Få bort färg från målad skalle?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Diablo

Få bort färg från målad skalle?

Inlägg av Diablo »

Hej alla,

Lämnade i höstas in en älgtrofe hos en känd konservator. Hämtade ut den utan att egentligen kolla närmare på den men nu när den hängt ett tag så ser jag ju att detta är ett jäkla slarvigt arbete. Tror inte skallen är blekt alls, och den är helt klart fläckvis målad med sprayfärg. Se bild.

Att lämna in den igen är inte aktuellt då det är ungefär 7 timmar bilfärd enkel väg dit.

Så. Hur angriper man detta? Testade lacknafta för att få bort färgen. Hände inte ett smack. Vad törs man gå på med istället? Vill få bort färgen för att sen kunna bleka. Eller kan man gå på direkt med peroxiden, den kanske tar färgen också?

Tacksam för tips
EAB81A3C-E859-4423-8A5A-52358EA417F2.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras
Användarvisningsbild
pininhakan

Re: Få bort färg från målad skalle?

Inlägg av pininhakan »

Den är inte målad.
Ytan ser rätt bra kokat ut om man ser till fontanellerna

Det är fett som trängt ut där det det är lite gulaktig ton.

Det blir sådär för mig med fast jag kokar länge.
Har två kronskallar som den ena blev helt bra medans den andre blev som din bild. Dom är kokade i samma bad.

Det som hjälper är omkokning och utdragning av fettet och eller blekning..

Kanske kan du mortla lite vit krita och massera in det med peroxid. Det drar ut fett och fyller porer med vit!

Lycka till.
R93- 6.5x55 (semi 65cm), Zeiss v 4-16, pul-n455
R93- 8x57js, Zeiss v 1,5-6
R93- lrs 6.5x284, Zeiss v 6-24
R93- attasche g11 .308win, Zeiss HT 3-12
Tikka m80 20/6.5, leupold 2-7
Tc contender 357mag, aimpoint h2
Tc contender 22lr, avlivning.
Användarvisningsbild
Diablo

Inlägg av Diablo »

pininhakan skrev: 31 mar 2021, 23:39 Den är inte målad.
Ytan ser rätt bra kokat ut om man ser till fontanellerna

Det är fett som trängt ut där det det är lite gulaktig ton.

Det blir sådär för mig med fast jag kokar länge.
Har två kronskallar som den ena blev helt bra medans den andre blev som din bild. Dom är kokade i samma bad.

Det som hjälper är omkokning och utdragning av fettet och eller blekning..

Kanske kan du mortla lite vit krita och massera in det med peroxid. Det drar ut fett och fyller porer med vit!

Lycka till.
Fast tyvärr är den målad. De har t.o.m. lyckats spraya lite på rosenkransarna, se bild två här nedanför. Men den är inte helt målad, han verkar bara ha gått över den delvis med sprayfärg. Så omblekning absolut, men undrar ändå om man inte borde försöka få bort färgen först.
AAC6AD7F-252B-41C6-8239-68919B49EC59.jpeg
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Jag skulle koka om den och gnussa lite med en diskborste.
Vad knepigt att spreya färg sådär.. !?
R93- 6.5x55 (semi 65cm), Zeiss v 4-16, pul-n455
R93- 8x57js, Zeiss v 1,5-6
R93- lrs 6.5x284, Zeiss v 6-24
R93- attasche g11 .308win, Zeiss HT 3-12
Tikka m80 20/6.5, leupold 2-7
Tc contender 357mag, aimpoint h2
Tc contender 22lr, avlivning.
Användarvisningsbild
haku

Inlägg av haku »

Är det verkligen färg eller har man sprayat på blekmedlet? Går det att skrapa bort det vita på rosenkransen?
P-O.E

Inlägg av P-O.E »

Även peroxid kan skvätta upp på det där viset o ge prickar på kransarna, men svårt o se.
Jag tror grundproblemet är att den kokat för lite, fettet tränger genom.
Jag kokar i flera omgångar med diskmedel o allt möjligt fettlösande i. Tar en jäkla tid, förstår att det blir tiden de tullar på om de ska vara effektiva.
Ett hett tips är att knacka bort de mest fettiga delarna uppe i "nacken" som ändå inte syns framifrån, det fettet tar annars en evighet att koka bort.
Jag har börjat putsa skallen med fint sandpapper, tycker det blir bra. Testa det för att bli av med färgen, koka om den o sen ny blekning.
Jag tycker högtryckstvätten blev ett lyft i hornkokningen, helst skulle det varit en hetvattentvätt då hade man nog fått bort mer fett enklare.
Största problemet med älghorn är att de är svåra att få ner i nån vettig balja vilket gör dem tidsödande och svårkokta.
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Hetvatten tvätt underlättar nånting.
Koka lite grann sen på med tvätten, så gjorde jag sist och det är nog älg skallen som blivit bäst.
Användarvisningsbild
Diablo

Inlägg av Diablo »

Tack för alla tips. Det är tyvärr inte peroxid som skvätt upp på hornet utan det är färg. Positivt är att det går ganska lätt att skrapa bort från benet. Lossnar i flagor. Så sandpapper och sen peroxid får det bli. Har tyvärr ingen gryta stor nog att ta hela så koka om blir svårt.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Efter sandpappersbehandlingen kan du även måla det med vit färg, matt förståss.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inlägg av HuggyBear »

Prova ytdesinfektion! Jag använder det till allt möjligt. Tex sånt som sitter fastbränt eller andra fläckar som är mer eller mindre "omöjliga" att få bort annars...
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

Skulle rekommendera Aceton. Tar de flesta färger och även fettet. Driver ut fett bättre än något jag provat tidigare, så även ur händerna...
Användarvisningsbild
Diablo

Inlägg av Diablo »

RSV-R skrev: 01 apr 2021, 19:38 Skulle rekommendera Aceton. Tar de flesta färger och även fettet. Driver ut fett bättre än något jag provat tidigare, så även ur händerna...
Hur gör du med acetonet? Bara gnuggar med en trasa eller lägger på papper och ”blötlägger” ett tag?
Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

För färgen hade jag tagit aceton och frugans bomullsrondeller. Såna där som de brukar ta bort smink med.
Dessa hade jag även sedan när färgen är borta lagt på skallen där den är fet. Typ bäddat in den i bomull och sedan hällt på aceton. Aceton är extremt flyktigt så mer behöver tillsättas med jämna mellanrum.
Prova helst på en liten yta som inte syns så mycket så det verkligen fungerar att få bort färgen först.
Användarvisningsbild
Diablo

Inlägg av Diablo »

Uppdaterar här om nån får samma problem. Testade olika lösningsmedel, funkade dåligt. Bestämde mig för att slipa bort färgen. Började med sandpapper men svårt att komma åt riktigt då en skalle inte är slät. Rätt många små veck och så när man kollar nära. Så det fick bli en kopparborste på skruvdragaren. Det blev helt rent, snabbt och enkelt och utan att skada skallen.

Sen en omgång blekning igen. Resultatet blev helt ok. Skönt att vara av med färgen, dock är det mycket fett kvar i benet främst i pannan. Och det försvinner inte hur mycket man än bleker. Skulle såklart behöva koka om den med lite diskmedel eller annan fettlösare. Alternativt koka i en väteperoxidblandning, det är också effektivt.

Men har ingen hornkok som tar ett älghorn just nu, så det får bli senare om lusten faller på. Oavsett föredrar jag iallafall ett naturligt älghorn med fettfläckar före ett dåligt målat.
A5F9C844-AE4B-44F8-8983-DAB4FE8F452E.jpeg
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Oj vad mycket det var lämnat nertill på skallen om du inte bett om det, är det stora horn kan det vara snyggt lämna lite extra.

Om du har möjlighet att testa en hetvatten tvätt och blåsa från fram och baksidan kranium med blekning sen så blir det nog bättre.
dråparn

Inlägg av dråparn »

Enligt mig så räcker det med 15 mm ca på sidobenen nertill