Igenvuxen damm

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
locorod
Has thanked: 16 times
Been thanked: 45 times

Igenvuxen damm

Inlägg av locorod »

Jag har en damm på ett tunnland ca. Där odlades förr fisk. Men nu är den rätt hårt igenvuxen. Det strömmar vatten in och ut. Utloppet går till ett kärr. Den är omöjlig att mudda om man inte har riktigt stora maskiner. Därmed dyrt.

Har någon ett bra tips på hur man skulle kunna bli av med en del av växtligheten?
Senast redigerad av 1 locorod, redigerad totalt 16 gånger.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Användarvisningsbild
tanden
Been thanked: 1 time

Re: Igenvuxen damm

Inlägg av tanden »

Karp?
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av r1no1 »

Vadarstövlar VASS lie och ett helvetes slit?
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Karp lät roligare. Någon med kunskap?

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Tänk på att det kan vara extremt svårt att få upp karpen om du skulle vilja det i framtiden. Vet en lantbrukare som släppte karp för att hålla uppe en damm, sen ville han ha upp dom för det fanns inget mat kvar till kräftorna. Har varit otaliga mängder med världsmästare där och försökt få upp dom, utan lycka.

Det var jag.
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

malaka

Inlägg av malaka »

Klippa/slå under vattenytan under flera år verkar vara det som fungerar bäst. Köp hem några flak öl, tänd STORA grillen och bjud in till slåttergille! Tycker generellt att man skall akta sig lite för att introducera främmande arter i vattendrag som har kontakt med annat vatten. Går det att ha betande djur i strandkanten? Lär knappast äta vassen men kan säkert trampa ner en del.

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Du får hojta till om jag ska höra efter var han fick tag på karparna. Är inte så långt från dig.

Det var jag.
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
NickeF
Been thanked: 2 times

Inlägg av NickeF »

Borde väl gå att hyra ett sånt där litet vassklippningsaggregat som man sätter på relingen på båten, typ som en slåtterbalk.
En dag om året med en sån borde hjälpa en hel del.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/

Användarvisningsbild
matteLed

Inlägg av matteLed »

Youtuba efter "truxor".

Ett par bekanta köpte en sådan, men jag vet att den var till salu för nåt år sedan, så den kanske är borta. Annars kan du leja honom för det facila priset 1500:-/ timmen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Some people just need a high-five, in the face, with a chair..

alternativ grimbart

Inlägg av alternativ grimbart »

Använd kroppen..bra träning. Knyt fast en stålkratta i änden på ett rep..(bara metalldelen) och kasta ut och dra in.. det funkar fint till nate och sånt. Vadarstövlar och lie är effektivt mot vass och näckrosor. Jag har själv använt metoden när jag anlagt fiskeplatser till sutaremetet. Karp kan du fånga i ryssja om proffsmetarna går bet...

Regnskog
Been thanked: 4 times

Inlägg av Regnskog »

alternativ grimbart skrev:Använd kroppen..bra träning. Knyt fast en stålkratta i änden på ett rep..(bara metalldelen) och kasta ut och dra in.. det funkar fint till nate och sånt. Vadarstövlar och lie är effektivt mot vass och näckrosor. Jag har själv använt metoden när jag anlagt fiskeplatser till sutaremetet. Karp kan du fånga i ryssja om proffsmetarna går bet...
Det var min tanke också, jag har så svårt att se hur man skulle misslyckas om man bara vill komma åt dem.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor

Användarvisningsbild
tanden

Inlägg av tanden »

Inte fel att gräva ner galler vid ut och inlopp. Så sprider sig inte karpen!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!

Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Galler finns redan. Där har odlats fisk förr.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inlägg av PatrikMalmo »

Gräskarp är nog den firren du vill ha. Och såvitt jag vet förökar de sig inte i svenska vatten, det är dels för kallt och dels ska de behöva vandra för att föröka sig. Var dock ett tag sedan jag kollade det där.

Jag hade kört en kombo med rätt bra manuella insatser ett par-tre år, så hjälper du fisken från start. Du måste ha ut biomassa om dammen ska nå forna dagars glans. Håll koll på hur många gräskarpar du släpper i så är det lätträknat när de ska upp - och jag tippar du kan sälja dem för dyrare pris än du köpte dem för.
Einfach. Zufrieden sein.

Alpenländische

Inlägg av Alpenländische »

Dynamit är bra.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inlägg av PatrikMalmo »

Alpenländische skrev:Dynamit är bra.
Tja, om locorod får är det ju rätt klockers. Bara peta ner på rätt nivå och öppna upp dammen. Men han får släpa lik förbaskat om inte grannmarkerna är vänliga. Det där en spränger upp landar ju någonstans... :wink:
Einfach. Zufrieden sein.

robbanonline

Inlägg av robbanonline »

Vad är det för omkringliggande mark? Hur är vattenkvaliteten?

Försök minska närsaltbelastningen från avrinning så mycket det går i kombination med manuell röjning av vass & vattenväxter så bör det bli bättre. Är det mycket näring som kommer rinnande från odlingar eller stallbackar så behöver du leda av det, anlägga nån våtmark eller liknande för att det inte ska bli en evighetskamp att röja vassen.

En nackdel med karp kan vara att du flyttar näring från rotade vattenväxter till fiskbajs+algblomning och får sämre vattenkvalitet, men har du bra flöde genom dammen så rinner det nedströms och problemet är löst. Så vattenomsättningen tror jag är viktig att ta hänsyn till när du planerar vad du ska göra.
Browning BL-22, CG 1900 .308, Heym SR20G 375 H&H - vänsterskytt! Beretta 686 Special, Sauer & Sohn SvS kal 16

Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Dammen är byggd som avvattning i mestadels granskog. Ofta mycket strömmande vatten genom dammen ut i ett kärr och sedan i en sjö några 100 m därifrån. Vattnet är rätt surt och troligen näringsfattigt. Där växer ingen röras eller liknande utan mest något som liknar långt under ytan växande gräs. Mitt på sommaren slutar till och frånflöde oftast.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Rätt vanligt problem med eftersatta dammar. Finns två säkra vägar att köra. Antingen höjer man vattennivån så att det blir för djupt för flertalet vattenväxter (inkl. vass) eller så sänker man nivån vart 5:e år och tar på sig vadarstövlar och kör med lie. Är det gyttja på botten då är vadarutrustning och snöskor ( :idea: ) en bra kombo.

Nu ska en idealdamm inte vara helblank dvs. helt fri från växter men å andra sidan är en vassdamm också kass. Gräskarp inget att hålla på med såvida man inte vill åtla fiskgjuse :D
Grävjobb av den här typen görs f.ö. bra på vintern och är då ordentligt billigare än under ordinarie 'grävsäsong'.

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 13 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av Tomps »

Om det är en gammal damm för fiskodling brukar de, om de byggdes vettigt, kunna regleras och tappas på vatten via ett dämme, bottenlucka/rör eller liknande. Att hålla på med vassklippning och krattor etc. är bara att skumma på ytan..... problemet ligger i att dammen sakteliga vuxit igen, växtdelar har brutits ned och byggt upp ett sediment samt att rotfiltar av olika växter brett ut sig mer och mer. Sedimenten innehåller mycket fosfor och kväve - ju mer man rotar i detta (eller låter fisk göra det), desto mer näringsämnen blir tillgängliga för stora växter och plankton. Gräskarp är alltså ganska meningslöst, dessutom dyrt och kräver tillstånd.

För att det ska bli riktigt bra krävs att dammen, om möjligt, sänks av. Sedimenten får sjunka ihop och torka någon månad och sedan gräver man helt enkelt upp allt organiskt material ned till fastbotten. Att gräva /muddra i vatten ger i regel en massa grumling och mycket sämre resultat samt att man inte alltid når de djupa delarna. Brukar heller inte vara populärt för de som har vatten nedströms pga grumling/syrebrist och andra problem. Finns det tex fisk och kräftor nedströms är risken stor att du har ihjäl en hel del - inte så uppskattat. Är man inte helt säker på att man inte riskerar skada några allmänna eller enskilda intressen så ska man göra en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen (kan vara bra att göra det i alla lägen - får man ett ja därifrån så blir det lite enklare)

Kan du inte sänka av dammen ser jag det som ett svårt och dyrt projekt om det ska bli bra. Möjligen kan man experimentera med att sänka och höja dammen, tex sänk några dm under vintern och låta det frysa, sedan höja medans isen är kvar - så kan en viss del av rotfiltarna hänga med - men då har man ett hiskeligt jobb med att samla upp det......ett annat alternativ är att rensa små områden bit för bit varje år - så långt man når med tex traktorgrävare och göra det lugnt och fint för att inte grumla för mycket.

Kanske enklast att acceptera att dammar som växer igen är en helt naturlig process som man får leva med, om man inte vill slita hårt varje år.