foten och förklara för EU att vi i dom nordiska länderna kommer i framtiden att sköta jakt och viltvård själva, och det borde ske NU, att gå ur EU tar för lång tid då är det för sent.
En bra sak vore att skjuta 50 örnar och stoppa upp dom och sälja dom till högstbjudande och pengarna skulle gå till viltvård.

MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Re: Örnar och trutar

Inlägg av börje »

Dom har helt klart blivit för många. På 80-talet när jag köpte båt så var det en sensation att se en havsörn, numera ser jag dom här hemma med jämna mellanrum, dom kommer upp långs älvdalen från h3avet. Även sångsvanen borde decimeras för att trygga sjöfåglarnas häckning. Jag har stuga ute i yttre havsbandet, svärtorna tillhör förgången tid, tyvärr.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 63 times

Inlägg av Canta »

Gott om havisar i norra Uppland numera. Verkar öka för varje år fastän dom rensar blyskjutna vildsvin mest hela tiden. Men kanske syns blyeffekt först på lång sikt men då väl bly förbjudet.
Iaf. så kan det väl tänkas att den ökade sälstammen medfört extra mat för örnen liksom skarvkolonierna förstås.
Det där med vildsvinsrester gör att örnar numera tar milslånga utflykter inåt landet f.a. på vintern. Nu kan när som helst stor örn dyka upp öven vid hunddrev 3 mil in i landet. Verkar som dom är i symbios med korpen dvs hänger på de svarta när det vankas läge.

sneträff
Been thanked: 21 times

Inlägg av sneträff »

Dom har påstått att det var havsörn som häckade här på trakten för några år sen.
tyvärr var dom dåliga på hållfasthet. grenarna brast och bo med ungar landade på marken.
jag var dock inte tillräckligt intreserad att kolla själv.

sneträff

nygamla AKI
Has thanked: 75 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av nygamla AKI »

Vi som spolar dassen med dricksvatten, dricker det vi borde köra bilarna på och sköljer så ut i havet det vi borde gödsla åkrarna med? Har vi faktiskt förstått någonting? Var finns bevisen för vår rättfärdighet? När ska tankegångarna från 1800-talet äntligen få dö ut? Kommer nästa generation att vara klokare? Eller är mänskan dömd att upprepa sina omhuldade misstag tills hon slutligen utrotar sej själv?

Problemen i skärgården är så oerhört mycket mer genomgripande och omfattande än vad någon nerskjutning av någon stam, örn, skarv, säl, kan "fixa". Men vi lever i de enkla lösningarnas tidevarv. Som alltid. :roll:

Kolla tex dagsfärska https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kr ... -ekosystem

Då örnarna nästan var utrotade av DDT och PCB på 70-talet kunde sjöfågelstammarna balansera om på nivåer och artsammansättningar som inte var naturliga och ingen toppredator trimmade bort de svaga individerna. Det är den bilden av skärgården vi växte upp i. Då havsörnsstammen åter växte sej stark hade ejderstammen av okänd anledning redan börjat sin dykning minst tio år innan örnstammen blivit så stark att den kunde ha någon betydelse. Och de nya örnarna kommer ut i en skärgård med fågelstammar som varit i obalans och som nu dessutom påverkas av övergödningens effekter, där skarven bara är en följd, inte en orsak.

Jag kan räkna upp förändringar i stammarna av tjugotalet arter skärgårdsfågel, delvis kraftiga förändringar, som jag sett sedan jag började föra bok på 70-talet. Ser man till vilka arter som förlorar och vilka som vinner verkar det finnas ett samband till sjöbottnens tillstånd och då alltså till övergödningen. Arter som lever på bottendjur trycks undan, medan växtätare och fiskätare vinner. Bottenfiskätande tobisgrisslan, som lever på tånglake i våra trakter minskar kraftigt, medan tordmulen som lever på fritt simmande fisk ökar. Men fågelkolonierna har samtidigt trängts ut i yttersta havsbandet. Mellanskärgårdens kolonier störs av mink, mårdhund, och utnyttjas av trana och örn. Trots tiotals örnar i yttersta havsbandet (jag var dit idag igen) lyckades sjöfågelhäckningen genomgående bra iår, för första gången på många år. Det råkade sej så med vädret. Till och med ådorna hade stora ungar i klunga!! Och dem har vi inte många av här precis på nordgränsen för deras utbredning (sammanfaller exakt med blåmusslans tolerans för vår ca 4‰ salthalt, men inte lägre.)

Nej hörni gåbbar...! "Problemet" med örnar och trutar... sitter nog mest vid datorn men lever i 1800-talet... spolar dassen med dricksvatten... :roll: