Avbloda Älg, Hjort Rådjur

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

lone_wolf

Avbloda Älg, Hjort Rådjur

Inlägg av lone_wolf »

Hur går man bäst tillväga avblodninga av älg med en normallång jaktkniv, ca 10 cm blad. Är det ens möjligt?

På mindre djur är det kanske lättare.

Själv har jag blivit lärd att sticka i "stickgropen" och föra kniven längs med bröstkorgen fram och tillbaka, men är inte helt övertygad om effekten med en kort kniv. Djuret blöder, men hur mycket kommer ut?

Det här gäller alltså fall då djuret skjutits i hals eller motsvarande CNS område.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
NiKKEE

Re: Avbloda Älg, Hjort Rådjur

Inlägg av NiKKEE »

lone_wolf skrev: 09 sep 2021, 21:36 Hur går man bäst tillväga avblodninga av älg med en normallång jaktkniv, ca 10 cm blad. Är det ens möjligt?

Själv har jag blivit lärd att sticka i "stickgropen" och föra kniven längs med bröstkorgen fram och tillbaka, men är inte helt övertygad om effekten med en kort kniv. Djuret blöder, men hur mycket kommer ut?

Det här gäller alltså fall då djuret skjutits i hals eller motsvarande CNS område.
På viltbesiktningsutbildningen fick vi lära oss att man hade sjukt kort tid på sig att avbloda. Har för mig det var under minuten? Har gjort som du men tvivlar på att det givit något.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Stick hålet kniven påtvären skär mot sidorna.
Jag som alltid har en större kniv på mig brukar använda den och enligt min uppfattning fungerar den större kniven bättre.

Jag anser att det blir bättre med att sticka djuren alltid och störst skillnad tycker jag man ser vid styckning och efter det varit paketerat.
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

karelsk blandning skrev: 10 sep 2021, 06:46 Stick hålet kniven påtvären skär mot sidorna.
Jag som alltid har en större kniv på mig brukar använda den och enligt min uppfattning fungerar den större kniven bättre.

Jag anser att det blir bättre med att sticka djuren alltid och störst skillnad tycker jag man ser vid styckning och efter det varit paketerat.
Pekar du med kniven rakt inåt eller nedåt längs med bröstkorgen?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

NiKKEE skrev: 09 sep 2021, 22:12
lone_wolf skrev: 09 sep 2021, 21:36 Hur går man bäst tillväga avblodninga av älg med en normallång jaktkniv, ca 10 cm blad. Är det ens möjligt?

På viltbesiktningsutbildningen fick vi lära oss att man hade sjukt kort tid på sig att avbloda. Har för mig det var under minuten? Har gjort som du men tvivlar på att det givit något.
Jag har fått lära mig samma. Tror det var 30sekunder jag fick lära mig och att det var att förstöra kött med skott i huvudet eller cns om man inte bloda ur fort som fasen.

Men jag har dock skjutit några älgar på stånd i huvudet/nackkota på bara någon meter som jag inte avblodat på kort tid där jag aldrig märkt någon skillnad att köttet skulle varit sämre.
Östsibirisk Laika