Dags att börja torka kött!

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Kärrtroll

Re: Dags att börja torka kött!

Inlägg av Kärrtroll »

Funderar på en annan grej också. Jag sprayar själv mitt kött med lite ättika när jag hängmörar och har läst att vissa sprayar köttet vid torkning för att motverka mögel. Skulle man inte kunna spraya köttet med typ whisky eller gin istället, så får man lite intressanta smaker på köpet?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life. /Terry Pratchett
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Då får det vara stark whisky. 40 procent räcker inte. Men man kan kombinera! Jag har torkat kött, sedan marinerat i vin eller wisky för art sedan torka igen. Detta x3. Särskilt bog i rödvin! Vildsvin. Mycket gott!
Cogito ergo sum.
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inlägg av Kärrtroll »

Aha, tack för tipset :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life. /Terry Pratchett
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Kärrtroll skrev: 27 jan 2023, 21:19 Funderar på en annan grej också. Jag sprayar själv mitt kött med lite ättika när jag hängmörar och har läst att vissa sprayar köttet vid torkning för att motverka mögel. Skulle man inte kunna spraya köttet med typ whisky eller gin istället, så får man lite intressanta smaker på köpet?
Här har du mitt recept som jag har fått av svågern och som jag har använder.
https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php? ... /#comments
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inlägg av Kärrtroll »

lsjonsson skrev: 28 jan 2023, 14:19
Kärrtroll skrev: 27 jan 2023, 21:19 Funderar på en annan grej också. Jag sprayar själv mitt kött med lite ättika när jag hängmörar och har läst att vissa sprayar köttet vid torkning för att motverka mögel. Skulle man inte kunna spraya köttet med typ whisky eller gin istället, så får man lite intressanta smaker på köpet?
Här har du mitt recept som jag har fått av svågern och som jag har använder.
https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php? ... /#comments
Jag körde nått åt det hållet förra året men i år ville jag prova att torrsalta :)
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Måste bara bygga en Ny holk med nät runt för att slippa alla flugor.
Råkade backa på den förra.
Slår flugor året runt inomhus, och när de första fina vårdagarna kommer, ja då är väggen svart av flugor som vaknat.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

T-Grön skrev: 30 jan 2023, 11:36 Måste bara bygga en Ny holk med nät runt för att slippa alla flugor.
Råkade backa på den förra.
Slår flugor året runt inomhus, och när de första fina vårdagarna kommer, ja då är väggen svart av flugor som vaknat.
Det behövs inte om du hänger köttet på norrsidan är lika med skugga o kallt och där med inga flugor. Södersidan är flugor.
Jag har aldrig haft besvär med flugor eller fåglar men då har jag haft köttet under carportstaket på norrsidan.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

2401ED0F-D553-4A29-8ABE-48BA90824253.jpeg
Har fullt med flugor på norrsidan med faktiskt.
Idag släppte jag ut 18st som satt i fönstret i trappen på norrsidan.
Har några flugsticks i köksfönstret med, och det fastnar hela tiden.

Har ett upplägg med ”koskit” ca 40 m från huset där en granne som har köttdjur lägger dyngan.
Det ger bra med flugor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!