Ta hand om fett

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

regnskogII

Re: Ta hand om fett

Inlägg av regnskogII »

Redbeeerd skrev: 17 nov 2022, 12:43 Jäkligt kul att folk för detta, är dock förvånad att det inte är så vanligt i Sverige historiskt. Nu väntar jag på recension av bäver- respektive björnfett!
Jag har smakat både bäver och björnfett, rått och tillagat, för mig var de en sann smakupplevelse, men ingen jag rekommenderar. Jo förresten björnens kött och fett är gott, men det är så oändligt mäktigt och lite överväldigande, lite som bra sälkött är gott men lite kommer man långt med.

Bäverfettet är som grävlingens, dvs bra till skor och kängor, läder, inget att äta enligt mig.

Björnen åt jag i Alaska för en ohemult antal år sedan, innan jag fått klart för mig att ett trikintest är bra att ha. Idag hade jag inväntat det.

Kul tråd för övrigt.
fugazi

Inlägg av fugazi »

Att det är "en smakupplevelse" behöver ju inte innebära att den är positiv! :lol:

För mkt och för lite skämmer allt! -säger alltid min mor!
\\ fugazi \\ Magnus \\
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

fugazi skrev: 17 nov 2022, 15:47 Att det är "en smakupplevelse" behöver ju inte innebära att den är positiv! :lol:

Ibland har sammanhanget mer betydelse för upplevelsen än själva smaken på det man "konsumerar", jag tror att du själv kan dra dig till minnes sådana tillfällen i livet. Men visst, ibland borde man tänka efter före innan man smakar på något.
fugazi

Inlägg av fugazi »

regnskogII skrev: 17 nov 2022, 15:58
fugazi skrev: 17 nov 2022, 15:47 Att det är "en smakupplevelse" behöver ju inte innebära att den är positiv! :lol:

Ibland har sammanhanget mer betydelse för upplevelsen än själva smaken på det man "konsumerar", jag tror att du själv kan dra dig till minnes sådana tillfällen i livet. Men visst, ibland borde man tänka efter före innan man smakar på något.
Absolut sant!
Min svåger tuggade i sig en hel (liten iofs) hemodlad habanero, bara för att kolla om det verkligen va så starkt som alla säger.... :lol:
\\ fugazi \\ Magnus \\
Adrock63

Inlägg av Adrock63 »

fugazi skrev: 17 nov 2022, 14:37
Adrock63 skrev: 17 nov 2022, 14:30
fugazi skrev: Och det måste ju vara helt ofarligt med tanke på trikiner, eller hur?
För dom finns väl bara i muskelvävnad?
Hur hög temp går det åt i vattenbadet ungefär?
Jag gör det självklart efter att jag har trikintestat djuren men det är inga problem att låta det koka upp. Sen är det ju som du säger att trikiner sitter i köttet.
Njae, jag sa inte det, jag undrade om det inte var så, vilket jag har för mig om!

Vad smakar det?
Jag har inte provat fett från vild gris på det sättet...
Jag tycker det har en väldigt neutral smak om du steker eller har det i pajdeg. Just pajdeg blir helt suverän med vildsvinsfett.
PerT

Inlägg av PerT »

cmk skrev: 08 nov 2022, 12:13
Redbeeerd skrev: 08 nov 2022, 11:10
Tomps skrev: 07 nov 2022, 22:39 Om man nu tänker sig att koka "lädersmorning" på fett/talg istället, och ge fanken i smaken - hur gör man då? Har för mig att t.ex grävling användes för detta förr. Det hade varit trevligt att göra sitt egna läderfett, gärna med viss hållbarhet.
Även detta är ju väldigt intressant. En kollegas far har märket Fat Bear som gör lädersmorning av björnfett: använder det till mina kängor och det är riktigt, riktigt bra.
Jag testade en gång att göra det med talg från ... rådjur tror jag. Eller om det var hjort. Hackade upp det och smälte det, blandade i lite bivax, lite vegetabilisk olja (för att göra det mjukare i rumstemp) och lite tjära för färgen och den goda doftens skull. Minns inte riktigt proportionerna, men kanske nåt i stil med;

50% talg
20% bivax
20% olja
10% tjära

Det går säkert att googla fram en uppsjö av olika recept.

Det var ett par år sedan nu, och jag tycker inte att det luktar värre än det gjorde från början. Men tjäran hjälper nog till.
Det här tillvägagångssättet borde väl funka på även älg. Provade med ca 90% fårtalg/fett och ca 10%tjära.
Kokade, hällde genom sil. Portionerade ut det i burkar. Gärna i glasburk. (Mössen är förtjusta i det. Så det i plastburk är slut.)
Gjorde senaste omgången 2011 och det är lika god tjärdoft fortfarande.
Senast redigerad av 2 PerT, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

Du menar, som grillade marschmallows med senap och ketchup? :D
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
fugazi

Inlägg av fugazi »

k-Hornet skrev: 17 nov 2022, 21:44

Du menar, som grillade marschmallows med senap och ketchup? :D
Ja, fast....
Marshmallows är för mkt redan som dom är, behöver inte ens grilla dom! :lol:

Kokade buljong på rödingskrot en gång (undrar om det inte finns i nån annan tråd?) som jag separerade oljan/fettet på, det var sjukt gott! (Liksom buljongen, såklart!)
\\ fugazi \\ Magnus \\
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Nu haft en gryta fett på spisen, sparade endel och ska se om det går använda till nånting annars smälts det om till fåglarna som sist.
Adrock63

Inlägg av Adrock63 »

Redbeeerd

Inlägg av Redbeeerd »

Jag blir ju lite glad att folk engagerar sig i detta, trodde inte på så mycket respons. Min jaktlycka i år är verkligen sämst så än så länge får jag nöja mig med matolja och smör till matlagningen 😔
Det här med att göra läderfett är ju klockrent: någon som har koll på skillnader mellan djurs fett om man ser till funktion på läder?
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

En annan fråga som jag tar med i tråden. Min erfarenhet av olika fett är att de ganska fort kan få en trist härsken lukt. Hur gör man med det? Kan man tillsätta någon slags antioxidanter eller liknande för att slippa det?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Redbeeerd

Inlägg av Redbeeerd »

potatiskastare skrev: 23 nov 2022, 20:50 En annan fråga som jag tar med i tråden. Min erfarenhet av olika fett är att de ganska fort kan få en trist härsken lukt. Hur gör man med det? Kan man tillsätta någon slags antioxidanter eller liknande för att slippa det?
Får det härsken lukt även när man avlägsnat allt vatten? Trist 😔
fugazi

Inlägg av fugazi »

Så gammalt har nog mitt sparade aldrig blitt att det luktar härsket...
Antingen sparar jag för lite eller använder för mkt... :roll:
Har inget bra svar på det.
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

fugazi skrev: 23 nov 2022, 21:35 Så gammalt har nog mitt sparade aldrig blitt att det luktar härsket...
Får väl ses som bra tillvaratagande? Inget förfars. :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
fugazi

Inlägg av fugazi »

k-Hornet skrev: 23 nov 2022, 22:25
fugazi skrev: 23 nov 2022, 21:35 Så gammalt har nog mitt sparade aldrig blitt att det luktar härsket...
Får väl ses som bra tillvaratagande? Inget förfars. :-)
Njaa... eller det som inte togstillvars... förfogs? :roll: :lol:
Jaa... smålänningen KANSKE lyser igenom nu.... :roll:

För det finns ju alltid liiiiiitee kvar därneribotten.... :roll:
\\ fugazi \\ Magnus \\