Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
gose

Re: Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Inlägg av gose »

rajonbh skrev:När jag skulle beställa kikarsikte sist så var det riktmedlet det hängde på.
Alla taktiska riktmedel av mildot-variant gick inte alls. Däremot var det inga problem för "vanliga" riktmedel typ wide duplex.

Sedan måste du förtulla större inköp när du kommer till Sverige, men det är ju en annan fråga
Det borjar bli javligt tjatigt att vi alltid kommer tillbaka till samma skit, att nagra personer inte haft problem att kopa eller ta ut ur landet ar inte samma sak som att det ar lagligt. Det enda det betyder ar att handlaren i fraga inte kan lagarna, vilket inte kommer vara ett hallbart forsvar om man skulle hamna hos CBP.

Kunskapen hos handlarna borjar bli battre, men den ar fortfarande ganska usel. Hemsidorna hos State och Commerce department ar glasklara (om man orkar troska sig igenom reglerna), alla kikarsikten ar reglerade, punkt slut.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, .44, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76

Användarvisningsbild
Pes1

Inlägg av Pes1 »

Ändrar min fråga efter försökt förstå reglerna.

Det är möjligt att köpa vapen från de i usa som har rätt att eportera?
Kan jag som privatperson då importera utan problem?

Om jag då vill köpa ett vapen från t.ex gunsinternational.com hur går man till väga och vart börjar man?
Kanske frågar på helt fel ställe nu.

pezon

Inlägg av pezon »

gose skrev:
Gillinger skrev:Står och håller ett viper HS-T i näven inne på Bass pro och priset gör att det kliar i fingrarna, men ingen kan svara på huruvida den kikaren är föremål för ITAR eller inte... hur fabian får man reda på detta?
Alla kikarsikten ar exportkontrollerade, antingen av State department (ITAR) eller Commerce department (EAR). Mao sa kan man inte ta nagon som helst kikare och bara stoppa i vaskan.
Det ar strangare straff att bryta mot ITAR, men det ar likval brottsligt att bryta mot EAR.
Är det så att alla former av kikarsikten är exportrestriktioner?
Hade i såna fall en enorm tur att jag inte fick massa trubbel när jag tog hem ett Tasco sikte till luftbössan för några år sen..

Brukar alltid få väskan genomsnokad på vägen ut men inte den gången som tur var i såna fall.

Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

pezon skrev:
gose skrev:
Gillinger skrev:Står och håller ett viper HS-T i näven inne på Bass pro och priset gör att det kliar i fingrarna, men ingen kan svara på huruvida den kikaren är föremål för ITAR eller inte... hur fabian får man reda på detta?
Alla kikarsikten ar exportkontrollerade, antingen av State department (ITAR) eller Commerce department (EAR). Mao sa kan man inte ta nagon som helst kikare och bara stoppa i vaskan.
Det ar strangare straff att bryta mot ITAR, men det ar likval brottsligt att bryta mot EAR.
Är det så att alla former av kikarsikten är exportrestriktioner?
Hade i såna fall en enorm tur att jag inte fick massa trubbel när jag tog hem ett Tasco sikte till luftbössan för några år sen..

Brukar alltid få väskan genomsnokad på vägen ut men inte den gången som tur var i såna fall.
Att en vara är exportkontrollerad behöver inte betyda att det är olagligt att som privatperson ta med den till Sverige. Beroende på hur varan är klassificerad så kan det vara så att det bara är till vissa länder eller slutanvändare som man behöver exportlicens.

Amerikanska exportregler är en djungel. Vi har en avdelning på fem personer på jobbet som bara jobbar med att se till att vi följer dessa regler. :?

culot
Been thanked: 3 times

Inlägg av culot »

Jag har en Jänkare som brukar komma och jaga med mig en vecka i Januari och jag kommer med lite framförhållning försöka få hit en bössa med honom, och jag har dryftat ärendet med PMT som säger att man söker import tillstånd som vanligt och möter upp på Arlanda. Jag kommer dock i mycket god tid göra recharge hos Tullen för att ha allt klart för mig.
I usa kan man hitta NIB Browning auto 5 Sweet Sixteen med choker, Miroku tillverkade visserligen men det är snarare en fördel då stålkvaliten är suverän.

/P

Jaktisiktet

Inlägg av Jaktisiktet »

sitter på Boyds och försöker hitta ny kolv till en winchester M70 7mm rem mag :D .
någon som vet hur det är nu med import, funkar allt som det ska och är det något speciellt jag ska tänka på?

Användarvisningsbild
Nutcase
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av Nutcase »

Första inlägget är från 2009.

Ska till USA i maj. Tänkt köpa ATN-sikte för jakt i mörker. Avståndsmätare. Kanske nåt mer. Vad är det som gäller 2020? Går det att få exporttillstånd på night vision?
Baron von Blaser

Rybář
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av Rybář »

Inom kort kommer exportreglerna att lättas, vilket kommer ha påverkan på europeiska konsumenter. Själv hoppas jag kunna köpa billiga sikten.

https://www.dlapiper.com/en/uk/insights ... e-arrived/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.thefirearmblog.com/blog/202 ... -for-ffls/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du är en representant för jakt och vapen! Bjud vänner på viltkött! Ta med bekanta till skjutbanan!

TheMalm

Inlägg av TheMalm »

La en beställning idag från Boyds. Var inne förra året och då gick det inte att beställa till Sverige. Nu hade de ändrat så att man kunde beställa. Utan att tänka så la jag en beställning på en. Läste på lite på tullens hemsida precis och där ska man enbart anmäla om införsel av vapen. Står inget om icke licenspliktiga delar. Kan inte utlösa någonstans att det ska sätta käppar i hjulet på vägen hit. Håller tummarna.

Racing
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av Racing »

Från vilket datum gäller de nya amerikanska reglerna vad avser export av kikarsikten tex?

Användarvisningsbild
Sören Franson

Inlägg av Sören Franson »

Racing skrev:Från vilket datum gäller de nya amerikanska reglerna vad avser export av kikarsikten tex?
De nya reglerna är aktiva. Hade en telefonkonferens med Bureau of Industry and Security i slutet av april.

Dnova
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Dnova »

Hur blir det med vapendelar som magasin, chassis, stocks och annan möblering? Enligt de förra reglerna omfattades de av ITAR, men jag läste här på forumet att det är fritt fram att köpa ett chassi eller magasin? Någon i denna tråden kanske vet?

Tobsoft

Inlägg av Tobsoft »

Jag har lite samma funderingar som ovan.

Går att beställa kolv från Boyds direkt nu efter regeländringen.

Jag kollar på Boyds Spike Camp för $99. Frakten är på $76, oavsett om jag väljer en för över eller under $99, som tidigare varit regel för Undantag (123.17 (a)).

Jag har en bror som bor i USA. Han kan skicka den för typ $10, om jag beställer hem den till honom. Jag är osäker på vad den nya ändring av regelverket innebär, men tidigare har det gällt inom "Undantag (123.17 (a)) "Observera att detta undantag enbart galler foretag/personer som ar registrerade som exportorer."".

Någon som vet ifall detta också är lättat på? I slutändan handlar det om en besparing på en 500-ing för mig men det är fortfarande 50% ökning av kostnad för kolv.

denstore
Has thanked: 6 times

Inlägg av denstore »

Vad gäller för privatperson att skicka ut från USA idag? Jag tänker mest på att man kanske skulle kunna hitta någon som skulle kunna tänka sig att ta emot en order från ett företag som själva inte skickar utomlands, och sen vidarebefodra det hit till Sverige? Jag är fortfarande på jakt efter trädetaljer till en bössa, och har hittat delarna, men de kan inte tänka sig att skicka utomlands.

Ja, det är väl ungefär samma som frågas precis ovanför, men jag börjar bli lite desperat. Jag har hittat någon som kan säljas delarna, och de är inte ens särskilt dyra, men det är fasen helt omöjligt att få dem till Sverige. :(

Franke
Has thanked: 4 times

Inlägg av Franke »

denstore skrev:
25 maj 2020, 13:54
Vad gäller för privatperson att skicka ut från USA idag? Jag tänker mest på att man kanske skulle kunna hitta någon som skulle kunna tänka sig att ta emot en order från ett företag som själva inte skickar utomlands, och sen vidarebefodra det hit till Sverige? Jag är fortfarande på jakt efter trädetaljer till en bössa, och har hittat delarna, men de kan inte tänka sig att skicka utomlands.

Ja, det är väl ungefär samma som frågas precis ovanför, men jag börjar bli lite desperat. Jag har hittat någon som kan säljas delarna, och de är inte ens särskilt dyra, men det är fasen helt omöjligt att få dem till Sverige. :(
Det går bra att använda sig av ett företag för detta. Sök bara på "mail forwarding" på Google så hittar du massor. Shipito.com är ett exempel, den sidan har jag själv använt med gott resultat.

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

enligt deras hemsida skickat inte shipto vapendelar till sverige.

sneträff