Hej. Hjälpte farsan att sätta upp två stycken holkar. Brant/bergig släntbakom och fält framför. Sitter i skogskanten och förhoppningen är att det skall flytta in något i dem. Placeringen utgår ifrån att det skulle gå och se dem ifrån tomten.
Bäddat med träull.
Konstruktiv kritik eller hejjarop mottages:)
Bilder kommer
Uggla-holkar
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
- potatiskastare
- Moderator
Re: Uggla-holkar
Jag har aldrig satt upp några själv och har inte något att säga om konstruktionen eller lämpligheten. Men jag gillar att läsa om de som gör sånt jag inte gör. Det är nyttigt att se världen ur fler perspektiv. 

Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- k-Hornet
Utmärkt bruk av hålstammar. 

A Smith&Wesson beats four aces
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
- Greener
Undrar lite hur du lyckades sätta upp den själv. Det var inte dåligt gjort. Satte upp en lite mindre för några veckor sedan och stundtals trodde jag att det skulle gå åt hxxxxx.
Mvh
Greener
Mvh
Greener
-
Haha nej själv hade varit svårt. Jag och farsan gjorde det med hjälp lastartraktor, skopa och stege.
Stundtals hade vi även ”hjälp” av 3 barnbarn också
Stundtals hade vi även ”hjälp” av 3 barnbarn också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- micke w
Jag eldade ur 4 st ihåliga bitar av en granstock för nåt år sen och gjorde knipholkar av dom, likt som du gjort. Formplyfa i botten och som tak, blev kanon det.
- J f n Fjollträsk
Glöm inte att rensa och fixa dem ganska ofta mellan häckningssäsongerna. Glömmer aldrig när vi rensade holkar under vintern och jag öppnade botten på en knipholk och det satt en isig "bottenplugg" i hela botten, som såg ut som det fanns päls i den. Jag sa till min pappa, som sa det nog kunde vara någon död fågelunge. Jag tog en hammare och en skruvmejsel och drog till mitt i pluggen och den lossnade och jag drog ut skruvmejseln med en plugg på runt tio cm av döda sorkar och möss - sparvugglans matgömma - I ett härligt gojs av vatten och blod som frusit till en puck.
Så det jag vill säga är att uggleholkar placerade som din (mot ett fält) ibland kan få annan användning, och att det kan vara värt att titta på användningen, om den inte "befåglas" i år eller nästa, så kan det bara vara att flytta den lite i sidled på stammen, exempelvis kan det påverka hur mycket det regnar in (ex om den sedvanliga vinden kommer från sydväst) och ge en annan bedömning av fåglarna. Lycka till, hoppas ni har tur.
Så det jag vill säga är att uggleholkar placerade som din (mot ett fält) ibland kan få annan användning, och att det kan vara värt att titta på användningen, om den inte "befåglas" i år eller nästa, så kan det bara vara att flytta den lite i sidled på stammen, exempelvis kan det påverka hur mycket det regnar in (ex om den sedvanliga vinden kommer från sydväst) och ge en annan bedömning av fåglarna. Lycka till, hoppas ni har tur.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Auberon Waugh, 1994