När börjar grävlingungar komma ut ur grytet?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

macggu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

När börjar grävlingungar komma ut ur grytet?

Inlägg av macggu »

Jag har fått grävlingar under huset och har ingen möjlighet att komma in där för att se om det finns ungar eller ej. Så jag undrar vilken månad (och vid vilken ålder) man kan räkna med att eventuella ungar pålitligt kommer ut ur grytet på kvällarna. Om det kommer ungar får jag väl vänta med att ta bort honan. Om det inte kommer ungar då är det väl en galt och OK att göra sig av med.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 269 times

Re: När börjar grävlingungar komma ut ur grytet?

Inlägg av börje »

Skicka pm till Dyngsmäll, han borde veta. Annars ka du ju skicka in en ettrig grythumd så blir det ings ungar kvar heller.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Här är jag! :D
Grävlingungar föds oftast under februari-mars och de utvecklas rätt långsamt. De öppnar ögonen efter en månad ungefär så än borde de hålla sig i grytet om de inte är tidigt födda. Normalt kommer de ut i maj, nångång.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

macggu

Inlägg av macggu »

Så om det kommer ensam vuxen grävling ur hålet under stenfoten men inga ungar i juni borde det vara ganska säkert att den vuxna inte är en sugga som har ungar........
Om jag bygger om golvet måste där bli en lucka så man kan titta in....
På stora huset har jag krypgrund som jag ryms i och rejäla ingångar - väldigt behändigt när man fått grävlingarna där.
Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Ingen orsak! Lycka till!
Om det är en byggnad du inte vistas i så sätt igång en batteriradio på skaplig volym på hösten så undviker grävlingar kåken och du slipper problemet.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

macggu

Inlägg av macggu »

Dyngsmäll skrev:Ingen orsak! Lycka till!
Om det är en byggnad du inte vistas i så sätt igång en batteriradio på skaplig volym på hösten så undviker grävlingar kåken och du slipper problemet.
Det är ett bostadshus som jag använder som kontorsbyggnad. Kanske jag skulle starta transistorn nu, för om det är en hane lär den väl flytta då. Det finns mängder med gryt i naturen, men den har väl tyckt det skulle vara skönt med centralvärme under vintern.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 66 times

Inlägg av Canta »

Senaste åren har grävling verkligen ökat i antal el så är det så att de alltid funnits i ansenliga mängder men att grisåltar lockat fram dom för photo-time.
Ska göras en kampanj här i trakten på just grisåtlar 1-15 aug. Inte många jagar grävling längre iom krångel med grytjakt o fällor.
Folk vet nog inte att man får jaga årsgrävlingar nu dvs från 1 juni för viltvårdens skull men å andra sidan är grävlingens ungar inte värst stora nu heller dvs går inte långt från stengryten. Kanske 1 juli är ok för grävlingungar lite varsomhelst.

Rätt lätt att få dom komma till en viss plats men kanske man inte får åtla för just dom. Men att dom kommer till grisåtel är väl inget olagligt dvs att skjuta en del där. Syftet är ju gris med anläggningen.

Är väl lite tudelat om grävlingens skada på viltet i allmänhet. Grävlingen är ju allätare dvs mask, fågelägg, harpaltar .. allt åker i käftarna. Uppfödare av fältfågel o tamhöns vet iaf att Grimbart återkommer varje natt när han fått nys på nåt lätt tugg.