Göra automat av tjärdunk?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
gren
Has thanked: 1 time

Göra automat av tjärdunk?

Inlägg av gren »

Jag borde nog egentligen först fråga om någon har en färdig lösning på detta... ;)

....annars så har jag idag fått en sak på hjärnan och det kanske är ett embryo till någon bra lösning där man slipper gegga med pensel eller liknande.

Det började med att jaktledaren visade en bild på en simpel lösning - biltematjära på dunk hängandes i ett träd och en spik längst ner på dunken, så det rann ner på trädet.

Jag testade det runt 15 maj och det fungerade helt klart, men dunken är redan slut eftersom hålet antagligen blev lite för stort + skapligt väder som gjort tjäran med lättflytande. Idén är bra, men kan finslipas.

Jag har därför börjat fundera på om man kan slå någon form av ventil i botten på dunken och därmed reglera flödet någorlunda? Jag kan däremot ingenting om ventiler eller sånt, men tänkte att det ju finns ett helt forum fyllt av smarta människor som förstår vad jag är ute efter. :D

Målen är:
1. Tillgängligt - man ska inte behöva beställa det från USA eller betala 150 spänn i frakt för att få det. Det ska finnas på typ Jula, Classe, Biltema etc.
2. Billigt - ju billigare desto bättre. Vi som jagar där det springer mycket folk vet att saker försvinner ibland.
Senast redigerad av 1 gren, redigerad totalt 21 gånger.
Skrivbordsjägare

Användarvisningsbild
redtop

Re: Göra automat av tjärdunk?

Inlägg av redtop »

https://www.hylte-lantman.com/boar-collect-tjarspridare

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Användarvisningsbild
gren

Inlägg av gren »

Jagar man där det finns människor så får saker ben. 1600 spänn är verkligen inte vad jag är ute efter.
Skrivbordsjägare

Jaktskytt
Been thanked: 1 time

Inlägg av Jaktskytt »

Borde väl kunna funka med en vanlig tappkran från biltema för typ 60 spänn. Typ en sån här.
FFBFAAB0-98A7-4C04-AC65-C433BA5735B2.png
Ren spekulation men det borde gå att göra en egen skala efter temperatur som man justerar själva tappkranen.

Obs! Noll erfarenhet av det själv men en tanke som slog mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Beretta 686 Sporting 12:a
Anschultz Match 54 22LR, Pecar 4-10x45
Lakelander Sporter 6,5x55, Pecar/ATN 5-20x
Varberger 717 30-06, Delta 2,5-15x50
Husqvarna 1651 Special 358NM, Minox 1,5-8x32
Sauer&Sohn 12/12 7x57R, Leupold 2-7x32
Grand Basset Griffon

Användarvisningsbild
Kärrtroll
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Kärrtroll »

Jaktskytt skrev:
21 jul 2020, 19:40
Borde väl kunna funka med en vanlig tappkran från biltema för typ 60 spänn. Typ en sån här.
FFBFAAB0-98A7-4C04-AC65-C433BA5735B2.png

Ren spekulation men det borde gå att göra en egen skala efter temperatur som man justerar själva tappkranen.

Obs! Noll erfarenhet av det själv men en tanke som slog mig.
Gillar din idé. Bara att naja fast dunken mot trädet, med pipen på kranen mot stammen. Sen kan man ju enkelt dosera det som vill ha det.
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....

z_bumbi

Inlägg av z_bumbi »

borra ett antal hål i trädet.snett ovanifrån. Fyll hålen med tjära. Fyll på nästa dag vid behov och dra i en träplugg i varje hål. Tjära sedan som vanligt.
Kommer ni åt att borra från ovansidan så kör där också.

Tryde jägaren

Inlägg av Tryde jägaren »

Har nyss gjort ett försök till tjärautomat. Tog en furustock ca 2m lång och ca 25 cm diameter. Såga av 10 cm i en ände ( lock ) och borra ut en hålighet som rymmer strax över liten i toppen. Borra ett 4 mm hål snett upp från sidan in i håligheten och såga ett spår från 4 mm hålet i en spiral neråt med motorsågen . Gångjärn och lås på locket fyllde på med tjära och det blev ok. Dock rinner det för fort ut och tog en 6,5 mm skruv som jag slipa ner spetsen på och borra ett 2 mm hål längd kärnan på skruven och ett hål från sidan som möter upp så blev den som en kran i 4 mm hålet Bild
På bilden sperman lite av spåret med tjära

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
nissesbror
Been thanked: 18 times

Inlägg av nissesbror »

Tryde jägaren skrev:
21 jul 2020, 23:00
Har nyss gjort ett försök till tjärautomat. Tog en furustock ca 2m lång och ca 25 cm diameter. Såga av 10 cm i en ände ( lock ) och borra ut en hålighet som rymmer strax över liten i toppen. Borra ett 4 mm hål snett upp från sidan in i håligheten och såga ett spår från 4 mm hålet i en spiral neråt med motorsågen . Gångjärn och lås på locket fyllde på med tjära och det blev ok. Dock rinner det för fort ut och tog en 6,5 mm skruv som jag slipa ner spetsen på och borra ett 2 mm hål längd kärnan på skruven och ett hål från sidan som möter upp så blev den som en kran i 4 mm hålet Bild
På bilden sperman lite av spåret med tjära

Du får nog kolla stavningen av sista meningen... :oops: :wink:
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

turbo87
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av turbo87 »

Autocorrect är väl självlärande efter vanligt skrivna ord :wink:
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Tryde jägaren

Ja se vad tokigt det kan bli, spåret skulle det vara

Tryde jägaren

Eller rätta sagt ser man spåret

Användarvisningsbild
gren

Inlägg av gren »

Haha! :mrgreen: Freudianskt så det sjunger om det. ;)

Dunkkranen var ju en skitbra idé. Bara att hänga dunken upp och ner. :)

Jag ska försöka hitta en kran som är av samma storlek som öppningen på biltema-dunkarna.
Skrivbordsjägare

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 14 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag Tycker det låter som att det blir svårt att få till nåt som funkar med ett hål eller ventil i en dunk så att låt säga 10liter skall
räcka 1månad ...
Antingen kommer det för mycket och rinner ned på backen , eller så kommer det med den typen av vätska, hålet/ ventilen sättas igen och det blir ingenting ...

TrydeJägarens stock med gummiträds-spår tror jag på , men skulle göra nån fjäderbelastad ventil typ en fjäderventil .
FjäderVentil , jag menar då en ca 100mm lång och 20mm i diameter tätt lindad fjäder som tätas i ena änden och den andra ändan sätts horisontellt i reservoaren , vad man nu använder för reservoar, Dunk eller urholkat träd , det kvittar :idea:
FjäderVentilen är alltså tät så länge den är opåverkad :idea:

På fjädern så fäster man ett rep eller pinne som går ned till foten på trädet , och när grisen kommer och skrubbar sig så drar den i
repet-pinnen och fjädern böjs och ut rinner tjära , men bara så länge grisen är där , och när den första grisen är klar så har tjäran lagomt börjat leta sig nedåt för trädet för en ny omgång :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Tomps
Been thanked: 7 times

Inlägg av Tomps »

Spontant- jag brukar besöka åtlarna minst en gång i månaden , antingen för påfyllning av foder, jakt eller röja vegetation etc. Vid de tillfällena tjärar jag alltid och ser därför inte behovet av någon automatik för tjäran. Dessutom fördelas den mycket bättre och blir drygare med en pensel runt stammen och på rotgrenar jämfört med en stråle som rinner sakta på samma ställe.

Användarvisningsbild
Kärrtroll
Been thanked: 10 times

Inlägg av Kärrtroll »

Jag monterade upp något lite enkelt och provisoriskt här hemma bara för att testa hur det skulle se ut. Nu hade jag ingen liten tjärdunk så det blev en stor 25-liters dunk som stand-in. Tampen som jag har lindat runt trädet, tänkte jag skulle fylla samma funktion som Tryde jägarens sågade spiral.

Det kanske inte fungerar att ha det en aning öppet och låta det rinna lite hela tiden. Men öppnar man och låter det rinna på bara medans man fyller åtlarna osv och stänger sedan, så slipper man i alla fall kladdet penslarna. :)

Bild
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....