Nu jävlar e det krig!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
T-Grön

Re: Nu jävlar e det krig!

Inlägg av T-Grön »

Vi har två kattor där den lilla honan jagar nåt vansinnigt. Gamla katten förser hon med färskt kött varje dag. De kommer inte en mus nära kåken.
Hon klipper nog kring 15 st om dagen.
Så det går endast kattmat jan-Mars övrig tid ratar de kattmaten.
Om det kommer in en mus vintertid, då sover hon inte innan musen är död. Då ser hon så sjukt nöjd ut. Äter musen andäktigt och äter sedan ingenting på flera dagar. :mrgreen:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

En av dagens möss på landet. Några har samma "Captain America" storlek som tidigare år. Men den här pressade sig in i en vanlig musfälla. Annars brukar det krävas fälla av råttstorlek för dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
PerT

Inlägg av PerT »

T-Grön skrev: 30 okt 2022, 07:45 Vi har två kattor där den lilla honan jagar nåt vansinnigt. Gamla katten förser hon med färskt kött varje dag. De kommer inte en mus nära kåken.
Hon klipper nog kring 15 st om dagen.
Så det går endast kattmat jan-Mars övrig tid ratar de kattmaten.
Om det kommer in en mus vintertid, då sover hon inte innan musen är död. Då ser hon så sjukt nöjd ut. Äter musen andäktigt och äter sedan ingenting på flera dagar. :mrgreen:
Den här har gjort ett fint jobb sedan 2006. Vi har skaffat vikarie för det är dax för pension snart. Vikarien fyllde köket med dun häromveckan. Mindre bra, men den gör det den ska också :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
win307

Inlägg av win307 »

Provade med en helt vanlig ostbit. Fällan utlöst,osten är kvar, bomskott. Hur fan bär dom sig åt :?: Tillbaka på ruta ett igen... :evil:
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Apeksch

Inlägg av Apeksch »

https://www.granngarden.se/bete-superca ... 0QQAvD_BwE

Detta tycker jag har funkat bra som bete, pasta man klämmer ut.

supercat-fällorna är bra dem också, enkla och smidiga att använda
win307

Inlägg av win307 »

Apeksch skrev: 03 nov 2022, 22:35 https://www.granngarden.se/bete-superca ... 0QQAvD_BwE

Detta tycker jag har funkat bra som bete, pasta man klämmer ut.

supercat-fällorna är bra dem också, enkla och smidiga att använda
Kan nog funka. Troligen passar inte mina råttfällor till möss då dom är lite väl stora. Inte kul att höra en råtta med en musfälla runt halsen dra iväg heller... Får skaffa båda med en skylt imellan,råttor till höger,möss till vänster. :mrgreen:
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
Bahm

Inlägg av Bahm »

https://www.granngarden.se/musfalla-vippfalla-plast
Detta är en av de bästa mus/råttfällorna man kan ha ..
Stryk ut lite nougat på landgången upp och en liten bit fastsatt längst ut på vippbrädan .
Obs .. Får ej användas med vatten i spannen .
Se en möjlighet i varje svårighet istället för en svårighet i varje möjlighet.
win307

Inlägg av win307 »

Bahm skrev: 04 nov 2022, 19:18 https://www.granngarden.se/musfalla-vippfalla-plast
Detta är en av de bästa mus/råttfällorna man kan ha ..
Stryk ut lite nougat på landgången upp och en liten bit fastsatt längst ut på vippbrädan .
Obs .. Får ej användas med vatten i spannen .
Tur dom skrev det med vattnet,hade man nog inte tänkt på annars... Supercat inköpta,lätta att ladda då man bara tog bort en liten plastbit. Sambon hittade musbajs i nya kökslådan,åh vad glad hon blev... :roll: .
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Apeksch

Inlägg av Apeksch »

Supercat är kanon att hantera! Ingen risk att klämma fingrarna heller :mrgreen:

Och vippbrädan är kanon om man är okej med att fånga dem levande, vatten eller för den delen glykol som vissa använde förr är ju inte okej. Men tydligen effektivt
Användarvisningsbild
blancpain

Nu jävlar e det krig!

Inlägg av blancpain »

Jag har en radda olika fällor i torpargrunden. Satte upp en kamera där efter att ha sett massa spår av möss och råttor. Ser mycket möss och ibland ett par råttor (sällan dock) och när råttorna är där så springer mössen runt i panik. Antar de jagas av råttorna?

Har haft flera konstiga inspelningar på kameran, en mus blev tagen av en fälla och var borta dagen efter. Kollade på inspelningen och fem minuter efter att den dödades av fällan kom en annan mus och slet iväg den, har inte hittat den än trots att jag såg åt vilket håll den släpades med…

Nåja bifogar min setup. Brukar bli 2-3 möss om veckan så jag får krypa ner och plocka ut. Sämst (endast två dräpta) är den dyra fällan som drivs med kolsyra A12 eller vad den heter. Mössen är helt enkelt för små för den fällan.

Hur som, apterar alla fällor med sån Nötcreme som man köper som godis.

Bild

(Bilder kommer)Bild
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
win307

Inlägg av win307 »

blancpain skrev: 04 nov 2022, 20:09 Jag har en radda olika fällor i torpargrunden. Satte upp en kamera där efter att ha sett massa spår av möss och råttor. Ser mycket möss och ibland ett par råttor (sällan dock) och när råttorna är där så springer mössen runt i panik. Antar de jagas av råttorna?

Har haft flera konstiga inspelningar på kameran, en mus blev tagen av en fälla och var borta dagen efter. Kollade på inspelningen och fem minuter efter att den dödades av fällan kom en annan mus och slet iväg den, har inte hittat den än trots att jag såg åt vilket håll den släpades med…

Nåja bifogar min setup. Brukar bli 2-3 möss om veckan så jag får krypa ner och plocka ut. Sämst (endast två dräpta) är den dyra fällan som drivs med kolsyra A12 eller vad den heter. Mössen är helt enkelt för små för den fällan.

Bild

(Bilder kommer)Bild
Har slarvat bort min åtelkamera,kan ligga i bilen eller sitta kvar i skogen,dålig ordning på mig... :oops: Imorrn ska jag fanimig göra som dig,montera kameran! Sen ska den dock anslutas till internet,rätt mejladress skall knappas in, avståndet till IR ska ändras,antal bilder i sekunden ska oxå knappas in osv... Nä,nu förstår jag varför jag inte saknar den... :mrgreen:
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

win307 skrev:
blancpain skrev: 04 nov 2022, 20:09 Jag har en radda olika fällor i torpargrunden. Satte upp en kamera där efter att ha sett massa spår av möss och råttor. Ser mycket möss och ibland ett par råttor (sällan dock) och när råttorna är där så springer mössen runt i panik. Antar de jagas av råttorna?

Bild

(Bilder kommer)Bild
Har slarvat bort min åtelkamera,kan ligga i bilen eller sitta kvar i skogen,dålig ordning på mig... :oops: Imorrn ska jag fanimig göra som dig,montera kameran! Sen ska den dock anslutas till internet,rätt mejladress skall knappas in, avståndet till IR ska ändras,antal bilder i sekunden ska oxå knappas in osv... Nä,nu förstår jag varför jag inte saknar den... :mrgreen:
Jag har en enkel Wi-Fi kamera från Reolink där, kan se live när mössen och råttorna kommer :) samt när de dör i fällorna och det är dags krypa ner och vittja dem. Lycka till med jakten/kriget!
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
win307

Inlägg av win307 »

blancpain skrev: 04 nov 2022, 22:37
win307 skrev:

Bild

(Bilder kommer)Bild
Jag har en enkel Wi-Fi kamera från Reolink där, kan se live när mössen och råttorna kommer :) samt när de dör i fällorna och det är dags krypa ner och vittja dem. Lycka till med jakten/kriget!
Edit. Felpost.
Senast redigerad av 1 win307, redigerad totalt 4 gånger.
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inlägg av win307 »

Bild

(Bilder kommer)Bild
Tack! Ett återkommande höstproblem. Jag tar det med ro,sambon inte alls... :shock:
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

Kvällens fångst

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Ja har 2 anticimexlådor mä gift i, en på vinden och en i torpargrunden. Ja har inga möss eller råttor nånstans. Ja förstår inte hur ni ids hålla på och jävlas med fällor.
win307

Inlägg av win307 »

Lånar min egen tråd för ett nytt bekymmer... Har fått en räv på tomten istället. Har varit synlig i området,tagit både katter och kaniner. Nu satt den på altanen på framsidan först,kikade lite på den sen försvann den. 1 min senare var den på altanen på baksidan. Slet upp dörren och försökte skrämma iväg den. Den hoppade ner på gräsmattan,satte sig och glodde på mig som jag inte var riktigt klok. Ut på gräsmattan barfota och jagade den vidare,den stanna igen och glodde på mig. Totalt orädd. Till slut motade jag iväg den upp i skogen. Skönt tänkte jag,lär jag inte vissa sig här igen...
Gissa... :twisted: :twisted: :twisted: . Nu beväpnade jag mig med basebollträ,ut igen barfota i den lilla snön som fallit. Lyckades tränga in den i hörn mot staketet där den inte kom ut,vilt skrikande och svingades med basebollträt,nu in under granhäcken,skymtade den bara, troligtvis lyckades den hitta ett hål staketet och smita. Kommer den hålla sig borta,finns det något bättre sätt att hålla den borta?
Tätbebyggt område, skjutvapen kan vi glömma... :(
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

win307 skrev: 18 nov 2022, 00:40...
Tätbebyggt område, skjutvapen kan vi glömma... :(
Fälla?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
win307

Inlägg av win307 »

Jo, förvisso. Är det lagligt? Grannarna lär dock inte bli glada då deras katter inte kommer hem igen i förväntad tid... :shock: Dom blir nog oxå sittandes i fällan.Vill bara skrämma bort den. Hörde idag att den ev ska skjutas iaf. Ungräv, helt orädd då folk antagligen matar,filmar och tycker det är skitroligt med en räv på tomten. Mycket utflyttade 08 folk där jag bor,viss förståelse har jag för detta fenomen. Gör räven en tjänst,skräm skiten ur den så får den nog leva vidare,annars blir den avlivad...
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88