Skjuta skabbräv själv

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

doomer77

Skjuta skabbräv själv

Inlägg av doomer77 »

Om man är ute och åker bil och ser en skabbräv, är det ok att stanna och skjuta den?

Hur gör man sedan för att rapportera in det korrekt?
Användarvisningsbild
fonkystuff

Re: Skjuta skabbräv själv

Inlägg av fonkystuff »

Nej, inte utan att kontakta markägaren.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Kulattskjuta

Inlägg av Kulattskjuta »

Vette fasen om jag inte fick lära mig på jägarkursen att man alltid får skjuta djur som bevisligen lider.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Kolla med jägareförbundet om inte google hjälper.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Ett samtal till RKC/(tidigare LKC) är aldrig fel, dvs blir ingen regeringskris efter det samtalet

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Ingvar skrev: 06 jun 2022, 02:30 Ett samtal till RKC/(tidigare LKC) är aldrig fel, dvs blir ingen regeringskris efter det samtalet
RKC?
fugazi

Inlägg av fugazi »

doomer77 skrev: 06 jun 2022, 09:18
Ingvar skrev: 06 jun 2022, 02:30 Ett samtal till RKC/(tidigare LKC) är aldrig fel, dvs blir ingen regeringskris efter det samtalet
RKC?
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ns ... onscentral
Antar jag.... :roll:
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

fugazi skrev:
doomer77 skrev: 06 jun 2022, 09:18
RKC?
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ns ... onscentral
Antar jag.... :roll:
Exactamento

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
älg

Inlägg av älg »

Jaktförordningen öppnar ju för det: "Om frilevande vilt anträffas så skadat eller i en sådan belägenhet att det snarast bör avlivas av djurskyddsskäl, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på någon annans mark". Det får väl vara en bedömning från situation till situation hur lämpligt det är. Har man möjlighet att ringa markägare eller polis först så är det nog att föredra, men då kanske räven hinner försvinna.

Edit: Gjorde en snabb googling och hittade detta: https://svenskjakt.se/start/nyhet/lagpa ... or-grazon/

Just det här stycket var ju passande:
Skabbräv
Du är på väg hem från jobbet och ser en skabbräv gå över en åker på grannmarken. Du skyndar dig hem, hämtar bössan och kör tillbaka och skjuter räven som inte hunnit långt. Därefter ringer du grannen och berättar vad som hänt.

Ola kommenterar: Hade du haft vapnet i bilen på väg hem från jakt eller skjutbanan och skjutit räven direkt hade det inte varit något snack om saken, men när man åker hem och hämtar bössan blir det tveksamt. Jag brukar säga så här: tycker du att det är okej, gör det och sedan anmäler du det till polisen, så får de göra en bedömning. Vågar du inte ringa och berätta vad som inträffat ska du inte avliva djuret.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Ok, verkar ganska klart att det är tillåtet så länge det sker i stundens hetta.

Såg nämligen en skabbräv på en grannmark och det var därför jag frågade. Så dyker den upp nästa gång jag har bössan i bilen blir det lite rävjakt. :D
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Har du bössan med så skjut annars ringer du markägaren eller knackar på I närmaste hus ifall du inte vet vem som har jakträtten
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Jaktlagen 40c.... du får avliva men inte uppsöka viltet.. dvs går det undan får du inte följa efter samt bevisbördan ligger helt och hållet på dig

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

z_bumbi

Inlägg av z_bumbi »

I det här fallet så kontakta grannen så kanske det blir jakt med tillstånd från markägaren
win307

Inlägg av win307 »

I vårat jaktlag har vi fördelen att ha en minst 1 professionell eftersöksjägare. Vid en liknande diskussion över lägerelden så sa han att man får absolut avliva ett skadat djur oavsett jaktmark. Att hämta bössan hemma och avliva ingick inte i samtalet dock. Troligen bättre att kontakta markägaren och påtala problemet. Har själv gjort det vid 1 tillfälle då en nakenälg gick brevid bilen. Det var minst en 16-taggare... :|
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Man må ju använda sunt förnuft. Är man mitt i skogen någonstans så skjut rävstackarn. Är man i mera bebodda trakter där man riskerar att skrämmas eller störa kan det vara olämpligt och det kanske är bättre att bara rapportera in obsen till markägare. Jag har avlivat en del vilt utom jakten och det är ju alltid en avvägning. Kan ju hända att man har med folk att göra också när ens nästa har tjongat på ett småvilt med bilen som ligger och sprattlar osv lär man för allas skull vara lite psykologisk och ödmjuk. Man ska då ha klart för sig att människor över lag sällan kan jaktlagen, man har alla möjliga ideér för sig vad som får och ska göras i olika situationer. Kan jag avliva en skabbräv utan fara för att skrämmas, skada eller röra upp himmel och jord för någon stackars miljöpartist som står och glor gör jag det, annars är det rapport, inget skott. När folk som inget begriper sätter igång att bråka kan det bli vad tok som helst, oavsett vad lagen säger, speciellt om man själv dessutom är beväpnad.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

doomer77 skrev: 06 jun 2022, 12:40 Ok, verkar ganska klart att det är tillåtet så länge det sker i stundens hetta.

Såg nämligen en skabbräv på en grannmark och det var därför jag frågade. Så dyker den upp nästa gång jag har bössan i bilen blir det lite rävjakt. :D
passa dig dock, att ha ett vapen "lättillgängligt" kan skapa misstro och tjuvjaktsmisstankar. I skuffen i fodral är väl en sak, i framsätet utan fodral (om än oladdat) kan sätta dig i trubbel hos polisen. Vad odsen att upptäckas är får du själv avgöra :)
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Nej nej, har den alltid i fodral utan slutstycke när jag åker bil