Grillad älg seg som tusan.

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Pek

Re: Grillad älg seg som tusan.

Inlägg av Pek »

Lite beroende på hur djuret jagats och skjutits kan påverka köttkvaliten med. Ju mindre stress desto bättre.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Tomps skrev:
....

Styckdetaljer från bakdelen är definitivt inte sega om du hanterar och tillagar dem rätt. Speciellt innanlår och rostbiff.

Jag tror en del, i vissa fall, gör misstaget att kyla ned slaktkroppar alldeles för fort så det blir kylsammandragningar- då blir det ofta mycket segare även om det hänger tillräckligt.
OK, möjligen, själv har jag inte lyckats bra på grillen med annat än fileerna. Gryta o. stek är förstås en helt annan sak.

Håller helt med om misstaget med att kyla för snabbt. Det får proteinerna att gå baklås så inte ens långkok vill hjälpa. Vi har ett megaproblem med det här pga av icke temperaturkontrollerat slakthus.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

knallis

Inlägg av knallis »

Följ Tomps råd, så gör jag också. Sen en fråga till er som bankar köttet : Är ni inte riktigt säkra på, att djuret är dött....? :mrgreen:
Man saknar inte båset,förrän kossan är tom... Winchester Featherweigt 6,5x55. Hva 310 A 12/70. Sako finnfire 22 lr. Zeiss 3-12x56 4js.

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 1 time

Inlägg av jdrotz »

Grilla köttet snabbt på hög värme, inte för länge. Kläm gärna lite på köttet medan du grillar, det skall vara ungefär lika mjukt som i handflatan, precis bredvid där tummen sitter. Sedan skall köttet vara rumstempererat och ev bankat.

Största misstaget är dock att många grillar nötkött för länge då de är rädda för rött kött, något som man inte behöver oroa sig för om man inte grillar gris eller fågel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

jdrotz skrev:
Största misstaget är dock att många grillar nötkött för länge då de är rädda för rött kött, något som man inte behöver oroa sig för om man inte grillar gris eller fågel.

Varför skulle inte gris får vara rött?
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

jdrotz skrev:Grilla köttet snabbt på hög värme, inte för länge. Kläm gärna lite på köttet medan du grillar, det skall vara ungefär lika mjukt som i handflatan, precis bredvid där tummen sitter. Sedan skall köttet vara rumstempererat och ev bankat.

De där tycker ja ä helt fel va de gäller älgköttet, de ska grillas sakta på låg värme för att inte bli segt enl min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

börje skrev: Varför skulle inte gris får vara rött?
Det får det gärna vara för mig, men i så fall beroende på styckdetalj. Stekt fläsk, revbensspjäll och grillad karré tex vinner knappast på att vara rött eller rosa, men en helstekt ytter- eller innerfilé får gärna vara rosa för smak och konsistens. När det gäller fågel så tycker jag också det varierar mellan typ av fågel och vilken detalj som tillagas. Halstrade andbröst måste vara rosa eller röda, annars blir det inte gott.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det är ju bara kyckling som måste vara genomstekt pga salmonellarisken
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Är nog bara finnar som tål rare gris....
börje skrev:Det är ju bara kyckling som måste vara genomstekt pga salmonellarisken

Arctic

Inlägg av Arctic »

Tamgris vill jag nog gärna ha mer eller mindre genomstekt p.g.a. salmonella.

Vildsvin går att servera rödare. Personligen vill jag inte ha griskött för blodigt, eftersom jag inte tycker om smak/konsistens på rött griskött.

Annat kött kan däremot vara rejält blodigt. Det mesta viltkött gör sig bäst lättstekt eftersom det lätt blir torrt och tråkigt genomstekt.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

r1no1 skrev:Är nog bara finnar som tål rare gris....
börje skrev:Det är ju bara kyckling som måste vara genomstekt pga salmonellarisken
Jag tål fastän jag inte är finne utan finländare/finlandssvensk.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Usch, får rysningar över hela kroppen när jag tänker på dåligt grillad gris.

Köpte i min ungdom tillsammans med min kvinna en "fin" färdig marinerad flintastek, ja jo jag vet...
Åkte till stugan med allsköns godsaker vin, ost med tankar om en trevlig kväll och natt.
SÅ BLEV DET INTE!
Vi blev matförgiftad något så in i helvetet båda två.
OCH en enda allena toalett gjorde inte saken bättre precis.
Till råga allt annat helvete som att spy, skita och må apa så får jag ryggskott mitt under en rejäl kaskad spya.
Fy för helv vilken natt.

-Nä det stämmer aldrig mer flintastek och inte annat än VÄL grillat svin.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

micke w skrev:
jdrotz skrev:Grilla köttet snabbt på hög värme, inte för länge. Kläm gärna lite på köttet medan du grillar, det skall vara ungefär lika mjukt som i handflatan, precis bredvid där tummen sitter. Sedan skall köttet vara rumstempererat och ev bankat.

De där tycker ja ä helt fel va de gäller älgköttet, de ska grillas sakta på låg värme för att inte bli segt enl min erfarenhet.
Min erfarenhet säger tvärtom...detta efter att ha misslyckats en hel del innan jag kom till insikt. Jag vill ha en rejäl grillyta, men samtidigt väldigt blodigt inuti. Uppskattas mycket av familjen.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

börje skrev:
jdrotz skrev:

Läs inlägget från r1on1

Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

jdrotz skrev:
börje skrev:
jdrotz skrev:

Läs inlägget från r1on1

Gäller framförallt tamgris med gris vildsvin är risken mycket liten för tex salmonella och är det bara trikinfritt så kan du äta det rött om du så föredrar.

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Jag brukar tänka som så att ju mörare köttet är, tex en ryggbiff av rå bränner jag hårt och snabbt, är köttet av segare karaktär tex fransyska av en vuxen älg (är ju inte segt i den bemärkelsen men hårdare än ryggbiffen) så kör jag lägre temperatur och längre tid, här kan man köra nån sorts marinad likaså väl. Gjorde en chans ena dagen med en älgkalvsfransyska, delade den i cmtjocka skivor och stekte den i stekpannan (middagen behövde räddas, tanken var ett längre förförande i ugnen) , det blev bra, strax under medium och fullt godkänt, inte segt.

Rostbiff vuxen älg ena dagen i ugnen till 62 grader, i folie till 65 innan jag skar och det blev bra det också.

På grillen tänker jag likadant i princip, möra delar snabbt och hårt, och mindre möra delar tvärt om och det har nog brukat fungera.

För väldigt länge sedan när jag inte visste bättre och skulle bjuda en inbjuden på middag långstekte jag ryggbiff av rå med salt och peppar på låg temp och lång tid... "hej lever". Jag har gjort om misstaget någon gång till men nu vet jag som sagt bättre.

Till Ts... kolla så du inte skär köttet åt fel håll eller att du har styckbitarna felmärkta. Bakdelar från älg hör inte till de sega delarna annat än nån av dem som är hårda tex rullen ( historierna om misstaget att blanda denna del med fileén verkar där finnas gott om).
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

r1no1 skrev:Usch, får rysningar över hela kroppen när jag tänker på dåligt grillad gris.

Köpte i min ungdom tillsammans med min kvinna en "fin" färdig marinerad flintastek, ja jo jag vet...
Åkte till stugan med allsköns godsaker vin, ost med tankar om en trevlig kväll och natt.
SÅ BLEV DET INTE!
Till råga allt annat helvete som att spy, skita och må apa så får jag ryggskott mitt under en rejäl kaskad spya.
Fy för helv vilken natt.

Ursäkta men nu skrattade jag här bakom skärmen så jag nästa kissade på mig. Du va inställd på lite pumpa pumpa och det blev spya och bajskaskader. :lol:
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS Scarborough Bix N`Andy 6ppc Nightforce 42x44 6br Nightforce 15-55
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50

"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp

Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Är väldigt avundsjuk på alla som kan äta rött kött, min mage vägrar på alla vis att gå med på rött (lite lite rosa kan nån enstaka gång) utan det är KMS nästan direkt :( :( :(

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Kul att det gör dig glad, var en höjdare verkligen....
Krypa omkring skitnödig och spyfärdig på alla fyra med ryggskott mellan säng och toa var verkligen en höjdare.
MEN vi fick iaf två döttrar, dock inte den natten. :D
killerberra skrev:
r1no1 skrev:Usch, får rysningar över hela kroppen när jag tänker på dåligt grillad gris.

SÅ BLEV DET INTE!
Fy för helv vilken natt.

Ursäkta men nu skrattade jag här bakom skärmen så jag nästa kissade på mig. Du va inställd på lite pumpa pumpa och det blev spya och bajskaskader. :lol:

Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

r1no1 skrev:Kul att det gör dig glad, var en höjdare verkligen....
Krypa omkring skitnödig och spyfärdig på alla fyra med ryggskott mellan säng och toa var verkligen en höjdare.
MEN vi fick iaf två döttrar, dock inte den natten. :D
killerberra skrev:

SÅ BLEV DET INTE!
Fy för helv vilken natt.

Underbart att höra. Ja överlever man den dejten överlever man allt i en relation. :wink:
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS Scarborough Bix N`Andy 6ppc Nightforce 42x44 6br Nightforce 15-55
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50

"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp