Nya regler för försäljning av vildsvinskött

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
redtop

Nya regler för försäljning av vildsvinskött

Inlägg av redtop »

Nu är det klubbat. Från 4:e november börjar nya regler gälla som gör det möjligt för jägare att sälja vildsvin/vildsvinskött direkt till konsumeneter eller lokala butiker.

Läs mer hos Livsmedelsverket:
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/ ... vsfs-20246
Användarvisningsbild
Canta

Re: Nya regler för försäljning av vildsvinskött

Inlägg av Canta »

Så där då .. tog väl 5 år. Hur som, äntligen. Och varggrejen samma dag. Vi får minnas denna sansade dag. Idiotin ut o förnuft in ...
Användarvisningsbild
Kindbo

Inlägg av Kindbo »

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Kanon. Då är det bara att vänta på på att utbildningen ska komma igång så det blir möjligt i praktiken med
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

rajonbh skrev: 17 okt 2024, 08:30 Kanon. Då är det bara att vänta på på att utbildningen ska komma igång så det blir möjligt i praktiken med
Börja med viltundersökarutbildning om du inte redan har den. Den finns ju redan hos förbunden.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.

https://www.livsmedelsverket.se/foretag ... -konsument
Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

redtop skrev:Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.

Vem?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borderterrier, Weimaraner.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Lindquist skrev: 04 nov 2024, 15:16
redtop skrev:Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.

Vem?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns en länk på sidan jag länkade till
Användarvisningsbild
YoYo

Inlägg av YoYo »

Hajar inte? Vildsvinsutbildning(ar), särskild kurs i vildsvinshygien och viltundersökningsutbildning. Hur många kuser behöver man ta och i vilken ordning egentligen? Kändes som jag drabbats av plötslig dyslexi när jag läste länken.
【YoYo】
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

YoYo skrev: 04 nov 2024, 16:44 Hajar inte? Vildsvinsutbildning(ar), särskild kurs i vildsvinshygien och viltundersökningsutbildning. Hur många kuser behöver man ta och i vilken ordning egentligen? Kändes som jag drabbats av plötslig dyslexi när jag läste länken.
Det är livsmedelsverkets regler som gör det hela krångligare, men i sak är det positivt att det (till slut) blev möjligt. För att kunna gå kursen i vildsvinshygien behöver man först ha gått en kurs som viltundersökare (dvs behörighet att besikta och bedöma skjutet vilt inför inlämning till vilthanteringsanläggning). Först därefter kan man anmäla sig till den nya och obligatoriska utbildningen i vildsvinshygien. Slutligen skall man även registrera sig hos länsstyrelsen i vildsvinsjägarregistret för att få tillstånd att sälja vildsvinskött direkt till privatperson.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
YoYo

Inlägg av YoYo »

Tomps skrev: 04 nov 2024, 17:29
YoYo skrev: 04 nov 2024, 16:44 Hajar inte? Vildsvinsutbildning(ar), särskild kurs i vildsvinshygien och viltundersökningsutbildning. Hur många kuser behöver man ta och i vilken ordning egentligen? Kändes som jag drabbats av plötslig dyslexi när jag läste länken.
Det är livsmedelsverkets regler som gör det hela krångligare, men i sak är det positivt att det (till slut) blev möjligt. För att kunna gå kursen i vildsvinshygien behöver man först ha gått en kurs som viltundersökare (dvs behörighet att besikta och bedöma skjutet vilt inför inlämning till vilthanteringsanläggning). Först därefter kan man anmäla sig till den nya och obligatoriska utbildningen i vildsvinshygien. Slutligen skall man även registrera sig hos länsstyrelsen i vildsvinsjägarregistret för att få tillstånd att sälja vildsvinskött direkt till privatperson.
Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.

För att skippa "mellanhanden" (viltundersökaren) så man kan sälja direkt till slutkunden behöver man nu gå den utbildningen plus vildsvinshygien. Hade ju varit rätt smutt om någon kunde baka ihop båda dessa utbildningarna till en komplett kurs. Tror jag avvaktar tills någon erbjuder det som behövs i en komplett kurs faktiskt.
【YoYo】
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

YoYo skrev: 05 nov 2024, 00:06 Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.

För att skippa "mellanhanden" (viltundersökaren) så man kan sälja direkt till slutkunden behöver man nu gå den utbildningen plus vildsvinshygien. Hade ju varit rätt smutt om någon kunde baka ihop båda dessa utbildningarna till en komplett kurs. Tror jag avvaktar tills någon erbjuder det som behövs i en komplett kurs faktiskt.
Det är helt i sin ordning för vem som helst att lämna in grisar och annat vilt till en vilthanteringsanläggning. Men om man har viltundersökarutbildning så har man befogenhet att undersöka och bedöma viltet själv, och slipper därmed lämna med röda organ. Å andra sidan ska man då fylla i ett intyg som ska följa med vid leverans, dvs lika krångligt fast på ett annat sätt. Å andra sidan är utbildningen lärorik och du får bättre koll på viltets kvalitet, bra inom t.ex jaktlaget och för egen del- inte bara om man säljer.
Det kommer nog utbildningar framöver som innehåller båda momenten, det hade varit smart.
Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

YoYo skrev: 05 nov 2024, 00:06
Tomps skrev: 04 nov 2024, 17:29
Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.

Jag gick en kombinerad kurs för både viltundersökare och vildsvinshygien i helgen.
Via viltkonsult.se med Torsten Mörner som höll i kursen.
//John
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Ijahman skrev:
Jag gick en kombinerad kurs för både viltundersökare och vildsvinshygien i helgen.
//John
Bra det rör på sig.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
YoYo

Inlägg av YoYo »

Ijahman skrev: 03 dec 2024, 12:42
//John
Tack för tips! Skall försöka få plats på någon av kurserna söderut inom kort
【YoYo】
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Jag gick kursen via Zoom, ledd av Jonas Malmsten. Det funkade bra och han var mycket duktig.