Ikväll serveras..

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

fugazi

Re: Ikväll serveras..

Inlägg av fugazi »

k-Hornet skrev: 18 jun 2021, 19:12 Vitlöksstek fläskfilé med tagliatelle och gräddig och god sås! :D

Beställ av bonussonen. :-)
Är du ansluten till Food-dååra(r) eller nåt, så man kan peställa??? :roll:
\\ fugazi \\ Magnus \\
Söker: Pipset till Brno ZH1-/2-/30* .22SHP och 7x57 (8x57?) skicka PM!
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

fugazi skrev: 18 jun 2021, 19:18
k-Hornet skrev: 18 jun 2021, 19:12 Vitlöksstek fläskfilé med tagliatelle och gräddig och god sås! :D

Beställ av bonussonen. :-)
Är du ansluten till Food-dååra(r) eller nåt, så man kan peställa??? :roll:
Hör av dig så är det väl bara att svänga förbi på middag nån gång? :mrgreen:
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
fugazi

Inlägg av fugazi »

:lol: :lol: :lol:
DEN kommer jag skriva upp!!! 8)

(Ska jag ta mä nå bössa?) :lol:
Morfars-ens Hqv Mod17 kal.16, är smuck att trycka in i vilken packning som helst.... delad... :roll:
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

fugazi skrev: 18 jun 2021, 19:37 :lol: :lol: :lol:
DEN kommer jag skriva upp!!! 8)

(Ska jag ta mä nå bössa?) :lol:
Morfars-ens Hqv Mod17 kal.16, är smuck att trycka in i vilken packning som helst.... delad... :roll:
Ser att jag missade ett t. Beställt skulle det stå. Och närmaste jaktmark här hemma är i Orsa, 3,5 timme bort. :mrgreen:
Men annars bara höra av dig om du har en väg förbi. Jag kanske tillåme är hemma (varit mycket övertid på sistone)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Nu har kocken agerat bagare och snott ihop en tårtbotten från morgonen och nu är midsommartårtan dekorerad också. :D
IMG_20210625_094358711.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
JHolmgren

Inlägg av JHolmgren »

Helgrillat halvt svin och jordgubbstårta.
Midsommarn’ räddad. ✅
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
win307

Inlägg av win307 »

JHolmgren skrev: 26 jun 2021, 22:14 Helgrillat halvt svin och jordgubbstårta.
Midsommarn’ räddad. ✅
På en av dom lokala pizzeriorna kunde man förr beställa halvgrillad kyckling. Same,same but different ... :mrgreen:
Idag rester från igår. Sill, färskpotatis och snaps. Å sen lite grillad oxfilé... 8)
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Givetvis blir det Pitepalt med extra bacon, smör, krösamos och mjölk idag på Paltens dag.
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4 ... ten-tipsar
:mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Användarvisningsbild
XLV

Inlägg av XLV »

lsjonsson skrev: 13 jul 2021, 12:10 Givetvis blir det Pitepalt med extra bacon, smör, krösamos och mjölk idag på Paltens dag.
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/4 ... ten-tipsar
:mrgreen:
8) :D 8)
.22LR - .222em - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
fugazi

Inlägg av fugazi »

Korv-stroganoff...
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
honken

Inlägg av honken »

Bild

Då testar vi något nytt. Fyllt ett par fläsksidor av vildsvin med färskost, basilika, pistagenötter och vitlök, ska bakas indirekt i grillen några timmar. Vi får se....

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Ugnsstekt lax fångad i Kalix älv, potatis, Abbas laxsås https://www.abba.se/products/citron-dil ... bakad-lax/
och mjölk. :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Precis tagit fram ett marinerat innanlår älg här, skuret i skivor/marinerat. Potatisgratäng. Grillen nytänd och ska strax gå ut och sätta igång. Idag blir det en kanna isvatten att skölja ner med. ... hade varit perfekt med ett väl valt vin till det här eller kanske en öl men men funkar inte ikväll.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Insett att tiden går (fort) o snart nog nya gräsänder ner i frysen så läge att tugga i sig de sista av fjolårets.
Väldigt god fågel f.a. de från senhösten. Brukar köra till 3/4 tid i gryta o 175 gr o sen brassa på i 225 grader med luft tills man får en fin knaprig yta.

Faktiskt är det så att gräsänder gör sig nästan bäst dagen efter. Kallskuret i skivor o sen t.ex. kantarellsås till. Rekommeneras också en kall sötsur röra. Brukar köra äppelmos med nån sked citronmarmelad i.
Gräsisar är lite som gässen. Ska gärna ha nåt syrligt till som bryter/höjer.
fugazi

Inlägg av fugazi »

@Canta:
Gryta med lock i ugnen eller kokt i gryta?
Har aldrig provat gräsand... låter gott dock!
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ugnsteka i gryta med lock. Sen när man vill ha färg dvs efter nån 1/2 timme el så då ut med grytan o på med luftvärme o hög temp. Då in med anden utan lock. Anden bryns då samtidigt som den färdig inne i.
Man kan smörja anden före tillagning med timjan, salt, peppar, citronsaft, soja osv men tycker inte kortmarinering ger så värst. Mest en 'Allt om Mat' grej för att krångla till det.
Finns väl en massa andra recept om man kollar på webben o då under anka/duck men då ofta tillkrånglade.
Hur som, svårt att misslyckas med välmatad and o en höjdare även dagen efter.
fugazi

Inlägg av fugazi »

"välmatad and".... mnjooo... jag sitter ju int på kajen å matar änder..... än...
Men...
Vätska i grytan?
En IPA eller lite Värrmå?
Lök. morötter eller annat krafs (som jag har som brukligt i en "gryt")?

Lergryta?
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Nej, inte andgryta men andfågel stekt i gryta. Grejen är att bevara fukten iaf i början. Alla fåglar kan bli uttorkade o därmed sega om man släpper ut ångan för snabbt. När väl ben o innanmäte fått upp samma temp som brösten då ok att bryna. Bra med luftvärme då.

Jo, ett annat recept som är vettigt är att köra anden halvfärdig i gryta med lock o sen upp o sen skära ur brösten o sen snitta dessa o sen ner i form med matgrädde o timjan osv. Puttrar färdigt i formen. Detta recept känns bäst på vintern.
'Välmatade' betyder i detta and-fall främst sena feta färdigvuxna flyttänder. Stor skillnad mot de man pangar i hemmaån i augusti.

I gryta har man inget vatten. Anden fixar fukten själv. Klart att man har en klick margarin i botten så att fågeln inte bränner fast.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Canta skrev: 21 jul 2021, 15:47 Insett att tiden går (fort) o snart nog nya gräsänder ner i frysen så läge att tugga i sig de sista av fjolårets.
Väldigt god fågel f.a. de från senhösten. Brukar köra till 3/4 tid i gryta o 175 gr o sen brassa på i 225 grader med luft tills man får en fin knaprig yta.

Faktiskt är det så att gräsänder gör sig nästan bäst dagen efter. Kallskuret i skivor o sen t.ex. kantarellsås till. Rekommeneras också en kall sötsur röra. Brukar köra äppelmos med nån sked citronmarmelad i.
Gräsisar är lite som gässen. Ska gärna ha nåt syrligt till som bryter/höjer.
Kan hända jag har fel nu och orkar inte heller söka igenom forumet i genom historien. Jag tror det var av dig jag fick ett recept på gräsand med en äppelsås och det är det godaste jag har ätit, det var som att hamna i en annan dimension av njutning. För det första älskar jag Gräsand, det är en delikatess, för det andra rockade det extra gott i det receptet. Tyvärr så är dom svåra att komma åt här när de väl är lovliga, ibland finns dom kvar här i slutet av augusti och ända in i september men väldigt ofta är det tomt på gräsänder då, brukar kunna ha tur och få någon genom att passa av åar och tjärnkanter, långa håll och ibland bomskjuts det också... :oops:

Det följde en dikt med receptet, en väldigt fin dikt som nu står som överskrift för det receptet.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.