Nya regler för försäljning av vildsvinskött
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- redtop
Nya regler för försäljning av vildsvinskött
Nu är det klubbat. Från 4:e november börjar nya regler gälla som gör det möjligt för jägare att sälja vildsvin/vildsvinskött direkt till konsumeneter eller lokala butiker.
Läs mer hos Livsmedelsverket:
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/ ... vsfs-20246
Läs mer hos Livsmedelsverket:
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/ ... vsfs-20246
- Canta
Re: Nya regler för försäljning av vildsvinskött
Så där då .. tog väl 5 år. Hur som, äntligen. Och varggrejen samma dag. Vi får minnas denna sansade dag. Idiotin ut o förnuft in ...
- Kindbo
- rajonbh
Kanon. Då är det bara att vänta på på att utbildningen ska komma igång så det blir möjligt i praktiken med
- redtop
- redtop
Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.
https://www.livsmedelsverket.se/foretag ... -konsument
- Lindquist
Vem?redtop skrev:Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borderterrier, Weimaraner.
- redtop
Finns en länk på sidan jag länkade tillLindquist skrev: ↑04 nov 2024, 15:16Vem?redtop skrev:Nu finns en aktör som håller kurser. Fler lär vara på gång.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- YoYo
Hajar inte? Vildsvinsutbildning(ar), särskild kurs i vildsvinshygien och viltundersökningsutbildning. Hur många kuser behöver man ta och i vilken ordning egentligen? Kändes som jag drabbats av plötslig dyslexi när jag läste länken.
【YoYo】
- Tomps
Det är livsmedelsverkets regler som gör det hela krångligare, men i sak är det positivt att det (till slut) blev möjligt. För att kunna gå kursen i vildsvinshygien behöver man först ha gått en kurs som viltundersökare (dvs behörighet att besikta och bedöma skjutet vilt inför inlämning till vilthanteringsanläggning). Först därefter kan man anmäla sig till den nya och obligatoriska utbildningen i vildsvinshygien. Slutligen skall man även registrera sig hos länsstyrelsen i vildsvinsjägarregistret för att få tillstånd att sälja vildsvinskött direkt till privatperson.
- k-Hornet
A Smith&Wesson beats four aces
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
- YoYo
Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.Tomps skrev: ↑04 nov 2024, 17:29Det är livsmedelsverkets regler som gör det hela krångligare, men i sak är det positivt att det (till slut) blev möjligt. För att kunna gå kursen i vildsvinshygien behöver man först ha gått en kurs som viltundersökare (dvs behörighet att besikta och bedöma skjutet vilt inför inlämning till vilthanteringsanläggning). Först därefter kan man anmäla sig till den nya och obligatoriska utbildningen i vildsvinshygien. Slutligen skall man även registrera sig hos länsstyrelsen i vildsvinsjägarregistret för att få tillstånd att sälja vildsvinskött direkt till privatperson.
För att skippa "mellanhanden" (viltundersökaren) så man kan sälja direkt till slutkunden behöver man nu gå den utbildningen plus vildsvinshygien. Hade ju varit rätt smutt om någon kunde baka ihop båda dessa utbildningarna till en komplett kurs. Tror jag avvaktar tills någon erbjuder det som behövs i en komplett kurs faktiskt.
【YoYo】
- Tomps
Det är helt i sin ordning för vem som helst att lämna in grisar och annat vilt till en vilthanteringsanläggning. Men om man har viltundersökarutbildning så har man befogenhet att undersöka och bedöma viltet själv, och slipper därmed lämna med röda organ. Å andra sidan ska man då fylla i ett intyg som ska följa med vid leverans, dvs lika krångligt fast på ett annat sätt. Å andra sidan är utbildningen lärorik och du får bättre koll på viltets kvalitet, bra inom t.ex jaktlaget och för egen del- inte bara om man säljer.YoYo skrev: ↑05 nov 2024, 00:06 Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.
För att skippa "mellanhanden" (viltundersökaren) så man kan sälja direkt till slutkunden behöver man nu gå den utbildningen plus vildsvinshygien. Hade ju varit rätt smutt om någon kunde baka ihop båda dessa utbildningarna till en komplett kurs. Tror jag avvaktar tills någon erbjuder det som behövs i en komplett kurs faktiskt.
Det kommer nog utbildningar framöver som innehåller båda momenten, det hade varit smart.
- Ijahman
Jag gick en kombinerad kurs för både viltundersökare och vildsvinshygien i helgen.YoYo skrev: ↑05 nov 2024, 00:06Okej, nu börjar det klarna för mig, tack. Har dock lämnat in ett par grisar tidigare till vilthanteringsanläggning och inte har de efterfrågat någon utbildning från min part. Skinn och huvud kvar och alla röda organ i medföljande påse dock så ombesörjer de själva med korrekt utbildad viltundersökare antar jag.Tomps skrev: ↑04 nov 2024, 17:29Det är livsmedelsverkets regler som gör det hela krångligare, men i sak är det positivt att det (till slut) blev möjligt. För att kunna gå kursen i vildsvinshygien behöver man först ha gått en kurs som viltundersökare (dvs behörighet att besikta och bedöma skjutet vilt inför inlämning till vilthanteringsanläggning). Först därefter kan man anmäla sig till den nya och obligatoriska utbildningen i vildsvinshygien. Slutligen skall man även registrera sig hos länsstyrelsen i vildsvinsjägarregistret för att få tillstånd att sälja vildsvinskött direkt till privatperson.
Via viltkonsult.se med Torsten Mörner som höll i kursen.
//John
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
- Ingvar
Bra det rör på sig.Ijahman skrev:
Jag gick en kombinerad kurs för både viltundersökare och vildsvinshygien i helgen.
Via viltkonsult.se med Torsten Mörner som höll i kursen.
//John
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Medlem i 550 grain - klubben.
- YoYo
Tack för tips! Skall försöka få plats på någon av kurserna söderut inom kort
【YoYo】
- Tomps
Jag gick kursen via Zoom, ledd av Jonas Malmsten. Det funkade bra och han var mycket duktig.