Avlivning av Rådjurskid

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Re: Avlivning av Rådjurskid

Inlägg av börje »

En helt vanmli morakniv funkar bra :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Arctic
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Inlägg av Arctic »

Att både använda hammare och kniv är lite av att använda både hängsle och livrem. Var för sig räcker de gott om de utförs rätt. Är du osäker ta båda…

Att skära av halsen eller nacksticka rådjur kräver att du vet vad du gör och vana. Jag nacksticker rådjur, men det kräver en del vana, och inget jag skulle rekommendera om du inte ska börja avliva djur ofta. Att leta efter halspulsådern är inte heller lätt.

Hammare är effektivt men kan nog bli grisigt. Att använda kniv mellan revbenen (välj ett mellanrum mellan två revben någonstans mitt på bröstkorgen bakom bogen och stick in kniven relativt högt upp. Skär ner till bröstbenet) fungerar också bra. Vad du väljer är i slutändan upp till vad du är mest bekväm med. Jag lutar mot att rekommendera hammaren eftersom den borde vara lättare att hantera. Uppgradera eventuellt hammaren till en liten yxa.

Bra att du tar ditt ansvar och avlivar. Bäst är om du slipper, men det är inte alltid möjligt.

Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk
Been thanked: 5 times

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Så här skriver Jägareförbundet, är ungefär en sammanfattning av vad som skrivits här ovan:

https://jagareforbundet.se/globalassets ... 110922.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av pininhakan »

Bäst att göra allt proaktivt so. går med dofter och skrämmor...

Men måste man så måste man och jag skulle tippsa en lång påk. Dvs trubbigt våld mot skalle. Mest för det känns enklast.

Knivmörda en skadad råkilling är inget för ovana.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

pininhakan skrev:
Knivmörda en skadad råkilling är inget för ovana.
Avliva för fasen, det heter AVLIVA!!!!
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Missy_lexas

Inlägg av Missy_lexas »

Är det någon som jag kan chatta med på typ facebook eller nått som kan förklara hur jag ska göra? Blir lite rörigt att läsa i svaren.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Missy_lexas skrev:Är det någon som jag kan chatta med på typ facebook eller nått som kan förklara hur jag ska göra? Blir lite rörigt att läsa i svaren.
det är inte svårt. Endera tar du hammaren o drämmer till den i skallen att par gånger mellan öronen eller så sticker du in kniven mellan revbenen strax bakom bogen, ungefär mitt på kroppen mellan rygglinje o buklinje, sen skär du ner mot buken. Då kapar du det mesta som håller upp livsfunktionerna, men skär riktigt långt ner för där ligger pumpen.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Missy_lexas

Inlägg av Missy_lexas »

börje skrev: det är inte svårt. Endera tar du hammaren o drämmer till den i skallen att par gånger mellan öronen eller så sticker du in kniven mellan revbenen strax bakom bogen, ungefär mitt på kroppen mellan rygglinje o buklinje, sen skär du ner mot buken. Då kapar du det mesta som håller upp livsfunktionerna, men skär riktigt långt ner för där ligger pumpen.
Men tänk om jag gör fel och den blir mer skadad. Finns det någon jag kan ringa om den bara har fått småskador och kanske går att rädda?

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Du ska nog ha en väldans otur om du ska göra fel, ett kid är inte seglivat. Använder du kniven så sätter du foten på halsen eller huvudet o håller ner det, då blir det enklare att hitta rätt mellan revbenen.Är det bara lite skadat så lär det dra iväg innan du hinner göra nåt, att börja försöka rädda ett skadat kid är inget jag rekommenderar, rådjuren är ju inte utrotningshotade direk. Jag vill spy när jag ser naturmuppar försöka rädda kråkor med ett brutet ben o liknande.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Missy_lexas

Inlägg av Missy_lexas »

börje skrev:Du ska nog ha en väldans otur om du ska göra fel, ett kid är inte seglivat. Använder du kniven så sätter du foten på halsen eller huvudet o håller ner det, då blir det enklare att hitta rätt mellan revbenen.Är det bara lite skadat så lär det dra iväg innan du hinner göra nåt, att börja försöka rädda ett skadat kid är inget jag rekommenderar, rådjuren är ju inte utrotningshotade direk. Jag vill spy när jag ser naturmuppar försöka rädda kråkor med ett brutet ben o liknande.
Jag har köpt en morakniv med ungefär 10-12 cm lång blad, räcker det?

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det räcker jättebra. Jag avlivade själv en fullvuxen kronhjortshind i spanien genom att sticka in kniven mellan revbenen, och den hade ungefär samma längd på bladet. Kunde inte skjuta eftersom det var tre hundar runt den. Passgrannen had skjutit av ett bakben på den, så trots att avståndet var långt så blev jag tvungen att skjuta och skottet tog högt så den förlamades i bakdelen, sen var hundarna där 5s senare.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
doorman

Inlägg av doorman »

En rejäl smäll med hammaren i skallen, sen kniven i lungorna. Human avlivning då den är som bäst...
Brno Kombi 12/7X57R
Blaser R93 30-06, .45 Blaser och .375 H&H, 458 Lott, 416 Taylor
Sako Quad .22 LR och .17 HMR
Marlin 1895 SBL 45-70
Ruger 1022
Browning Maxus 12

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av pininhakan »

Sorry ordvalet... avliva är rätt ord! Inget annat.

Min tappning var vad som sägs i den ovana folkmunnen bland sommarstugor. Givetvis provokativt.

Jag drog en bockskalle bak och skar framåt via ett instick i halsen utanför barnens skola en sen kväll vid en viltolycka.

Lyckades inte göra det osett av nyfickna jävlar och gissa om det snackades efteråt.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
pimp45acp
Been thanked: 6 times

Inlägg av pimp45acp »

börje skrev:både kniv o hammare funkar. Kniven kan du endera trycka in i nacken vid atlaskotan eller sticka in den mellan revbenen i lungpartiet, så gör spanjorerna på sina Monteriajakter. Ett rappt hammareslag i skallen funkar också.
När ni påbörjar slåttern så börjar ni väl från mitten och jhobber er utåt? Då finns chansen för kidet att "ta sig ut", annars blir det en dödsfälla.
Vad jag har fått lära mig av den lokala trafikeftersöksjägaren som över håller i förbundets eftersökskurser här så är numer inte lagligt med att sticka i atlaskotan. Bättre att skära av halspulsådern.. inte mina ord men kan hålla med om att nackstick kan bli tokigt och fel även med erfaren hand och nyvässad kniv

edit:

Jägareförbundets syn på det hela:

"Nackstick är därför inte en lämplig avlivningsmetod och får inte tillämpas."
(har dock svårt att se att man skulle kunna lagförd om man utför nackstick korrekt men har själv provat på flertalet döda rådjur och insett att det inte är något för mig i vart fall, bättre att använda trubbigt våld mot huvudet och sedan avbloda djuret)

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 32 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av HuggyBear »

Missy_lexas skrev:Är det någon som jag kan chatta med på typ facebook eller nått som kan förklara hur jag ska göra? Blir lite rörigt att läsa i svaren.
Jag sammanfattar det enklaste som skrivits flera ggr!
Slå med hammaren 2-3ggr i pannan eller tryck in kniven mellan revbenen bakom bogen på killingen så är det klart! Gör båda om du tycker det känns bättre! Det är allt du behöver komma ihåg!
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Aemon
Been thanked: 3 times

Inlägg av Aemon »

Jag tror det var någon som blev åtminstone polisanmäld när han avlivade en ren med nackstick som blivit påkörd för några år sedan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Avlivning av vilt sker med den mest skonsamma metod som står till buds, det får inte orsaka onödigt lidande eller inte vara sådant våld som inte kan leda till döden,
att sticka i nacken kan vara svårt, det kan även om man lyckas kapa centrala nervsystemet ändå medföra att djuret lever en tid, dvs orsaka lidande.

Så ja det är riktigt att det inte är en rekommenderat metod, inte heller är den tillåten vid avlivning av boskap, men om man utför den och manövern lyckas är det inte förbjudet/illegalt.

Men bäst och enklast på ett råkid är att sticka i brösthålan, döden inträffar inom 15-30 sekunder efter att hjärtat klyvts, enkelt att säga men inte kul att behöva göra.

Användarvisningsbild
älg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av älg »

Lite OT, men när jag var ute med hunden idag så passerade vi ett fält där de höll på att slå vallen. Plötsligt hörde jag traktorn tuta upprepade gånger, och upp ur gräset for ett kid och sprang iväg. Jag har annars fått intrycket av att man vanligtvis inte hinner se kiden innan det är försent, men här var han uppenbarligen vaken. Kidet sprang in i en havreåker och försvann, och där ligger det väl tryggt ett tag. :D Jag har kunnat följa geten och kidet på mina hundpromenader de senaste veckorna, så det var extra kul att det klarade sig.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!

Användarvisningsbild
redtop
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av redtop »

Aemon skrev:Jag tror det var någon som blev åtminstone polisanmäld när han avlivade en ren med nackstick som blivit påkörd för några år sedan.

EDIT:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... g-med-kniv" onclick="window.open(this.href);return false;

Man får väl anta att han var ägare till renen, eller hade ägarens samtycke? Jaktförordningen 40c gäller ju inte för tamboskap.

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

redtop skrev:
Aemon skrev:Jag tror det var någon som blev åtminstone polisanmäld när han avlivade en ren med nackstick som blivit påkörd för några år sedan.

Jaktförordningen §40c omfattar väl inte ren? Det är ju tamboskap. Kan det vara anledningen?
Det är helt riktigt, om det är en tamren och det är ju rätt enkelt att se, märkning i örat. Å andra sidan kan jag känna att det är helt rimligt att man borde få använda vilken metod som man kan hantera för ett snabbt avslut, men det är min åsikt

https://www.folkbladet.nu/2011-02-16/st ... jurplageri" onclick="window.open(this.href);return false;

http://blogg.vk.se/hakan-rombe-pensiona ... kadad-ren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som kan noteras är att det är lite bakvänt att utföra nackstick på trafikskadad tamren inför en av Länsstyrelsen inspektörer, men utöver det så är det fritt att göra så med vilt, om man behärskar tekniken så det leder till en snabb död.