Jägareförbundet och Skedhults säteri?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Suhl

Jägareförbundet och Skedhults säteri?

Inlägg av Suhl »

"Jägare förbundet Jönköping har under 2024 lämnat byggnaderna på Skedhult. Förbundet förfogar fortfarande över jaktmarkerna för fortsatt utbildningsjakt." https://jkpg-jagareforbundet.se/verksmhet/skedhult/

En sökning på Svensk Jakt (som väl även hållit till där?) uppdagade en strid som jag missat, och kanske fler? https://svenskjakt.se/opinion/debatt/la ... forbundet/

Även om Jägareförbundet går ifrån oklarhet till oklarhet och jag inte längre är medlem, tycker jag att det är trist.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Användarvisningsbild
rajonbh

Re: Jägareförbundet och Skedhults säteri?

Inlägg av rajonbh »

Jo det är lite sorgligt att det försvinner. Fina marker och historiska byggnader som jag tyckte passade väl med jägareförbundets image och verksamhet.
Nu blir det flytt till Hulukvarn och granne med Jaktia.
Vet inte om du missade en strid heller och det är väl just det som en del är upprörda över, att det inte riktigt kom ut till diskussion innan beslutet togs.

Det har även kommit ut på försäljning nu och jag kan väl erkänna att jag och frugan varit ute och förhandskollat (bor i Eksjö).
Tyvärr verkar det inte att få godkänt för privatbostad vilket är som det är. Och det lär inte ändras så länge som nuvarande stadsarkitekten sitter på sin post.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

rajonbh skrev: 22 mar 2025, 12:06 - - -
Det har även kommit ut på försäljning nu och jag kan väl erkänna att jag och frugan varit ute och förhandskollat (bor i Eksjö).
Tyvärr verkar det inte att få godkänt för privatbostad vilket är som det är. Och det lär inte ändras så länge som nuvarande stadsarkitekten sitter på sin post.
Om du har tålamod och kanske också råd: lämna en begäran om ändring till privatbostad och överklaga sedan beskedet. Överklagandeanvisning ska finnas på beskedet från kommunen.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Tycker frågan är svår. Gjorde en höst i Eksjö under värnplikten och Skedhult ligger ytterligare lite utanför Eksjö, för att det ska bli bra för verksamheten och de anställda så krävs det en viss storlek, bemanning och "snurr" lokalt. Tänk Öster Malma, som ju trots att det är "centrum" även de arbetar hårt för beläggning. Sen har ju inte Jägareförbundet jättelång tradition på Skedhult, vad det verkar. och med urbaniseringen så kan det nog kännas ödsligt.

Samtidigt sorgligt så klart, och tråkigt om det försvinner ut på privata marknaden (även om jag tror det blir svårt utan just mark i anknytning. Kanske golfbanan? Bäst hade nog varit ett samarbete mellan just typ golfbanan och Jägareförbundet och Försvarsmakten (om man räknar med att FM ska växa och då även i Eksjö).
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Jag tycker nog att det har ett värde att de som jobbar med och skriver om jaktfrågor har jaktmark utanför fönstren. Att skymta ett skogsbryn ifrån lokaler i ett industriområde känns inte som riktigt samma sak.
Och att de som deltar i kurser har möjlighet att träffa fler företrädare än bara de som håller kursen.

Sedan tror jag att samlokaliseringen med golfklubben var en bra sak på så sätt att grupper som inte sällan hade olika syn på vissa vilda djur och markanvändning träffades och åt lunch tillsammans.
Min pappas kusin var en av de drivande bakom golfbanans tillkomst, och som jägare noterade han just hur få andra det var som hade en fot i vardera lägret.
Se'n kan man ju tycka att det är synd att ridhuset inte hamnade där också, för det hade kunnat bidra till "snurr" och motiverat tät lokaltrafik.

Och om det inte redan är påbörjat, så är det i vilket fall planerat att riksväg 40 ska dras om så att all trafik förbi Eksjö kommer att passera Abborragöl som ligger mellan stan och Skedhult. All civil expansion kommer troligen att ske åt det hållet.
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Håller i och för sig med om platser där SJF ska finnas, nuvarande lokalisering påminner ju om när huvudkontoret låg i Rinkeby, i och för sig blickandes ut över Järvafältet då, men ändå. Sen är det väl så att hyran inte blir bättre i Jönköping, däremot kanske lokalerna är mer anpassningsbara och ändamålsenliga för personalen?
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994