Ny mp-fördelning ur viltvårdsfonden - kommer man lösa jaktkort nu?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 61 times
Been thanked: 32 times

Ny mp-fördelning ur viltvårdsfonden - kommer man lösa jaktkort nu?

Inlägg av greyling »

Nu har S stuckit till MP ett köttben igen. Med motiveringen att det ska vara upphandlingspliktigt. Vilket det inte var....

Läs först:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/reger ... pphandlas/

Min personliga reflektion är att det kommer att vara direkt skadligt för viltvården om det inte då blir CTRL Alt Del på det där beslutet. Räknenissarna på NVV som inte ens klarar av att räkna antalet vargar ska nu fördela ut en stadig del av kassan och då vet vi som jagar var pengarna går. Riktigt tragisk utveckling vi ser kring jakt och viltvård som kommer att få långtgående konsekvenser - iaf enligt min mening. Jag har löst jaktkort för att det till åtminstone 90% går till bra saker. Man behöver inte vara einstein för att räkna ut att ännu färre kommer att lösa jaktkort om man dels höjer med 33% samt delar ut mindre pengar till det som gagnar jägarna som betalar.

Min tolkning är att S ändå ser jägarna och deras kringkrets som en förlorad målgrupp och kan då göra så här. Intressant att se Bucht motsätta sig beslutet - det hedrar honom.
Greyling

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Re: Ny mp-fördelning ur viltvårdsfonden - kommer man lösa jaktkort nu?

Inlägg av Giobbi »

Lite det jag konstant varnar för - vi behöver organisera oss.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
hk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av hk »

enkel agenda av miljöpartiet
se till att en organisation som dom har tumme med för uppdraget, miljöpartiet i sig kan säker sponsra underskottet i budgivningen bara dom får makt över jakten....
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...

Användarvisningsbild
hawkeye

Inlägg av hawkeye »

Ännu en medgång för jägarekollektivet...

Miljöorganisationernas talesrätt i diverse frågor borde villkorats med en avgift (per medlem) motsvarande jaktkortsavgiften som också gick in i viltvårdsfonden. Det är märkligt hur mycket rättigheter dessa organisationer kan få, för jag antar att de är de som kommer att ta del av pengarna, utan att det kostar dem ett öre. Men det är som vanligt i fallet med miljö, någon annan ska ta kostnaden...
Blaser R93 std 30-06 (52cm fluted attaché pipa) - Trijicon 2,5-10 x 56 & Trijicon 1-4 x 30
Blaser R93 22LR. Kit & Zeiss Conquest 3-9 x 50
Beretta 686 Onyx Sporting
Blaser BBF97 20/7x57 (Lev. maj/juni 2021)

Gaston (BFdB)

Användarvisningsbild
pow
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av pow »

Sorgligt är det, men att strunta i att betala för oss som söker licens flera ggr per år är tyvärr inte möjligt då pm numer har fri tillgång till registret hos nvv.
Lycka till att få jaktlicens på ett vapen om man inte betalat det statliga jaktkortet på flera år.... "vad ska du med ett nytt jaktvapen till, du som inte jagat på flera år enligt våra register?"

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 63 times

Inlägg av Canta »

MP o dess anhang har sen många år nu (Bucht) insett att jägarintresset är spritt ute i samhället o svårt att motverka el komma åt. Så nu försöker man få till det via bakdörren dvs NNV ist. Där är väl varannan anställd i högre befattningar biologer dvs miljöfolk.

Sen det där med höjningen (33 %) av jaktavgiften. Argumentet är 'underfinansiering sen många år'. OK, vad gör man vid såna lägen.Jo, man anpassar kostymen så klart o tar fram hyveln. Alla organisationer har en inneboende kraft att vilja växa o sprida ut sig o gäller även SJF.

Sverige är unikt i många avseenden. Här har men en egen tvångsavgift för en hobby/livsstil o den avgiften ska väl då gå just till det, kan man tycka. Om andra organisationer vill ha medel för att motverka syftet dvs viltvård o det runt omkring då får väl de söka vanliga organisationsmedel ur statskassan o inte ur jägarmedel. Nån statlig jaktavgift finns egentligen inte men NNV har påtagit sig rollen/rätten att uppbära medel från jägarna.

Som vanligt skyller man på EU men man verkar inte ha lyckats förklara den historiska bakgrunden o jakt o viltvård är knappast en verksamhet som kan o ska upphandlas hur som helst. Spel för galleriet kallas det ...