Börja röka kött som nybörjare

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

YKW

Re: Börja röka kött som nybörjare

Inlägg av YKW »

Tack. Jag läser att temperaturen går att sätta lågt - behövs ändå en kallröktillsats?

Eller borde jag slå till på en Borniak?

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

fugazi
Kontakt:

Inlägg av fugazi »

YKW skrev: 29 aug 2025, 07:30 Tack. Jag läser att temperaturen går att sätta lågt - behövs ändå en kallröktillsats?

Eller borde jag slå till på en Borniak?

Ja, du villhöver en kallrökstillsats! :lol:
\\ fugazi \\ Magnus \\
YKW

Inlägg av YKW »

Tack fugazi.

Skugsmu11en

Inlägg av Skugsmu11en »

Tjena!

Först måste du tänka om du vill varmröka eller kallröka.

Varmröka då tillagar du maten och tillsätter röksmak.

Kallröka då torkar du och konserverar maten samt tillsätter röksmak. Röken ser till att inga insekter och skit sätter sig på köttet och det blir då konserverat och torkat. Kallrökning gör du under 28 grader C.

Jag tog en gammal byrå och borrade ett hål i botten samt ett i toppen. Går att stänga via en enkel lucka där jag spikade på en planka som går att skifta. Jag kallröker.

Ta sedan en pastasil i metall och buckla in mitten så det blir en liten ö. Böj handtaget nedåt så att silen ej rör botten på din låda/byrå/rökbox.
Blanda 50/50 med salt och socker, täck fisken eller köttet du vill röka med blandningen och in i kylen i något dygn. Därefter sköljer du av och torkar köttet med papper. Lägg på ett galler i kylen i ett dygn till för att torka ytan. Därefter hänger du upp köttet i lådan, fyller silen med torrt rökspån och tänder på med en stormtändare och läger silen längst ner i lådan. Tryck i en kökstemometer och stäng röken.

Det är klart när det har tappat 30% av sin vikt. Jag brukar lägga viskfileer i ett dygn och fläskfile och större bitar i 2-4 dygn. Jäkligt enkelt och hillbilly men så gör jag! Och svårare än så behöver det inte va.
Söker jaktlag/gästjakt nära sollefteå. Har eftersökshund och är inte rädd för att jobba hårt eller ta hand om skitgöran. :D
YKW

Inlägg av YKW »

Jag inser att jag nog avsåg varmrökning... Jag har tidigare rökt älghjärtan och sidfläsk i en hembygd rök med kamin förbunden till rökhus med stålrör på ett par meter. Temperaturen kom upp i ca 60 grader. Blev bra resultat. Dock tog det tid och röken står på ett sommarställe en bra bit hemifrån.

Användarens profilbild
Peppsson

Inlägg av Peppsson »

har du en grill kan du alltid börja där, så gjorde jag. en weber klotgrill det gick allt.
nu röker jag allt i min keramiska grill. och det är rena barnleken. har rökt det mesta i den, egengjord korv, sidfläsk, vilt i mängder.
är kanske inte lika lätt som en bradly, men hur enkelt som helst! ända minuset är kanske att man inte får plats med hur mycket som helst. men har en ställning så jag har två våningar så en del går det allt ändå in
Användarens profilbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Peppsson skrev:har du en grill kan du alltid börja där, så gjorde jag. en weber klotgrill det gick allt.
nu röker jag allt i min keramiska grill. och det är rena barnleken. har rökt det mesta i den, egengjord korv, sidfläsk, vilt i mängder.
är kanske inte lika lätt som en bradly, men hur enkelt som helst! ända minuset är kanske att man inte får plats med hur mycket som helst. men har en ställning så jag har två våningar så en del går det allt ändå in
+1 Går hur bra som helst med en gammal WeberBild Fått riktigt bra resultat med älgkött på den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarens profilbild
micke w

Inlägg av micke w »

Idag ska jag röka 5 st älghjärtan i varmröken jag har. Jag saltar alltid efter rökningen i en saltlag, blir perfekt varje gång 👍
fugazi
Kontakt:

Inlägg av fugazi »

micke w skrev: 20 dec 2025, 10:43 Idag ska jag röka 5 st älghjärtan i varmröken jag har. Jag saltar alltid efter rökningen i en saltlag, blir perfekt varje gång 👍
Fif__n va gött! 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\
Skriv svar