I dag har jag...

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
micke w

Re: I dag har jag...

Inlägg av micke w »

Var å matade rådjura idag igen, de va första gången idag som det inte va soprent på foderbordet. Men geten å kiden låg och vänta på mig. Nu ha dom blivit så van hjulingen att dom klev upp först när ja va framme vid foderbordet sen gick dom bara unna ca 50 m.
20220115_110008.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

idag har jag varit ut på skogen med skotern och fällt lite asp åt djuren. Körde upp en trapline till. Det tog stopp mot en bäck idag. Den har inte varit några problem tidigare, men nu är det avverkat ovanför så det går mer vatten i bäcken numera.
Så nästa gång Får jag ta med lite virke å lösa överfarten. Så jag kan fortsätta någon mil till.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Fyllt på foderbordet, men det har varit glest med besök där sista veckorna. Sen va jag och hämta lite mer kornkross och fyllde tunnan här hemma, så nu kanske det räcker säsongen ut.
20220210_153114.jpg
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Fyllt på mat åt rådjura igen, dom stog å vänta på mig. Dom ha blivit så van hjulingen att dom stog kvar tills ja va 10 m ifrån foderbordet. Då sprang dom undan 20 m bara å stog å vänta där tills jag va klar.
20220215_140856.jpg
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Satte ut fågelmat, havre o skalade solrosfrön.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Fyllt på kornkross år rådjura igen, nu ha dom kommit igång ordentligt mä ätninga. För ja fyllde fullt i lördags å nu va de soprent igen.
Marcus_soderlund

Inlägg av Marcus_soderlund »

micke w skrev: 28 feb 2022, 17:26 Fyllt på kornkross år rådjura igen, nu ha dom kommit igång ordentligt mä ätninga. För ja fyllde fullt i lördags å nu va de soprent igen.
Vart köper du foder? Tycker säckarna på granngården är saftigt prissatta mot vad man betalade söderöver förr :roll:
FD Prylnörden
Släthårig foxterrier Alva.
Finnstövare Scott.
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Det är en.bonde västerut som krossat, och viltvårdsområdet köpte en 400 kg säck efter sista januari, så ja får ta därifrån nu. Innan köpte jag på Granngården. Tro vi betala 150 kr då för en 15 kg säck
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Fyllt på mat åt rådjura igen. Såg en ny grupp på 4 st nån km västerut igår, varav 1 väldigt fin bock. Dom var på väg häråt, hoppas dom inte kommer ända fram för då kommer det att gå ännu mer mat. Har ju 6 st som ja matat hela vintern, tycker det räcker med dom
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Matat rådjuren igen, nu har jag bara kornkross till en påfylln till. Så jag måste fara och hämta mer nu nån dag.
Flundh

Inlägg av Flundh »

Var ute ooch räknade älgskit, spillningsinventering. Inte en enda på de första tio cirklarna. Då kom det bilder från åtelkameran längre upp.
Vid saltstenen.JPG
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Flundh skrev:
Vid saltstenen
det var väl ingen skit

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Fyllt på kornkross på foderbordet igen åt rådjursstackarna.
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Matat rådjuren igen. Sen nu ikväll va jag å hämtade ca 60 kg kornkross till, de borde räcka tills det blir grönt
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Jag har haft foderbordet fullt med kornkross i 1 mån tid nu, men rådjuren är som bortblåsta. Jag har fodrat på samma plats i flera år. Ifjol låg dom där och vänta på mig många gånger när ja kom dit och fyllde på. Men sen snön kom i vinter är det ingen härikring som sett ett enda rådjur. Väldigt märkligt, vi ha ju lodjur här men ja kan väl inte tro att dom gjort helt spelrent.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

micke w skrev: 26 jan 2023, 18:57 Jag har haft foderbordet fullt med kornkross i 1 mån tid nu, men rådjuren är som bortblåsta. Jag har fodrat på samma plats i flera år. Ifjol låg dom där och vänta på mig många gånger när ja kom dit och fyllde på. Men sen snön kom i vinter är det ingen härikring som sett ett enda rådjur. Väldigt märkligt, vi ha ju lodjur här men ja kan väl inte tro att dom gjort helt spelrent.
För sex år sedan hade jag 32 rådjur som kom till utfodringsplatsen. Hade tre fasta automater och några lite på sidan så att alla fick ta del av maten. När snön blev djup kom två stora lo-hanar och på nolltid fanns blott 8 st kvar.
Så nog stackarn kan de städa rejält de där kattorna.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Tog skotern och for till foderbordet, det va fortfarande orört. For då ut på sjön som är alldeles norr om det. Då stog det 2 rådjur mitt ute på isen, så lon är nog i faggorna. Men kul att se att det iaf finns 2 st kvar än. Men med den här skaren och snödjupet så är det fördel för lon här nu.
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Tog skotern idag igen till foderbordet, nu va det soprent så ja fyllde på. Kanske dom äntligen hittat dit nu då. Ha ju kommit snö så de gick inte att se nå spår. Kan ju va fåglar å som rensat det på kornkross.
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Lappar ihop juniors händer efter att ugnsluckan exploderade när ha tog i handtaget...??!
20230325_140048.jpg
20230325_134124.jpg
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

pow skrev: 25 mar 2023, 15:24 Lappar ihop juniors händer efter att ugnsluckan exploderade när ha tog i handtaget...??!
20230325_140048.jpg20230325_134124.jpg
Konstig viltvårdsåtgärd det där.