Ta reda på rävskinn omkring uppland.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

flaxert

Ta reda på rävskinn omkring uppland.

Inlägg av flaxert »

Sköt min första räv här i veckan och vill ta reda på skinnet.

Just nu ligger Räven hel och fryst hemma. Väl inslagen i många påsar. Jag funderade först på att flå och skrapa själv men blev lite avskräckt när jag läste hur svårt det ska vara. Pälsen tycker jag är väldigt fin, men då den inte sköts med FMJ så är utgångshålet ganska rejält, frambenet sitter knappat fast på den sidan.

Har letat runt lite och fått några offerter av garverier men tyckte det blev lite väl dyrt. Tänkte kolla om det är någon i / omkring Uppland som kanske gör sånt här på sidan om?

Alternativet är kanske att flå, skrapa och fixa själv. Men att skippa garvningen. Ha den "styv" hängades på väggen istället. Hur bra håller den i så fall? Kommer den tappa alla hår om man inte garvar?

räv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tikka t3x lite .308 Vortex LHT 3-15x50
Tikka 512s 12/.308 Aimpoint 3000
Valmet 212 12/12 EasyHit
Ruger 1022 .22lr Simmons 3-9x40
Användarvisningsbild
Gladebosse

Re: Ta reda på rävskinn omkring uppland.

Inlägg av Gladebosse »

Jag är långt ifrån en expert på området, men jag har gjort tagit reda på ett par rävar dock utan garvning. Så de är som tidningspapper med päls som hänger fint på väggen. Dessa två gjorde tog jag tillvara på 2020 och de är än så länge fina. Jag tar ut dem ibland och borstar igenom dem för att få bort damm etc.

Jag har bälgflått dem, tanat och skrapat. Att det var extremt mycket arbete upplever jag inte, men jag hade inte gjort det för 500:- när man inte har någon riktig finess på det :)

Det finns gott om filmer på YouTube och texter på internet om hur du bälgflår, det skulle jag säga är den största utmaningen. Mått på tana är lätt att googla fram.
Troligtvis lade jag ner för många timmar på skrapningen men jag ville hellre att det skulle bli bra och öka chanserna för att de håller.

Om den är sönderskjuten borde du kunna sy ihop det, och hänger du den på väggen är det ingenting som kommer att synas.

Lycka till!
Där bodde en konung i Västgöta land,
en godsint, mild och vänsäll man,
som styrde med fridsam och huldrik hand
och alla hjärtan vann.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Har du nån rävfarmare i närheten? isf så kanske du får en snabbkurs. Jag var på en kurs en gång för länge sen men har bara flått en räv själv efter det, nu tror det skulle behövas en repetitionkurs.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
flaxert

Inlägg av flaxert »

Ursäkta dröjt svar. Men tack för tipsen Börje och Bosse!

Blir till att ta reda på den själv! Far min har en räv-tana och vi ska göra ett helhjärtat försök att flå och skrapa. Lovar att komma med bilder när det är klart!
Tikka t3x lite .308 Vortex LHT 3-15x50
Tikka 512s 12/.308 Aimpoint 3000
Valmet 212 12/12 EasyHit
Ruger 1022 .22lr Simmons 3-9x40
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Om man inte ska ha ett skinn typ räv el bäver på väggen el framför tv-bordet då kan man köra 'naturens metod'. Man flår på vanligt sätt o men sen häftar man skinnet med köttsidan utåt på en träskiva o hänger upp på en utevägg. Småfågel gör sen jobbet genom att picka i sig fett o köttrester.
När våren kommer har man ett stycke som är torrt o hårt. Om man då vill använda till stits el bara som minne då formar man det med vatten o fysisk kraft. Stycket behåller sen sin form när det torkat igen.
Har både räv o bäverskinn till ATV'n. Sitter som formgjutna o är fina år efter år.