Vita pannben, med vad?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- jonas
- Moderator
Vita pannben, med vad?
Det är svårt att få köpa väteperoxid i vettig styrka numera har jag för mig. Jag har ett par rådjurshorn som har lite halvdassiga pannben efter kokning och behandling med clorin.
Vad har ni använt för att få pannbenen vitare?
Vad har ni använt för att få pannbenen vitare?
-> Keep the spoor!
- Lapua mega
Re: Vita pannben, med vad?
Kört med denna och är iallafall nöjd över resultatet: https://www.hylte-lantman.com/attratec- ... roxid-119-
Tikka m695 6,5x55 Stalon XE108
Blaser R93 prof & prof blaze 9,3x62,6,5x55,22LR. Stalon XE108 Swarovski Z8i 1,7-13,3x42, Z8i 2,3-18x56
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28
Blaser R93 prof & prof blaze 9,3x62,6,5x55,22LR. Stalon XE108 Swarovski Z8i 1,7-13,3x42, Z8i 2,3-18x56
Merkel 32 12/12-6.5x55 Leupold 2-7x28
-
Är det inte 17-19% som brukar finnas på färgbutiker.
Fungerar utmärkt med det, tar bara lite längre tid innan det blivit blekt.
Fungerar utmärkt med det, tar bara lite längre tid innan det blivit blekt.
- pininhakan
Runt 12% finns på färgbutiker. Duger utmärkt.
Slå i en skvätt i vattenkastrull o koka upp med hornet i.
Blanda ej med maskindiskmedel.
Baddar man kallt kanske man behöver starkare men som jag beskrev ovan funkar det med svagare lika bra.
Baddar man kallt kanske man behöver starkare men som jag beskrev ovan funkar det med svagare lika bra.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
- pininhakan
Tror effekten avtar lite om flaskan är gammal. Vet jag slet med en 5liters dunk och tyckte bettet försvann lite på slutet.
Gör du som jag ovan räcker det med nån dl för ett horn.
Gör du som jag ovan räcker det med nån dl för ett horn.
-
Vit elementfärg efter att jag blekt med väteperoxid. Blev riktigt bra.
- ronnie¤
Känner du någon som jobbar i labbet på UPM?
Där har dom väteperoxid med "kick" i....
Från .17 super jet till .50-110wcf och en hel del andra däremellan 

-
Tung torped körs på 85%ig väteperoxid…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torped_62
- jonas
- Moderator
Jo det har de säkert! Ifall jag ska bygga en torped nån gång så blir det att försöka få några kanistrar utsmugglade därifrån, men för ett par rådjursskallar så... nja

-> Keep the spoor!
- jonas
- Moderator
Alltså, blandar du ut den 12%iga med mera vatten, eller kokar du den outspädd?pininhakan skrev: ↑08 jan 2023, 20:10 Runt 12% finns på färgbutiker. Duger utmärkt.
Läste just att 12% är max man kan köpa utan speciellt tillstånd här på sidan av viken. Förr i världen (i början av millenniet) fick man 30% från apoteket

-> Keep the spoor!
-
12% fungerar bra, bädda in kraniumen och sen blöter du det. Går det plasta in så upplever jag ibland att det gått fortare.
Jag brukar försöka bleka ganska fort efter kokning.
Jag brukar försöka bleka ganska fort efter kokning.
-
Bädda in allt du ville bleka med bomull. Dränk in bomullen med utspädd väteperoxid. Låt stå några dar. Akta fingrarna.
Har 33%-ig Purum (billigaste kvalite´n) som jag späder till ungefär 10%. Om man sen täcker med plastfolie ingen nackdel.
Har en kompis som kokade en tjäderskalle i väteperoxid. Hela skallen löstes upp.
Har 33%-ig Purum (billigaste kvalite´n) som jag späder till ungefär 10%. Om man sen täcker med plastfolie ingen nackdel.
Har en kompis som kokade en tjäderskalle i väteperoxid. Hela skallen löstes upp.
- Husqvarna30-06
Alltid kört med väteperoxid från färghandeln, täcker skallen med bomull eller hushållspapper och dränker sedan med väteperoxiden. Brukar göra det direkt efter kokning, efter ett dygn är skallen vit och fin.
Man ska vara försiktig med att koka skallen med väteperoxid eller diskmedel och liknande i vattnet för precis som Flundh skriver löser det upp brosket som håller ihop kraniet.
Man ska vara försiktig med att koka skallen med väteperoxid eller diskmedel och liknande i vattnet för precis som Flundh skriver löser det upp brosket som håller ihop kraniet.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
-Ta den till en konservator.
- nissesbror

En eller två flaskor beroende på kastrull storlek/skall storlek (jag försöker hålla åtminstonde 1/3 del vanish/vatten) sjud/koka skallen i typ 15/20 minuter, klart!
Och som bonus så luktar inte skallen död och härsket fett efteråt.
Resultatet blir mångdubbelt bättre om skallen är blöt i benet när den åker ner i vanish koket.
Har skallen hunnit torka innan så blir det ganska snabbt gult av fett som sitter i benet efter själva koket för att få bort köttet.
För att få skallen blöt.
Koka skallen i vanligt vatten med lite yes i innan och sedan hastigt över i vanish koket
OBS!
Använd endast vanish på spray flaska, vanish på burk(tvättmedel) blir en skumbomb. Tro mig jag har prövat…

Vidare kolla på flaskan så att det innehåller 5-15% syrebaserade blekmedel

Det finns de som är svagare.
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
K95 7x65R
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
K95 7x65R
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
- pininhakan
Jag vidhåller att en skvätt väteperoxid i kokande vatten duger.. låt skallen koka en stund.
Unga råbockar blir lite sköra men de mäter man ändå inte trofépoäng på. Man kan säkra näsbenen innifrån på fontanellerna med cascol trälim efteråt. Det blir osynlig fog.
Så har jag gjort senaste ~130 hornen o de blir snygga.
Unga råbockar blir lite sköra men de mäter man ändå inte trofépoäng på. Man kan säkra näsbenen innifrån på fontanellerna med cascol trälim efteråt. Det blir osynlig fog.
- Tomps
Gjorde så förr, när jag hade 30% ig väteperoxid, räckte med en liten skvätt i sjudande vatten som skallen fick ligga i ungefär 10 minuter.pininhakan skrev: ↑09 jan 2023, 20:04 Jag vidhåller att en skvätt väteperoxid i kokande vatten duger.. låt skallen koka en stund.
De senaste åren har jag haft 12% väteperoxid som jag baddat i hushållspapper och "klätt in" trofén med, klart över natten eller ett par dygn. Går förmodligen att späda ut till hälften med fortsatt god effekt om man vill snåla.
Använd alltid skyddshandskar och skyddsglasögon, 12% väteperoxid är inte ofarligt.
- Mille
Har alltid lyckats få rådjursskallar riktigt vita även med 12% väteperoxid.
Tricket är att få bort fettet vid kokningen genom att tillsätta maskindiskmedel eller vittvättmedel,
sen ska man låta skallen torka ordentligt innan man ger sig på med väteperoxiden så att den kan tränga in ordentligt.
Jag brukar bara pensla på väteperoxiden.
mvh Mille
Tricket är att få bort fettet vid kokningen genom att tillsätta maskindiskmedel eller vittvättmedel,
sen ska man låta skallen torka ordentligt innan man ger sig på med väteperoxiden så att den kan tränga in ordentligt.
mvh Mille
- Tomps
Jag brukar köra med högtryckstvätt på de nytvättade skallarna, så får man garanterat bort alla hinnor och fett på utsidan. Kan låta dramatiskt men man ska ju inte köra så att skallen rullar iväg, bara hålla eller lägga den mot något fast och sedan köra med högtryckstvätten med lagom tryck lite försiktigt (speciellt vid yttre delen av näsbenet, som kan flyga av men går att limma dit i efterhand).Mille skrev: ↑10 jan 2023, 10:53 Har alltid lyckats få rådjursskallar riktigt vita även med 12% väteperoxid.
mvh Mille
- RSV-R
Även jag kör högtryck. Trycker ned hornen på bocken i gräsmattan, sen kan man blåsa på rejält in i håligheterna.
Rent och fint blir det. Bäddar sedan in skallen i bommul och 12% väteperoxid över natten. Tvättar rent med diskmedel och låter torka. Nosben limmas sedan fast med snabblim typ Loctite.

Rent och fint blir det. Bäddar sedan in skallen i bommul och 12% väteperoxid över natten. Tvättar rent med diskmedel och låter torka. Nosben limmas sedan fast med snabblim typ Loctite.