viltolycksdrabbad sträcka längs väg - vad kan man göra?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Giobbi

viltolycksdrabbad sträcka längs väg - vad kan man göra?

Inlägg av Giobbi »

Vi har en sträcka på kanske nån km där nu 5 rådjur strykt med. Speciellt två eller tre passage är drabbade. Funderar på vad man kan göra.

1. Lappsnäre på passagerna?
2. Dofmedel typ sköljmedel?
3. Skjuta av allt runt om kring vägen (skämt)?

Någon som har liknande problem med en vettig lösning?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
Tomps

Re: viltolycksdrabbad sträcka längs väg - vad kan man göra?

Inlägg av Tomps »

Beror ju lite på vägstorlek (allmän eller enskild) och trafikintensitet - men ibland sätts det ju ut tillfälliga varningsskyltar, främst älgvarning vad jag sett - men nog bör det finnas någon möjlighet att få sätta upp ett par varningsskyltar för vilt eller rådjur? Det handlar ju väldigt mycket om att få ned hastigheten på trafiken. Kan tänka mig att det är rådjurens brunst som bidragit till extra mycket spring?
underbron

Inlägg av underbron »

Siktröjning.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Tomps skrev: 05 aug 2021, 13:36 Beror ju lite på vägstorlek (allmän eller enskild) och trafikintensitet - men ibland sätts det ju ut tillfälliga varningsskyltar, främst älgvarning vad jag sett - men nog bör det finnas någon möjlighet att få sätta upp ett par varningsskyltar för vilt eller rådjur? Det handlar ju väldigt mycket om att få ned hastigheten på trafiken. Kan tänka mig att det är rådjurens brunst som bidragit till extra mycket spring?
Gissar att brunsten gör sitt, sett spring fram och tillbaka. Två passager verkar extra utsatta, där skog möter väg, på båda sidor. Är ganska bra röjt men kan givetvis röjas mer. Det är en länsväg, 190.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.